Nem a mobiltelefonok miatt karambolozunk!

Ellentmondásos tanulmány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.05.24. 10.00

Egy szakember szerint nem a telefonhasználattal van a baj, hanem azzal, hogy tiltjuk azt. Meg is magyarázza, miért.

A Ford alighanem elhatárolódik munkatársának nézeteitől, bár ha alaposan megismerjük Jeff Greenburg okfejtését, kiderül: nem médiaszenzációról van szó.

Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben folyamatosan esett a közlekedési balesetek száma, miközben a lakosságon belül hatványozottan emelkedett a mobiltelefon-felhasználók aránya. A statisztika tehát nem igazolja azt, amit logikusnak gondolnánk.

A gépkocsik kezelőfelületeivel foglalkozó Greenburg szerint amint a felhasználók egyre inkább képessé válnak a multitaskingra, azaz hogy több dolgot végezzenek egyszerre, úgy jelent egyre kisebb kockázatot a telefonhasználat. A műszaki szakember úgy véli, az autósok többsége viszonylag jól fel tudja mérni, hogy mi fér még bele a számukra.

A tiltás és bírságolás azonban szembemegy az ezt lehetővé tevő, ösztönös viselkedéssel: ahelyett, hogy a felhasználók vezetés közben szemmagasságban tartanák a telefont, ahol kvázi egyszerre tudják nyomon követni az üzeneteket és a forgalmat, az ölükben tartják, lefelé sandítva használják a készüléket, nehogy a rendőrség észrevegye azt. Ez pedig nem csak idegi, de fizikai síkon is kizökkenti őket a vezetésből.

A tanulmányra a hatóságok érthető ingerültséggel reagáltak, Greenburg szerint azonban nem bizonyítható, hogy a tiltás eredményes volna. A kutató nem győzi kihangsúlyozni: nem állítja, hogy a telefonálástól nem romlik a vezetési teljesítmény. Az ilyen autósok gyakran lassabban haladnak, bizonytalanabbul vezetnek, hezitálnak a lámpánál – tehát úgy viselkednek, mint egy ügyetlen, gyakorlatlan sofőr.

“Egy szóval sem állítom, hogy biztonságos menet közben sms-ezni. Ha nem az útra figyelünk, egyértelműen megnő az ütközés kockázata. Pusztán arra akarok rávilágítani, hogy a közlekedés, mint rendszer, rendkívül összetett, a hatások nem írhatók le egyszerű ok-okozati összefüggésekkel, és a nem körültekintően bevezetett változtatások gyakran váratlan következményekkel járhatnak” – mondta a kutató.

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.