Vadonatúj, mégsem változott a Honda Jazz

Régi értékek új padlólemezen

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.07.22. 17.00

Tovább tökéletesített relatív helykínálat, áthangolt futómű, új motor: megérkezett Európába a vadonatúj Honda Jazz. Száraz információk a jövő heti első teszt előtt.

Nyolc nap múlva már személyes benyomásaink alapján számolunk be olvasóinknak arról, hogy milyen is valójában a Honda Jazz harmadik szériája, ám addig is lássuk az európai modellváltozat sarokszámait.

Annyit már eddig is tudtunk, hogy az autó 9,5 centivel hosszabb közvetlen elődjénél, miközben tengelytávja 3,0 centivel nőtt. A teljes méret így már épp csak alatta marad a négy méternek (3995 mm), de az autó még így is kategóriájának egyik legkompaktabb képviselője, miközben a helykínálat még tovább javult: 30 mm-rel nőtt a belső válltér, miközben az első utasok 20 mm-rel távolabb ülnek egymástól. A kormánykerék hosszirányban 1 centivel nagyobb úton állítható, a vezetőülés sínje 36,4 milliméterrel megnőtt. Hátul az eleve pazar lábtér (a Jazzben az ülőlap és a tető is magasan van, így meglehetősen egyenesen ülhetünk) további 115 mm-rel nőtt, a térdnek 65, a vállnak 20 mm-rel jut több hely, mint az elődben.

A csomagtér 17 literrel tágasabb az elődénél; a VDA-szabvány szerint 354 literes üreg az üléseket lehajtva 1314 liternyi teret ad; az ilyenkor elérhető maximális padlóhossz 8 centivel nagyobb, mint eddig. A további variációs lehetőségek esetében is javult a helykínálat: a hátsó ülőlapot felhajtva 1280 mm magas tárgyakat szállíthatunk, az üreg hossza 55 mm-rel gyarapodott. Az első utasülés támlája vízszintesig hátradönthető, mind eddig: ha a hátsó ülést ledöntjük, 2 centi híján 2,5 méteres tárgyakat szállíthatunk itt (+80 mm), ha hátul inkább utast szállítunk, a lefektetett anyósülés gigantikus lábtámaszként szolgál.

Bár a Honda Jazz bravúros helykihasználásának a kulcsa továbbra is az első ülések alatt elhelyezett benzintartály, a régi trükköt vadonatúj padlólemezen játssza újra a Jazz. Ez 12 százalékkal könnyebbé teszi eleve nem ólomlábú elődjénél az autót (menetkész tömeg kézi váltóval 1066 kg, CVT-vel 1092 kg), miközben torziós merevsége az eddiginél is jobb.

Az európai piacokon azonban ennél is messzebb ment a Honda, és kiegészítő merevítéseket alkalmazott, ugyanakkor a futóművet is újratervezték. Az alapkonstrukció változatlan – elöl MacPherson rugóstagok, hátul csatolt lengőkar -, ám a komponensek könnyebbek, a lecserélt lengéscsillapítók nemcsak kényelmesebbé teszik a rugózást, de az útfelület felől érkező rezgéseket is jobban elnyelik. Szintén új a közvetlenebb, több visszajelzést adó szervokormány. A futóművek oldaldőlési középpontját megváltoztatták: elöl mélyebbre, hátul magasabbra került. Emellett megjelent a fedélzeten az AHA aktív menetdinamikai rásegítő rendszer: hirtelen manőver esetén az ívbelső kerekeket leheletfinoman megfékezve segíti a gyors és pontos kanyarvételt az autó. Elöl lyuggatott, hátul tömör féktárcsákat találunk, a kötelező és szokásos menetdinamikai segédrendszereket visszagurulás-gátló funkció egészíti ki.

Állítólag csökkent a kormánykeréken átterjedő rezgések mennyisége. A zaj- és rezgéscsillapítás egyébként is fontos szerepet játszott a fejlesztésben, a fenéklemez például burkolt, ami a szélzajt és a légellenállást egyaránt csökkenti.

Az eddig kéttagú motorkínálat egyetlen, aranyutas darabra csökkent: a 102 lóerős, 123 Nm nyomatékú, minden eddiginél könnyebb 1.3 i-VTEC blokk az ígéretek szerint az eddigi 1,4-es teljesítményét a korábbi 1,2-es fogyasztásával kombinálja (kézi váltóval 5,0-5,1; CVT-vel 4,6-4,9 liter/100 km). Ehhez csökkentették a blokk tömegét (műanyag szívórendszer, könnyebb főtengely stb.), megnövelték a sűrítési viszonyt, tovább tökéletesítették a start-stop rendszert, nagy átáramlású EGR rendszert alkalmaztak, a szelepvezérlést új, elektronikus vezérlés módosítja, a végre öt- helyett hatfokozatú kézi váltó (kifejezetten hosszú hatodikkal) helyett kérhető, új fejlesztésű CVT pedig az eddiginél konvencionálisabb, fokozatokat alkalmazó sebességváltóként működik.

A kézi váltó első öt fokozatát harmonikusabban osztották el, a hatodik fokozat kifejezetten hosszú; a váltás állítólag még finomabb, még könnyebb, mint eddig.

A CVT váltóktól hagyományosan idegenkednek az európai vásárlók, ezért a Honda a rendszer alapelvével szembeszállva újraprogramozta annak vezérlését, így sokkal közvetlenebb kapcsolatot élhetünk meg a gázpedál állása és a sebesség változása között. A váltó alaphelyzetben hétfokozatú automatát szimulálva üzemel, ám a hét “fokozaton” belül ő maga is tovább variálja az áttételt, például a fordulatszám, a fojtószelep állása és a vezetői parancsok függvényében.

Az alapvető váltóprogramot két további üzemmód egészíti ki: az egyik lassítás során a fordulatszámot növelve javítja a motorfék teljesítményét, illetve a lassítást követő ismételt gyorsítás képességét; a másik hirtelen gázelvételkor lassít ugyan, de nem engedi esni a fordulatszámot, így könnyítve meg a gyorsítást – az előbbi kanyarvétel során és után, utóbbi például olyan előzési kísérlet esetén hasznos, amikor első nekifutásra nem tudtuk végrehajtani a manővert, mert például feltartott egy szembejövő autós.

A CVT váltóval valamivel lassabb (190 helyett 183 km/óra) és lomhább (11,2 helyett 12,0 mp százra) a Jazz, viszont akár fél literrel takarékosabb, ami a szélesebb áttételi tartománynak és a csökkentett belső súrlódásnak is köszönhető.

A formatervről, a felszereltségről, valamint a belső tér értékeiről – a tárolóhelyek kihasználhatóságáról, a minőséginek mondott anyagokról, az új infotainment rendszer kezelhetőségéről – majd a személyes benyomások alapján, a jövő héten fogunk beszámolni, remélhetőleg a hazai árakkal és felszereltségi szintekkel egyetemben.

A biztonsági védvonal elemeit nincs szándékunkban tételesen kipróbálni, ezért gyorsan tekintsük most át azokat: ahogy korábban már ígérték, a Jazz szériában kínálja a 32 km/óra alatt üzemelő, lézeres CTBA gyalogosvédő robotfékrendszert, a felszereltségi szinttől függően opciós vagy alapáras biztonsági csomagba pedig olyan tételek tartoznak, mint a ráfutásra figyelmeztető rendszer, a jelzőtábla-felismerés, az intelligens sebességkorlátozó rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és az automatikus távfényszabályozás. A hat légzsák minden esetben széria.

Kommentek

  • subtotal

    Komolyan, a Mazdán kívül kezdi minden japán gyártó elveszteni az eszét?
    Ez olyan randa, hogy az indonéz ipar szebbet tudott a kilencvenes években.

    Eközben meg az olasz dizájnstúdiók meg csődbe mennek… :(

  • szaboata

    Egyetértek,bár nem az a baj,hogy a japán csodák ilyen rondák,hanem az,hogy meg is veszik mifelénk.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.