Csomagolása és megjelenése egyaránt eredetinek tűnt, ára azonban alig hatoda volt az eredetinek – nem csoda, hogy mostanra a szerény becslések szerint is tízezrével áraszthatta el az ausztrál szervizpiacot az az alkatrész, amely miatt most fő a márka helyi képviseletének a feje.

A belső vizsgálatok kimutatták ugyanis, hogy a kábelköteg nem kevesebb mint négy olyan eltérést mutat az eredetihez képest, amely miatt meghiúsulhat a légzsák aktiválása – nem aranyozottak a csatlakozók, a vezeték nem rézből készült, a műanyag csatlakozókat elnagyolva alakították ki, ráadásul nem kellő erővel szorították rá azokat a kábelre.

Mindegyik gond ugyanazt a hibát okozhatja: a kábelköteg nem vezeti kellő mértékben az áramot, így hiába kellene, nem nyílik ki a légzsák.

A jó hír, hogy kizárólag olyan autókba kerülhetett a hamisított alkatrészből, amelyekben korábban már kinyílt a légzsák, ilyenkor ugyanis minden alkatrészt cserélni kell, a kábelt is. Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy komoly mennyiségben kerülhetett beépítésre az alkatrész. Csak Ausztráliában ugyanis évente 150 000 autóban kell légzsákot cserélni baleset miatt.

Balra az eredeti, jobbra a hamisított alkatrész.

A hamisítók biztosra mentek: Ausztráliában 12 éve a Toyota a piacvezető márka, így ez jelentette számukra a legnagyobb piacot. Persze nem válogatósak, a legrosszabb esetben akár más márkájú gépkocsikba is bekerülhettek a hibás, hamisított alkatrészek. Ráadásul kétféle csomagolásban hozták forgalomba terméküket: az egyik eredeti Toyota alkatrészként hirdeti a hamisítványt, a másik utángyártottként, így sem a hivatalos, sem a független szervizek ügyfelei nem lehetnek biztonságban.

A hamis kábelkötegeknek nincs közük a Takata légzsákbotrányához. Arról sincs hír, hogy az ausztrál piacon kívül más területeket is érintene a hamisítási ügy.