Két évvel ezelőtt, májusban indította útjára monstre villanyautó-projektjét a Daimler: összesen 146 darab elektromos Smart Fortwo gépkocsit adtak oda privát és üzleti felhasználóknak Berlinben, Potsdamban és Észak-Rajna-Vesztfáliában. Az idén júniusban lezárt, 25 hónapos projekt során több mint egymillió kilométert futottak a járművek, fontos adatokkal szolgálva nem csak a vezetési szokásokról és a hajtáslánc-technológiáról, de a különböző töltőrendszerek használhatóságáról, illetve az árpolitikai döntésekről is.

A felhasználási körülményeket, így a töltési időket és az egy töltés során felvett energiamennyiséget, folyamatosan, név nélkül monitorozták, emellett a felhasználók rendszeresen beszámoltak tapasztalataikról.

A német szövetségi kormány 6,5 millió eurós támogatásával megvalósított projektből számos hasznos következtetést vontak le. Kiderült például, hogy az e-autózással szembeni ellenérzések mindenekelőtt a tudatlanságból fakadnak: a tájékozott emberek kevésbé bizonyultak elutasítónak. Az, hogy a kedvező vételár, illetve a nyilvános töltőpontok hozzáférhetősége meghatározó jelentőségű döntési tényező, aligha lepte meg a kutatókat, az viszont érdekes, hogy a megkérdezettek többsége nem környezeti tudatosságból választana villanyautót, hanem azért, mert azoknak kedvező a társadalmi megítélése. Az optimális célcsoport legalább 50 kilométert autózik naponta, itt kezdenek ugyanis érvényesülni a kedvező fenntartási költségek; egyébként furcsa, de megkérdezettek jelentős részének fogalma sem volt arról, mennyi pénz takarítható meg a felhasználás során.

Felhasználóként a legfontosabb szempontok a hatótávolság, a motorteljesítmény, a helykínálat és a töltési idő volt.

A kutatók megállapították a töltő infrastruktúra eloszlásának és kiépítésének optimális arányát: ezek szerint a töltőpontok egynegyedét teljesen nyilvános helyeken (utcán) kell felállítani, felét pedig félnyilvános intézményekben – bevásárló központokban, sportlétesítményeknél. Hasznos információ, hogy a felhasználók többsége nappal veszi igénybe ezeket a pontokat, az éjszakai töltés aránya elenyésző volt. Az otthoni töltéshez napelemes töltőboxokat építettek ki, amelyek akkor töltötték az autókat, ha rendelkezésre állt megújuló forrásból (napenergia) származó áram.

A teszt most induló, második fázisában Mercedes-Benz villanyautók (B-osztály) és konnektoros hibridek vesznek részt. A mintegy kétszáz darab gépkocsit Berlin, Potsdam és Stuttgart városában, valamint a Rajna-Ruhr, illetve Rajna-Majna régiókban vetik be.