Nem a mobiltelefonok miatt karambolozunk!

Ellentmondásos tanulmány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.05.24. 10.00

Egy szakember szerint nem a telefonhasználattal van a baj, hanem azzal, hogy tiltjuk azt. Meg is magyarázza, miért.

A Ford alighanem elhatárolódik munkatársának nézeteitől, bár ha alaposan megismerjük Jeff Greenburg okfejtését, kiderül: nem médiaszenzációról van szó.

Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben folyamatosan esett a közlekedési balesetek száma, miközben a lakosságon belül hatványozottan emelkedett a mobiltelefon-felhasználók aránya. A statisztika tehát nem igazolja azt, amit logikusnak gondolnánk.

A gépkocsik kezelőfelületeivel foglalkozó Greenburg szerint amint a felhasználók egyre inkább képessé válnak a multitaskingra, azaz hogy több dolgot végezzenek egyszerre, úgy jelent egyre kisebb kockázatot a telefonhasználat. A műszaki szakember úgy véli, az autósok többsége viszonylag jól fel tudja mérni, hogy mi fér még bele a számukra.

A tiltás és bírságolás azonban szembemegy az ezt lehetővé tevő, ösztönös viselkedéssel: ahelyett, hogy a felhasználók vezetés közben szemmagasságban tartanák a telefont, ahol kvázi egyszerre tudják nyomon követni az üzeneteket és a forgalmat, az ölükben tartják, lefelé sandítva használják a készüléket, nehogy a rendőrség észrevegye azt. Ez pedig nem csak idegi, de fizikai síkon is kizökkenti őket a vezetésből.

A tanulmányra a hatóságok érthető ingerültséggel reagáltak, Greenburg szerint azonban nem bizonyítható, hogy a tiltás eredményes volna. A kutató nem győzi kihangsúlyozni: nem állítja, hogy a telefonálástól nem romlik a vezetési teljesítmény. Az ilyen autósok gyakran lassabban haladnak, bizonytalanabbul vezetnek, hezitálnak a lámpánál – tehát úgy viselkednek, mint egy ügyetlen, gyakorlatlan sofőr.

“Egy szóval sem állítom, hogy biztonságos menet közben sms-ezni. Ha nem az útra figyelünk, egyértelműen megnő az ütközés kockázata. Pusztán arra akarok rávilágítani, hogy a közlekedés, mint rendszer, rendkívül összetett, a hatások nem írhatók le egyszerű ok-okozati összefüggésekkel, és a nem körültekintően bevezetett változtatások gyakran váratlan következményekkel járhatnak” – mondta a kutató.

Kommentek

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

F1: Rosberg kamu kupát kapott – videó

Nico Rosberg csütörtökön megérkezett a Mercedes-csapat központjába, ahol kézbe vehette a világbajnoki kupát is. Na jó, nem egészen azt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.