Ha igaza lesz az elemzőknek, kemény idők várhatnak a Škodára, derül ki az Automotive News Europe ma reggeli írásából. Az autógyártó fantasztikus lendülettel aknázta ki eddig a konszernen belül számára adódó lehetőségeket, a szárnyalásnak azonban hamarosan vége szakadhat.

Az ok: a Volkswagen. A cégcsoport névadó márkája jó ideje nem képes hozni a tőle elvárt számokat. Az okok egyes vélemények szerint részben a cégvezetők hozzáállásában keresendők – Wolfsburgban lassabban, konzervatívabban születnek meg a döntések, míg a cseh Škodát dinamikus, rugalmas és modern menedzserek irányítják.

Részben azonban objektív okai is vannak a gondoknak: a közelmúltban viharos körülmények között távozott Ferdinand Piëch égisze alatt a VW-nek jutott a megtisztelő teher, hogy kifejlessze az MQB padlólemezt. A beruházási költségek hatalmasak voltak, a márka azonban lassan áll át az új technológiára, míg a Škoda, amely kvázi “ajándékba” kapta a platformot, máris modellkínálatának mintegy 40 százalékát alapozza arra.

A jelenlegi cégstruktúrában minden márka független versenyzőként van jelen a piacon. Piëch távozásával azonban felmerült az a lehetőség, hogy négy szeletre vágnák a tucatnyi márkát tömörítő cégcsoportot. Ennek legfontosabb tétele a Volkswagen, SEAT és Škoda márkák életének összekötése.

Jelenleg ugyanis szembetűnőek a jövedelmezőségi különbségek a VW és a Škoda között, az utóbbi javára, ha viszont ezek a márkák közös holdingba tömörülnek, a csehek teljesítményét arra használhatják fel, hogy elkendőzzék a Volkswagen megerősödésének lassú ütemét. Kérdés, hogy a változások hosszú távon megerősítik a cégcsoportot vagy aláássák annak stabilitását.

Nyitóképünkön: A Škoda tavaly érte el az évi egymilliós gyártási darabszámot. 2018-ra évi 1,5 millió autó a cél.