Iszonyatos bírságot kapott a Fiat-Chrysler

29,5 milliárd forint

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.07.28. 08.05

A visszahívások kommunikálása és lebonyolítása körüli hiányosságok miatt 105 millió dollárra bírságolták a Fiat-Chysler Automobilest. Ennél rosszabbra számítottunk.

Néhány nappal ezelőtt a Vezess.hu is beszámolt arról a riasztó kísérletről, amelyben amerikai kiberbiztonsági szakemberek sikeresen meghekkeltek egy Jeep járművet. Ez ráirányította a reflektorfényt a márka anyavállalatára, a Fiat-Chrysler Automobilesra (FCA), ám az ügy távlati következményeiről még korai lenne beszélni.


Van itt viszont valami más: az amerikai közlekedésbiztonsági intézet (NHTSA) ugyanis a napokban arra kötelezte az FCA-t, hogy sürgősen takarítson fel maga után. Az intézet ugyanis a szokatlanul alapos vizsgálat lezárása után igazolva látta azokat a felmerült vádakat, melyek szerint a vállalat az elmúlt években súlyos hiányosságokat mutatott a konstrukciós hibák orvoslása és a visszahívások lebonyolítása terén.

Korábban 805 millió dolláros mega-büntetésről szóltak a hírek; ehhez képest szinte megkönnyebbülés lehet Sergio Marchionne cégvezér és csapata számára, hogy “mindössze” 105 millió dollárt, azaz 29,5 milliárd forintot kell fizetniük. Ebből 70 millió dollár effektív bírság, további 20 milliót kell költeniük arra, hogy teljesítsék a törvényben előírt kötelezettségeiket. A fennmaradó 15 milliót akár vissza is kaphatják, ha mostantól semmilyen szabálytalanságot nem találnak náluk a hatóságok.

Az autóiparban így is övék a legmagasabb büntetés rekordja. Az elmúlt évtized két leghírhedtebb iparági ügyében ennél jóval szerényebb összegű bírságokat szabtak ki: a hibás gyújtászárak miatt a General Motorsnak 35 millió dollárt, a beragadó gázpedálok kapcsán a Toyotának két ütemben összesen 34,7 millió dollárt kellett fizetnie. Az eddigi legmagasabb összegű büntetést, 70 millió dollárt a Hondával fizettette meg idén januárban az NHTSA.

Legalább 51 ember vesztette életét a sérülésveszélyes Jeep üzemanyagtartályok miatt keletkezett tűzesetekben.


Az FCA megpróbáltatásai ezzel még nem értek véget, ugyanis nem kizárt, hogy a fogyasztók kártalanítási folyamatának keretében vissza kell vásárolniuk az érintett járművek egy részét. Akár félmillió darab autó (Jeep terepjárók és Ram pick-upok) is érintett lehet, igaz, a törvény nem tiltja, hogy ezeket később megjavítsa és újraértékesítse a vállalat.

Az NHTSA még 2013-ban kötelezte arra a Chryslert, hogy hívjon vissza 2,7 millió autót, mert üzemanyag-tartályukat tűzveszélyesnek találták. A vállalat akkor szembeszállt a paranccsal, és azt állította, csupán 1,56 millió gépkocsit érint az eset.

Kommentek

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.