Iszonyatos bírságot kapott a Fiat-Chrysler

29,5 milliárd forint

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.07.28. 08.05

A visszahívások kommunikálása és lebonyolítása körüli hiányosságok miatt 105 millió dollárra bírságolták a Fiat-Chysler Automobilest. Ennél rosszabbra számítottunk.

Néhány nappal ezelőtt a Vezess.hu is beszámolt arról a riasztó kísérletről, amelyben amerikai kiberbiztonsági szakemberek sikeresen meghekkeltek egy Jeep járművet. Ez ráirányította a reflektorfényt a márka anyavállalatára, a Fiat-Chrysler Automobilesra (FCA), ám az ügy távlati következményeiről még korai lenne beszélni.


Van itt viszont valami más: az amerikai közlekedésbiztonsági intézet (NHTSA) ugyanis a napokban arra kötelezte az FCA-t, hogy sürgősen takarítson fel maga után. Az intézet ugyanis a szokatlanul alapos vizsgálat lezárása után igazolva látta azokat a felmerült vádakat, melyek szerint a vállalat az elmúlt években súlyos hiányosságokat mutatott a konstrukciós hibák orvoslása és a visszahívások lebonyolítása terén.

Korábban 805 millió dolláros mega-büntetésről szóltak a hírek; ehhez képest szinte megkönnyebbülés lehet Sergio Marchionne cégvezér és csapata számára, hogy “mindössze” 105 millió dollárt, azaz 29,5 milliárd forintot kell fizetniük. Ebből 70 millió dollár effektív bírság, további 20 milliót kell költeniük arra, hogy teljesítsék a törvényben előírt kötelezettségeiket. A fennmaradó 15 milliót akár vissza is kaphatják, ha mostantól semmilyen szabálytalanságot nem találnak náluk a hatóságok.

Az autóiparban így is övék a legmagasabb büntetés rekordja. Az elmúlt évtized két leghírhedtebb iparági ügyében ennél jóval szerényebb összegű bírságokat szabtak ki: a hibás gyújtászárak miatt a General Motorsnak 35 millió dollárt, a beragadó gázpedálok kapcsán a Toyotának két ütemben összesen 34,7 millió dollárt kellett fizetnie. Az eddigi legmagasabb összegű büntetést, 70 millió dollárt a Hondával fizettette meg idén januárban az NHTSA.

Legalább 51 ember vesztette életét a sérülésveszélyes Jeep üzemanyagtartályok miatt keletkezett tűzesetekben.


Az FCA megpróbáltatásai ezzel még nem értek véget, ugyanis nem kizárt, hogy a fogyasztók kártalanítási folyamatának keretében vissza kell vásárolniuk az érintett járművek egy részét. Akár félmillió darab autó (Jeep terepjárók és Ram pick-upok) is érintett lehet, igaz, a törvény nem tiltja, hogy ezeket később megjavítsa és újraértékesítse a vállalat.

Az NHTSA még 2013-ban kötelezte arra a Chryslert, hogy hívjon vissza 2,7 millió autót, mert üzemanyag-tartályukat tűzveszélyesnek találták. A vállalat akkor szembeszállt a paranccsal, és azt állította, csupán 1,56 millió gépkocsit érint az eset.

Kommentek

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.