Ma, amikor az autók egyre több alapvető feladatot vállalnak át gazdáiktól, amikor már gombot sem kell nyomni ahhoz, hogy a kocsi lezárja magát, valahol jogos a feltételezés, hogy a járművek képesek felismerni, ha a sofőr – zsebében a kulcs nélküli indítás jeladójával – elsétál, és leállítják önmagukat.

Ez persze nem így van, baj is lenne, hiszen mind megfőnének a járó motorú, bekapcsol klímájú kocsiban hagyott gyermekek. Legalább tizenhárom olyan emberről tudunk azonban, aki azt hitte, hazaérve elég kiszállnia a kocsiból, és a többi megoldódik magától – őket szénmonoxid-mérgezés ölte meg, amint a garázsban felgyülemlő kipufogógázok beszivárogtak a házba.

Az USA illetékes hivatalai azt állítják: ezek a végzetes balesetek megelőzhetők lettek volna, ha az autógyártók időzítővel szerelik fel a gyújtászárat, ahogy a világításnál vagy az audiorendszereknél is tették: magyarul a jeladó eltávolítása után adott idővel magától lekapcsol az erőforrás.

Hogy igényüknek nyomatékot adjanak, a szövetségi bíróságon tíz autógyártó (BMW, Daimler, FCA, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Nissan, Toyota és Volkswagen) ellen adtak be keresetet, ám a lista még bővülhet.

Alig néhány héttel ezelőtt egy másik problémás ügy kapcsán merültek fel a kulcs nélküli nyitási és indítási rendszerek: igaz, ott nem a tulajdonosok élete, csupán az autók biztonsága volt a tét.