Alexander Dobrindt közlekedési miniszter kijelentette: nem ért egyet Brüsszel eljárásával, de tiszteletben tartva a jogállamiságot, nem vezetik be az útdíjat – amelyet menet közben infrastrukturális hozzájárulásnak kereszteltek át – és megvárják az Európai Bíróság döntését.

A miniszter nagyon kemény vitákra számít Brüsszellel, és – mint mondta – roppantul felbosszantotta a bizottság eljárása, azután, hogy hosszú és intenzív eszmecserék során sok kérdésben kielégítő, szakszerű megállapodásokra jutottak.

A bizottság azt kifogásolja, hogy a törvény diszkriminálja a külföldi állampolgárokat, mert a németek a díjat levonhatják a gépjárműadóból, a külföldieknek viszont ez értelemszerűen nem áll módjukban.

A németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente átlagosan 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek azonban csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.

A külföldiek 10 naptól két hónapig terjedő időre is vásárolhatnak úthasználati engedély 5-30 euróért. Az Európai Bizottság ezt aránytalanul soknak tartja – biztosan nem tanulmányozták a magyar tarifatáblázatot.

A közlekedési minisztérium szerint az úthasználati díjból nettó 500 millió euró bevétel folyhat be, amit az úthálózat fejlesztésére fordítanának.