A Ford alighanem elhatárolódik munkatársának nézeteitől, bár ha alaposan megismerjük Jeff Greenburg okfejtését, kiderül: nem médiaszenzációról van szó.

Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben folyamatosan esett a közlekedési balesetek száma, miközben a lakosságon belül hatványozottan emelkedett a mobiltelefon-felhasználók aránya. A statisztika tehát nem igazolja azt, amit logikusnak gondolnánk.

A gépkocsik kezelőfelületeivel foglalkozó Greenburg szerint amint a felhasználók egyre inkább képessé válnak a multitaskingra, azaz hogy több dolgot végezzenek egyszerre, úgy jelent egyre kisebb kockázatot a telefonhasználat. A műszaki szakember úgy véli, az autósok többsége viszonylag jól fel tudja mérni, hogy mi fér még bele a számukra.

A tiltás és bírságolás azonban szembemegy az ezt lehetővé tevő, ösztönös viselkedéssel: ahelyett, hogy a felhasználók vezetés közben szemmagasságban tartanák a telefont, ahol kvázi egyszerre tudják nyomon követni az üzeneteket és a forgalmat, az ölükben tartják, lefelé sandítva használják a készüléket, nehogy a rendőrség észrevegye azt. Ez pedig nem csak idegi, de fizikai síkon is kizökkenti őket a vezetésből.

A tanulmányra a hatóságok érthető ingerültséggel reagáltak, Greenburg szerint azonban nem bizonyítható, hogy a tiltás eredményes volna. A kutató nem győzi kihangsúlyozni: nem állítja, hogy a telefonálástól nem romlik a vezetési teljesítmény. Az ilyen autósok gyakran lassabban haladnak, bizonytalanabbul vezetnek, hezitálnak a lámpánál – tehát úgy viselkednek, mint egy ügyetlen, gyakorlatlan sofőr.

“Egy szóval sem állítom, hogy biztonságos menet közben sms-ezni. Ha nem az útra figyelünk, egyértelműen megnő az ütközés kockázata. Pusztán arra akarok rávilágítani, hogy a közlekedés, mint rendszer, rendkívül összetett, a hatások nem írhatók le egyszerű ok-okozati összefüggésekkel, és a nem körültekintően bevezetett változtatások gyakran váratlan következményekkel járhatnak” – mondta a kutató.