Egyre nagyobb hullámokat vet a távhackelési botrány. Ha valaki nem követte az eseményeket: két fiatal amerikai kiberbiztonsági szakértő mobil adatkapcsolaton keresztül átvette az irányítást a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) egyik gyártmánya felett.

Céljuk nem az elrettentés volt, hanem hogy cselekvésre kényszerítsék az autógyártókat. Módszereikből nem csinálnak titkot: a vezess.hu kérdésére készséggel elárulták például, hogy hogyan iktatták ki a távolból a Jeep fékjeit.

A fiúk maguk is említették, hogy már régóta rágják az autógyártók fülét, hogy tenni kellene valamit, most viszont a Bloomberg hírügynökség arról számolt be, hogy az FCA elismerte: 2014 januárja óta tisztában vannak azzal, hogy a fedélzeti szórakoztató-tájékoztató rendszer online kapcsolatot biztosító modulján keresztül megtámadható az autó, épp csak azt nem tudták, mily módon aknázható ki a rendszer sérülékenysége.

Miután megtudták, azonnal intézkedtek persze, és soron kívüli szoftverfrissítést kínálnak a tulajdonosoknak. A gond csupán az, hogy a statisztikák szerint 100 tulajdonosból mindössze 56 viszi be autóját a szervizbe a visszahívási kampányok során, minden második gépkocsi tehát javítatlanul folytatja útját és életét.

Az FCA mentségére legyen mondva, hogy a távhackelést eredetileg az ügyben érintett két kutató, Chris Valasek és Charlie Miller sem érezte sürgető problémának: másfél éve kiadott tanulmányukban azt írták: túlságosan sok időbe és pénzbe kerülne egy átlagos autó fedélzeti rendszereibe beavatkozni, ráadásul fizikailag hozzá kell férni előtte a járműhöz. Mindez azonban megváltozott a UConnect szolgáltatás bevezetésével, amely (a jelek szerint) úgy biztosít online adatkapcsolatot az autó diagnosztikai rendszere és a külvilág között, hogy nem zárja ki a kívülről történő beavatkozás lehetőségét.

A Jeep-tulajdonosokat egyébként, úgy tűnik, nem kell félteni, ha lassan reagál a gyár, megoldják maguk autójuk védelmét:

Vigyázat! Ne b@szakodj a Jeepemmel. Súlyos sérülést vagy halált okozhat.