Fillérekből, nyom nélkül feltörhető az autód

Semmit sem ér az ugrókódos távirányító

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.08.08. 14.00

A hekkerek internetes királya pár ezer forintból olyan kütyüt eszkábált, amellyel bármilyen autóba bejuthat – akár a tiédbe is.

Samy Kamkar nagy arc, már amennyiben egy olyan embert nagy arcnak lehet nevezni, aki hivatásszerűen gyakorolja a zárak, kódok, védelmi rendszerek feltörését. Mindezt persze nem saját hasznára fordítja, hanem a biztonsági cégek fejlesztőmérnökeinek segít, rámutatva rendszereik sebezhető pontjaira.

A fiatalember épített már garázskapunyitót rózsaszín gyerekszámítógépből, 3D nyomtatóval készített olyan gépet, amely fél perc alatt feltöri a számkódos lakatokat (l. alább), legújabb munkájával pedig az autóipar aktuális mumusát: a gépkocsik meghekkelését lovagolja meg.

Van persze némi csúsztatás ebben a dologban, hiszen a most bemutatott kütyü csupán az ajtózárakat nyitja, nem avatkozik bele a gépkocsi motorvezérlésébe, fedélzeti rendszereibe, diagnosztikai funkcióiba. Még csak az elv sem új, és ezt Kamkar is elismeri, azt viszont sérelmezi, hogy az autógyártók nem foglalkoztak a rendszer sebezhetőségével, ezért gondolta, most megmutatja nekik, micsoda kiskaput hagytak nyitva éveken át.

Berendezése, amelyet nem egészen 10 ezer forint értékű elektronikai biszbaszból szerelt össze, képes rögzíteni, zavarni és továbbítani a jeleket. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az elkövető elhelyezi a ketyerét a kiszemelt gépkocsi közelében (mondjuk felerősíti azt a fenéklemezre), és vár. A tulajdonos megérkezik, megnyomja a távirányító gombját – és nem történik semmi. Újra megnyomja, a zár ekkor kinyílik, a tulaj mit sem sejtve elhajt, ám autóját ő már soha többé nem fogja tudni kinyitni, csak a RollJam nevű készülék, illetve annak gonosz szívű működtetője.

A dolog a következőképpen működik: a RollJam egy, az autókénál érzékenyebbre állított rádióvevővel figyeli a beérkező kódot. Eközben folyamatosan zavaró jeleket küld a gépkocsinak, így annak zárvezérlő vevője süketté válik. Amint a RollJam veszi az autó tulajdonosa által leadott nyitókódot, rögzíti és tárolja azt.


Amikor a türelmetlen felhasználó ismét rányom a távvezérlő gombjára, a berendezés eltárolja az új kódot, és az előzőt magából kibocsátva nyitja az ajtókat. A folyamat akárhányszor megismételhető, a lényege az, hogy a RollJam egy lépéssel, pontosabban egy érvényes kódsorozattal előrébb jár, mint a kulcs. Mivel ezek a kódok a jelen gyakorlatban soha nem járnak le, a bűnöző akármikor eljöhet az autóért, hiszen gyakorlatilag kulcsa van hozzá.

A hekker eddig hét márka típusain próbálta ki sikerrel (köztük vannak a világ legnagyobb gyártói is), két-két piacvezető riasztóberendezés, illetve garázskapunyitó mellett – hiszen a rendszer minden ugrókódos védelmi berendezés áthidalására alkalmas.

Hasonló megoldást már tavaly márciusban is bemutattak, ám az a hekker, Spencer Whyte, hordozható számítógéphez csatlakoztatta saját berendezését, míg az új rendszer akkora csupán, mint egy kisebbfajta router, és saját áramforrással is rendelkezik.

Samy Kamkar a szakmai csatornákon közzétette a hekkelésnél használt kódot, és azt mondja, néhány autógyártó már olyan, modernebb chipekkel dolgozik, amelyeknél az új kódok csupán néhány másodpercig élnek, amely megfelelő védelmet jelent az ő támadása ellen. “Ha orvosolható a probléma, nem tudom elfogadni, hogy az autóm sebezhető legyen. Bízom benne, hogy az autógyártók elkezdenek átállni a megbízhatóbb chipekre.”

Kamkar egyébként július végén egy mobiltelefonnal kinyitott, sőt, beindított egy, a General Motors OnStar rendszerével felszerelt Chevy Volt hibrid gépkocsit (l. alább). A hiba ez esetben nem az autóban, hanem a telefonos alkalmazásban volt, a végeredmény viszont ugyanaz: a hozzáértők játszi könnyedséggel viszik el az autódat.


Kommentek

  • vbela64

    Nem értem!
    Illetve értem, de…
    Kiszemel egy jó kis XXX-999 rendszámú autót a Nagyáruház parkolójában. Ráteszi a kütyüjét a fenéklemezre. Aztán jön a szomszéd autós a YYY-888 rendszámhoz, aki megnyomja a távirányítóját, aztán még egyszer, és elhajt. A Kütyü marad a kiszemelt autón. De jön a másik szomszéd is (a Jóég tudja mekkora hatáskörben) ZZZ-777 rendszám, ő is nyom egy kódot.
    Most melyiket is jegyzi meg? Melyiket blokkolja? Honnan tudja hogy a “gazdinak” a XXX-999 autó kell?

  • traylor

    vbela64 – 2015.08.09 07:50

    Simán megjegyezheti mindet. De lehet nem is muszáj tudnia, hogy melyik autóhoz melyik kód tartozik, ha egy adott időintervallumon belül elkapott összes kódot visszajátsza a támadáskor… De ha tévedek, akkor a megoldás az, ha a támadó ott figyel és jegyzeteli az induló autók rendszámait és az időpontokat.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.