A statisztikában nem mindegy, hogy hogyan, és pláne nem, hogy kitől kérdezünk. Alig egy hónappal azután, hogy a világ egyik legnagyobb autóipari közvélemény-kutató és piacelemző szervezete, a J.D. Power megnyugtatta a gyártókat, igenis imádják a népek az autókba beépített modern ketyeréket, most egy újabb körkérdést tartottak, és lám: mégsem eszik olyan forrón a kását.

Az első ízben elkészített “fedélzeti interaktív járműélmény jelentés” (Driver Interactive Vehicle Experience Report) szerint ugyanis az autósok jelentős része mégsem használja a hatalmas ráfordítással kifejlesztett technológiákat.


Az autóból elérhető, tájékoztató diszpécser például teljesen értelmetlen, az emberek 43 százaléka egyszer sem vette a fáradságot, hogy megnyomja a gombot, és igénybe vegye a szolgáltatást. Hasonló a helyzet a fedélzeti wifivel: 100 emberből 38 ki sem próbálta az online csatlakozást.

Épp csak kicsit jobb az arány az automata parkolórendszerek és a head-up kijelzők esetén: előbbieket az autósok 35, utóbbit 33 százaléka nem próbálta soha.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy a helyzet az idő múltával sem fog javulni: ha a vásárlást követő első harminc napban nem próbálják ki a technológiákat, azokat nagy eséllyel a hátralévő években sem fogják használni. Pontosan ezért nagy a kereskedők szerepe a technológiák terjesztésében: a kutatók közvetlen összefüggést találtak a használati kedv és a technológiák részletes, alapos ismertetése között.

A kutatás egyébként arra is rámutatott, hogy bizonyos funkciókat teljességgel feleslegesnek ítélnek meg a felhasználók. Ilyen például az SMS felolvasás/diktálás szolgáltatás, de érdekes módon az okostelefon-integráció is: ötből egy autósnak egyáltalán nem hiányozna ez a lehetőség. A 21-35 éves autósok két tucatnyi szolgáltatást dobnának ki a kocsiból, érdekes módon pont a szórakoztató és online funkciókra nincs szükségük.

A jelentés több mint 4200 újdonsült tulajdonos, illetve felhasználó 90 nap alatt szerzett tapasztalatira épült.