Sokkal többe kerülhet az autózás

Harc az emissziós határértékek körül

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.06.26. 19.00

Újabb felvonás a fogyasztáscsökkentés körüli harcban az EU és az autóipar között. Az emissziómérséklés sokba fog kerülni.

Új fordulóhoz ért az Európai Unió és az autógyártó lobbi ultramaratoni birkózása. Az EU a légkör felmelegedéséért felelőssé tett, üvegházhatású gázok, így a szén-dioxid-kibocsátást kívánja lejjebb szorítani az autógyártókra kényszerített flottafogyasztási előírásokkal. A megszabott határérték 2020-21-re 95 g/kilométer, ami benzinből 4,1, gázolajból 3,6 l/100 kilométer átlagfogyasztásnak felel meg az adott gyártó eladott autóinak átlagában.

De az EU vezetése tovább szigorítaná a limitet, már 2025-re. Az egyelőre el nem döntött határérték 68-78 g/km között lenne. Az Automotive News című szaklap információi szerint az autógyártók érdekképviseleti szerve azt javasolja az EU kormányaként működő Európai Bizottságnak, hogy egy új célérték hatályba lépését 2030-ra tolják ki.
 

Lehet, hogy nem lesz ilyen vidám az autóvásárlás. A 4,1 illetve 3,6 literes szintet jelentő 95 g/km szén-dioxid alá nagyon drága fejlesztésekkel lehet csak levinni az autók emisszióját

Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) álláspontja szerint lehetetlen az eddig elért, valóban nagymértékű emissziócsökkentés után ilyen mértékben lejjebb nyomni a fogyasztást. Mivel egy új autótípus kifejlesztése 3-5 évet vesz igénybe, és itt nagyon új technikát igényelnek a limitek, nincs elég idő ekkora emissziómérséklést megvalósítani.

A bizalmas anyag szerint csak akkor lehet ennyivel lejjebb szorítani az eladott autók átlagfogyasztását, ha nő a dízelmotorok (jelenleg pont csökkenő) aránya és sokkal jelentősebb lesz a hajtásláncban a drága elektromos alkatrészek aránya, tehát hibridizálás. (Ezt nem csak az ACEA szakértői gondolják így, a biztonsági és kényelmi szint megtartása mellett csak sokkal-sokkal drágább technikájú autókkal lehet a mainál lényegesen alacsonyabb fogyasztást elérni, amelyek a vevők számára irreális többletköltséggel járnának.)

Mivel a 68-78 g/km betartása irdatlan fejlesztési költségekkel járna az autómárkáknak, és nagyon megdrágítaná az autókat, visszavetve az értékesítéseket, az autóipar lobbistái igyekeznek enyhébb határértékeket és/vagy későbbi határidőt kierőszakolni. Mivel a küzdelem meghatározza az új autók árát és az autótartási költségeket, rajta leszünk a témán a következő fordulók alkalmával is.

Ezt láttátok már? Pompásnál is remekebb hazai áttekintés a használtan kapható elektromos autókról. Kattintsatok a képre!

Kommentek

  • pqowieurzt

    agyatlan idióták…
    egy dolog hogy csökken a co2, de ahogy eddig is, majd most is még inkább hatványozottan növekszik ettől a rákkeltő és egyéb módon káros cuccok kibocsátása. Gratulálok.

  • rusty

    Nem tudom meddig lehet folytatni a benzin es a dízel motorokat szerintem inkább hidrogén vagy hidrogén/áram hjtasra kell átállni minél hamarabb, vagyis ha majd az olaj királyok kaszálnak az olaj kutak tételéről! Addig meg meg fizethetünk rendesen!

  • Phrascarica

    Ahogy a közmondás tartja: Egy fecske nem csinál nyarat, tehát mi -Európában- hiába szopatjuk magunkat, ha az egész világ szarik rá. Csak magunkkal szúrunk ki.

  • lewega

    Mi az, hogy sokkal többe kerülhet? Hát már nem elég drága így is?

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.