A piacszerzéshez pénz kell, ez kétségtelen. Legyen szó egy stabil szegmensben magának helyet követelő új modellről, vagy egy úttörő technológia bevezetéséről, a siker legbiztosabb módja, ha extra támogatást adunk az újdonságnak.

Valójában nincs tehát miért csodálkoznunk azon, hogy a Tesla Motors, amely a tőzsdén éppolyan sikeres, mint a világ legfontosabb piacain, áron alul érte el ezt a diadalt. Az elmúlt öt évben felfelé ment a hullámvasút, ám nem csak a lendület vitte, hanem az alapító korlátlannak tűnő pénzügyi kerete is.

Mint most kiderült, a Tesla Model S hiába drága, még mindig túl olcsón adják: autónként mintegy négyezer dollárt, azaz több mint egymillió forintot veszít a gyártó. Csak az elmúlt 3 hónapban 359 millió dollárral csökkent a cég készpénzvagyona. Az elmúlt egy évre vetítve még ijesztőbb a helyzet: 2014. június 30-án 2,67 milliárd dollárral gazdálkodtak, most csupán 1,15 milliárd van a kasszában.

Ez azért kockázatos, mert jövőre érkezne a Model X szabadidőjármű (fent), ám a sirályszárnyas családi típus piaci bevezetése mintegy másfél milliárdba kerül. Ennek több mint a felét elköltötték már – részben ezért is ürült ki a kassza -, de hátravan még vagy 700 millió, ami józan ésszel számolva azt jelenti, hogy az év végére nullára mehet le a cég.

Ez persze nem fog bekövetkezni: habár a napokban valamelyest veszítettek értékükből a cég részvényei, még mindig rendkívül kívánatos a befektetők körében a Tesla Motors. Így aligha okoz majd gondot összeszedni azt az egymilliárdot, amivel a következő hónapokban be szeretné biztosítani magát Elon Musk – ehhez minden bizonnyal újabb részvénycsomagokat fognak piacra bocsátani.