Nem a mobiltelefonok miatt karambolozunk!

Ellentmondásos tanulmány

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.05.24. 10.00

Egy szakember szerint nem a telefonhasználattal van a baj, hanem azzal, hogy tiltjuk azt. Meg is magyarázza, miért.

A Ford alighanem elhatárolódik munkatársának nézeteitől, bár ha alaposan megismerjük Jeff Greenburg okfejtését, kiderül: nem médiaszenzációról van szó.

Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben folyamatosan esett a közlekedési balesetek száma, miközben a lakosságon belül hatványozottan emelkedett a mobiltelefon-felhasználók aránya. A statisztika tehát nem igazolja azt, amit logikusnak gondolnánk.

A gépkocsik kezelőfelületeivel foglalkozó Greenburg szerint amint a felhasználók egyre inkább képessé válnak a multitaskingra, azaz hogy több dolgot végezzenek egyszerre, úgy jelent egyre kisebb kockázatot a telefonhasználat. A műszaki szakember úgy véli, az autósok többsége viszonylag jól fel tudja mérni, hogy mi fér még bele a számukra.

A tiltás és bírságolás azonban szembemegy az ezt lehetővé tevő, ösztönös viselkedéssel: ahelyett, hogy a felhasználók vezetés közben szemmagasságban tartanák a telefont, ahol kvázi egyszerre tudják nyomon követni az üzeneteket és a forgalmat, az ölükben tartják, lefelé sandítva használják a készüléket, nehogy a rendőrség észrevegye azt. Ez pedig nem csak idegi, de fizikai síkon is kizökkenti őket a vezetésből.

A tanulmányra a hatóságok érthető ingerültséggel reagáltak, Greenburg szerint azonban nem bizonyítható, hogy a tiltás eredményes volna. A kutató nem győzi kihangsúlyozni: nem állítja, hogy a telefonálástól nem romlik a vezetési teljesítmény. Az ilyen autósok gyakran lassabban haladnak, bizonytalanabbul vezetnek, hezitálnak a lámpánál – tehát úgy viselkednek, mint egy ügyetlen, gyakorlatlan sofőr.

“Egy szóval sem állítom, hogy biztonságos menet közben sms-ezni. Ha nem az útra figyelünk, egyértelműen megnő az ütközés kockázata. Pusztán arra akarok rávilágítani, hogy a közlekedés, mint rendszer, rendkívül összetett, a hatások nem írhatók le egyszerű ok-okozati összefüggésekkel, és a nem körültekintően bevezetett változtatások gyakran váratlan következményekkel járhatnak” – mondta a kutató.

Kommentek

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.