Fillérekből, nyom nélkül feltörhető az autód

Semmit sem ér az ugrókódos távirányító

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.08.08. 14.00

A hekkerek internetes királya pár ezer forintból olyan kütyüt eszkábált, amellyel bármilyen autóba bejuthat – akár a tiédbe is.

Samy Kamkar nagy arc, már amennyiben egy olyan embert nagy arcnak lehet nevezni, aki hivatásszerűen gyakorolja a zárak, kódok, védelmi rendszerek feltörését. Mindezt persze nem saját hasznára fordítja, hanem a biztonsági cégek fejlesztőmérnökeinek segít, rámutatva rendszereik sebezhető pontjaira.

A fiatalember épített már garázskapunyitót rózsaszín gyerekszámítógépből, 3D nyomtatóval készített olyan gépet, amely fél perc alatt feltöri a számkódos lakatokat (l. alább), legújabb munkájával pedig az autóipar aktuális mumusát: a gépkocsik meghekkelését lovagolja meg.

Van persze némi csúsztatás ebben a dologban, hiszen a most bemutatott kütyü csupán az ajtózárakat nyitja, nem avatkozik bele a gépkocsi motorvezérlésébe, fedélzeti rendszereibe, diagnosztikai funkcióiba. Még csak az elv sem új, és ezt Kamkar is elismeri, azt viszont sérelmezi, hogy az autógyártók nem foglalkoztak a rendszer sebezhetőségével, ezért gondolta, most megmutatja nekik, micsoda kiskaput hagytak nyitva éveken át.

Berendezése, amelyet nem egészen 10 ezer forint értékű elektronikai biszbaszból szerelt össze, képes rögzíteni, zavarni és továbbítani a jeleket. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az elkövető elhelyezi a ketyerét a kiszemelt gépkocsi közelében (mondjuk felerősíti azt a fenéklemezre), és vár. A tulajdonos megérkezik, megnyomja a távirányító gombját – és nem történik semmi. Újra megnyomja, a zár ekkor kinyílik, a tulaj mit sem sejtve elhajt, ám autóját ő már soha többé nem fogja tudni kinyitni, csak a RollJam nevű készülék, illetve annak gonosz szívű működtetője.

A dolog a következőképpen működik: a RollJam egy, az autókénál érzékenyebbre állított rádióvevővel figyeli a beérkező kódot. Eközben folyamatosan zavaró jeleket küld a gépkocsinak, így annak zárvezérlő vevője süketté válik. Amint a RollJam veszi az autó tulajdonosa által leadott nyitókódot, rögzíti és tárolja azt.


Amikor a türelmetlen felhasználó ismét rányom a távvezérlő gombjára, a berendezés eltárolja az új kódot, és az előzőt magából kibocsátva nyitja az ajtókat. A folyamat akárhányszor megismételhető, a lényege az, hogy a RollJam egy lépéssel, pontosabban egy érvényes kódsorozattal előrébb jár, mint a kulcs. Mivel ezek a kódok a jelen gyakorlatban soha nem járnak le, a bűnöző akármikor eljöhet az autóért, hiszen gyakorlatilag kulcsa van hozzá.

A hekker eddig hét márka típusain próbálta ki sikerrel (köztük vannak a világ legnagyobb gyártói is), két-két piacvezető riasztóberendezés, illetve garázskapunyitó mellett – hiszen a rendszer minden ugrókódos védelmi berendezés áthidalására alkalmas.

Hasonló megoldást már tavaly márciusban is bemutattak, ám az a hekker, Spencer Whyte, hordozható számítógéphez csatlakoztatta saját berendezését, míg az új rendszer akkora csupán, mint egy kisebbfajta router, és saját áramforrással is rendelkezik.

Samy Kamkar a szakmai csatornákon közzétette a hekkelésnél használt kódot, és azt mondja, néhány autógyártó már olyan, modernebb chipekkel dolgozik, amelyeknél az új kódok csupán néhány másodpercig élnek, amely megfelelő védelmet jelent az ő támadása ellen. “Ha orvosolható a probléma, nem tudom elfogadni, hogy az autóm sebezhető legyen. Bízom benne, hogy az autógyártók elkezdenek átállni a megbízhatóbb chipekre.”

Kamkar egyébként július végén egy mobiltelefonnal kinyitott, sőt, beindított egy, a General Motors OnStar rendszerével felszerelt Chevy Volt hibrid gépkocsit (l. alább). A hiba ez esetben nem az autóban, hanem a telefonos alkalmazásban volt, a végeredmény viszont ugyanaz: a hozzáértők játszi könnyedséggel viszik el az autódat.


Kommentek

  • vbela64

    Nem értem!
    Illetve értem, de…
    Kiszemel egy jó kis XXX-999 rendszámú autót a Nagyáruház parkolójában. Ráteszi a kütyüjét a fenéklemezre. Aztán jön a szomszéd autós a YYY-888 rendszámhoz, aki megnyomja a távirányítóját, aztán még egyszer, és elhajt. A Kütyü marad a kiszemelt autón. De jön a másik szomszéd is (a Jóég tudja mekkora hatáskörben) ZZZ-777 rendszám, ő is nyom egy kódot.
    Most melyiket is jegyzi meg? Melyiket blokkolja? Honnan tudja hogy a “gazdinak” a XXX-999 autó kell?

  • traylor

    vbela64 – 2015.08.09 07:50

    Simán megjegyezheti mindet. De lehet nem is muszáj tudnia, hogy melyik autóhoz melyik kód tartozik, ha egy adott időintervallumon belül elkapott összes kódot visszajátsza a támadáskor… De ha tévedek, akkor a megoldás az, ha a támadó ott figyel és jegyzeteli az induló autók rendszámait és az időpontokat.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.