Néhány nappal ezelőtt a Vezess.hu is beszámolt arról a riasztó kísérletről, amelyben amerikai kiberbiztonsági szakemberek sikeresen meghekkeltek egy Jeep járművet. Ez ráirányította a reflektorfényt a márka anyavállalatára, a Fiat-Chrysler Automobilesra (FCA), ám az ügy távlati következményeiről még korai lenne beszélni.


Van itt viszont valami más: az amerikai közlekedésbiztonsági intézet (NHTSA) ugyanis a napokban arra kötelezte az FCA-t, hogy sürgősen takarítson fel maga után. Az intézet ugyanis a szokatlanul alapos vizsgálat lezárása után igazolva látta azokat a felmerült vádakat, melyek szerint a vállalat az elmúlt években súlyos hiányosságokat mutatott a konstrukciós hibák orvoslása és a visszahívások lebonyolítása terén.

Korábban 805 millió dolláros mega-büntetésről szóltak a hírek; ehhez képest szinte megkönnyebbülés lehet Sergio Marchionne cégvezér és csapata számára, hogy “mindössze” 105 millió dollárt, azaz 29,5 milliárd forintot kell fizetniük. Ebből 70 millió dollár effektív bírság, további 20 milliót kell költeniük arra, hogy teljesítsék a törvényben előírt kötelezettségeiket. A fennmaradó 15 milliót akár vissza is kaphatják, ha mostantól semmilyen szabálytalanságot nem találnak náluk a hatóságok.

Az autóiparban így is övék a legmagasabb büntetés rekordja. Az elmúlt évtized két leghírhedtebb iparági ügyében ennél jóval szerényebb összegű bírságokat szabtak ki: a hibás gyújtászárak miatt a General Motorsnak 35 millió dollárt, a beragadó gázpedálok kapcsán a Toyotának két ütemben összesen 34,7 millió dollárt kellett fizetnie. Az eddigi legmagasabb összegű büntetést, 70 millió dollárt a Hondával fizettette meg idén januárban az NHTSA.

Legalább 51 ember vesztette életét a sérülésveszélyes Jeep üzemanyagtartályok miatt keletkezett tűzesetekben.


Az FCA megpróbáltatásai ezzel még nem értek véget, ugyanis nem kizárt, hogy a fogyasztók kártalanítási folyamatának keretében vissza kell vásárolniuk az érintett járművek egy részét. Akár félmillió darab autó (Jeep terepjárók és Ram pick-upok) is érintett lehet, igaz, a törvény nem tiltja, hogy ezeket később megjavítsa és újraértékesítse a vállalat.

Az NHTSA még 2013-ban kötelezte arra a Chryslert, hogy hívjon vissza 2,7 millió autót, mert üzemanyag-tartályukat tűzveszélyesnek találták. A vállalat akkor szembeszállt a paranccsal, és azt állította, csupán 1,56 millió gépkocsit érint az eset.