Az autók értékét ezerféleképpen lehet mérni, a megbízhatóságtól kezdve az értéktartásig. A JD Power mindegyiket rangsorolja is rendesen, ám van egy tanulmányuk, amely semmi mást nem vizsgál, mint hogy mennyire jó érzés egy adott autóval együtt élni.

Az APEAL tanulmány persze nem csupán szubjektív benyomások alapján dolgozik: az idei kutatásból kiderült például, hogy az olyan autók tulajdonosai, amelyeket felszereltek holttérfigyelő rendszerrel, 3,8 százalékkal magasabb örömfaktort regisztráltak, mint azok, akikében nincs ilyen berendezés.

“Míg egyes modern szórakoztató rendszerek működtetése bonyolult és nehézkes lehet, a vezetőtámogató biztonsági rendszerek ösztönösen és egyszerűen üzemelnek, ráadásul ezeket nap mint nap igénybe vesszük, amely folyamatos pozitív visszacsatolást jelent a tulajdonos számára” – mondta el a JD Power alelnöke, Renee Stephens.

A kezdeti minőségi felmérésen már megcsodáltuk, hogy a tömegpiaci márkák ráléptek a prémiumbrandek nyakára, és nincs ez másként itt sem: bár az élboly továbbra is a luxusmárkáké, soha nem volt ilyen kicsi a különbség a két tábor között. A maximálisan adható 1000 pontból a prémiummárkák átlagosan 841 pontot értek el, míg a tömegpiaciak 790-et – tavaly 840, illetve 785 volt a két érték. A különbség 2006 óta 16 százalékkal csökkent.

Itt megint csak a modern technológia jut szerephez: a tömegpiacon ugyanis sokkal nagyobb örömöt okoz ezek megléte, míg a prémiumvevők számára már kiveszett belőlük az újdonságérték: előbbiek között 50 pont különbséget jelentenek az újszerű fedélzeti rendszerek, míg a luxuspiacon csupán 29 pontot veszít az a típus, amelyből hiányoznak a legújabb megoldások.

Nem véletlen, hogy egyre többen vásárolják meg ezeket, legalábbis Észak-Amerikában, ahol a felmérés készült. A vásárlók 36 százaléka holttérfigyelő rendszerrel rendelte meg autóját (tavaly 29%), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek aránya 16-ról 21 százalékra nőtt egyetlen év alatt. A tolatóradarok és -kamerák szinte mindennapossá váltak (46%, tavaly 41%). Nem is ez az igazán fontos, hanem hogy ezeket valóban használják is az emberek: a holttérfigyelő 69, a parkolástámogató rendszerek 62 százalékban mindennapos használatban vannak.

A teljes iparág átlagos pontértéke a tavalyi 794-ről 798-ra nőtt. A legmagasabb pontszámot (874) idén, ahogy az elmúlt 11 évben mindig, a Porsche kapta, szorosan a nyomában ott a Jaguar (855), a BMW (854), a Mercedes-Benz (853) és az Audi (852).

A méretosztályok és kategóriák szerinti besorolás többé-kevésbé irreleváns, hiszen egészen más típusválasztékból szemezgetnek odaát, mint itt, az Óvilágban, azt azért érdemes elmondani, hogy a Chevrolet, a Ford és a Porsche három-három, az Audi, a BMW, a Dodge, a Mazda és a Mini kettő-kettő szegmensben hozott el aranyérmet.