8 rizikófaktor, ami felmerül a külföldi használt autóknál

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2015.05.21. 15.00

Nyolc pontba gyűjtöttük a leggyakoribb buktatókat, fejfájdító problémákat, amiket megfontolva már nem annyira csábító egy 1000 eurós kocsi hazahozatala.

Az utóbbi években folyamatosan nőtt a külföldről behozott használt autók száma, a regisztrációs adó 2011-es csökkentésével pedig még magasabb fokozatba kapcsolt az import, és a használtautó-piac. Tavaly már több mint 100 ezer autó ömlött az országba, szinte minden utcában akad már egy hobbinepper, hóna alatt rengeteg tapasztalattal. 
Jól működő kapcsolati hálózat, kitaposott ösvények, gyors kommunikáció az interneten. Sosem volt ilyen egyszerű megkímélt, olcsó használt autóhoz jutni! – gondolhatnánk, de pont a piac bővülése emelte a rizikót, és hozott új, eddig nem látott problémákat. 
Nyolc pontba gyűjtöttük a leggyakoribb buktatókat, fejfájdító problémákat, amiket megfontolva már nem annyira csábító kaland gondolkodás nélkül fejest ugrani egy kecsegtető, 1000 eurós kocsi hazahozatalába.
8 rizikófaktor, ami felmerül a külföldi használt autóknál 1
1. A jó vételekre lecsapnak a nepperek. Magánszemélyként jól kiépült hálózat ellen versenyzünk. Amikor nekünk megtetszik egy hirdetés a Mobile.de adatbázisát böngészve, a kiszemelt darabot már lehet, hogy egy hazai kereskedő kinti kapcsolata foglalja le éppen. Amíg az autókeresés nekünk munkától, családtól lopott idő, addig ők ebből termelnek profitot, és ezt az előnyt szinte lehetetlen ledolgozni. 
2. Nehéz fényt deríteni az autó rejtett hibáira. Gyanús hangot ad a futómű, ingadozik az alapjárat? Egy itthoni autónál ekkor köszönjük a lehetőséget, és esetleg visszatérünk egy autószerelővel, vagy szervizben vizsgáltatjuk át a kiszemelt darabot. Külföldön nincs lehetőség hezitálni, vagy magunkkal rángatunk egy megbízható szakembert, aki a körülményekhez mérten megpróbálja felmérni az autó állapotát, vagy 100 eurós plusz költségért végeztetünk állapotfelmérést. A külföldi cég szakértői a megrendelést követő munkanapon kapcsolatba lépnek az eladóval, a törésnyomokat is érintő átvizsgálás és a próbaút eredményét a szemle utáni napon elküldik a vevőjelöltnek.
3. Álom csak a vaskos engedmény. Ha egy autót vonzóbb áron hirdetnek, mint a hasonlókat, számítsunk rá, hogy az árból akár 10 százalékot sem lehet lefaragni, főleg magánembereknél. A Festpreis, Endpreis vagy fix Preis végleges eladási árra utal, a Verhandlungsbasis vagy VB az irányárat jelöli. Főleg igaz ez a drágább autókra, a 32 000 euróért hirdetett kocsi árából nem fogunk négyszámjegyű összeget lefaragni. 
4. Felhígult piac. Ahol mindenki olcsó csodát keres, ott megadják az olcsó csoda illúzióját. Az általában első számú célpontnak számító német piac pedig az igény hatására átalakult, rengeteg keletről érkező kereskedő építette ki bázisát, és hozta magával a bevált profitmaximalizáló módszereket. 
5. Idő- és energiapazarló kaland. Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is komoly költség, főleg ha 1-2 ezer eurós vételárhoz viszonyítunk. A jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet az autópályadíjakkal együtt. És még nem ettünk-ittunk semmit, a szendvics 1000 kilométer után kifordul a szájból, kell a meleg étel a fáradt autóvadásznak, legolcsóbb ebéd pedig 10-12 euróba fáj. 
Ebben a helyzetben, fáradtan, tetemes összeget költve az utazásra, könnyebben rábólintunk egy rizikós vételre is, főleg ha tudjuk, hogy még egy túrára nem futja. Ez a kockázatvállalás rosszul is elsülhet, amikor hazaérve fény derül a sietség miatt rejtve maradt problémákra.
6. Problémás emissziós besorolás. Ez a kérdés sokakat érinthet, ha a norma szigorításának évében vagy ahhoz közel gyártott használt autó behozatalában gondolkodnak. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai is eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. 
Sok autó német papírjaiban nem Euro 3 szerepel, hanem például D3 vagy D4, tehát a laikusok számára adott esetben csak a hazai forgalomba helyezés során, praktikusan a vizsgán derül ki, hogy a véltnél magasabb regadó-kategóriába sorolják az autót.Például egy 2000. augusztusi, 1,6 literes motorral szerelt autóra. 51 000 helyett 68 000 Ft regisztrációs adót vetett ki a NAV, hiába teljesítette egyértelműen az Euro 3-as emissziós értéket. 
Ez cégautó vásárlása esetén is fájdalmas lehet, ha Euro 3 helyett alacsonyabb besorolást kap itthon a jármű, akkor 120 lóerő alatti teljesítménnyel számolva a havi cégautó-adó 11 ezer helyett varázsütésre megduplázódik, 22 ezer forintra. Fellebbezni természetesen lehet, díja jelenleg 22 800 Ft, ez az összeg megegyezik a mindenkori elsőfokú eljárás díjával.
7. Fájdalmas állami sápok. 2014. január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek (személyautók, motorkerékpárok, haszonjárművek) hazai forgalomba helyezése után is kell már vagyonszerzési illetéket fizetni. Erre jön még vaskos tételként a regisztrációs adó, plusz az apró (rendszámtábla, törzskönyv, forgalmi, műszaki vizsga honosítása, vagy új vizsga, idő híján az ügyintéző díja stb.) Még egy józan választás esetén (2000-es évjáratú Ford Focus 1.6 benzin) is 162 ezer forint plusz költséget jelent az itthoni ügyintézés.

8. Macerás hazajutás. Ha minden elvárás teljesül, és sikerül megfelelő állapotú autót szerezni, még mindig fejfájdító kihívást jelenthet az autó hazajuttatása. Jöhet a tréler? Lehet okosba, másik személyautó után kötve? Ha rendszámmal, lábon, akkor mivel? Ember legyen a talpán, aki kiigazodik a legálistól a teljesen illegálisig terjedő megoldások erdejében. Legyen sárga szélű, ötnapos, a piros szélű hónapos, hatvanezer forintért, vagy a szürke zónába eső, jogilag aggályos P-rendszám? Jobb, ha már H betű virít a hivatalos azonosítón, így a rengeteg egyéb macera mellett erre a kérdésre sem kell fórumokat túrva választ találni, és izgulni a bírság lehetőségén. 

Kommentek

  • bochi

    fárasztó ez a folyamatos weltauto reklám.

  • Kempelen

    Lehet, de meglepően hasznos. Nem mindenki olyan atomfizikus a témában, mint te.

  • bochi

    az ad hominemnek kell az elsőnek lennie, ugye? nem vagyok nepper, szimplán utálom a marketinget

  • Kanyaró Malvin

    Ez mind abszolút reális probléma. Ráadásul ott sem minden magánember eladó földre szállt angyal és én is futottam bele olyan hirdetésekbe, amikor a privát feladó igazából a legsötétebb neppergócban dolgozó kereskedő volt. Talán albán vagy valamilyen ex-jugoszláv, aki annyira tudott németül, mint egy kétéves gyermek jobb családi háttérrel.

  • roscos

    Nem az a gond, hogy ne lenne hasznos ezeket összeírni, hanem ezen cikkek egyoldalúsága. Ezt érezhette a vezess.hu is, mert gyorsan közzétettek egy olyan cikket, ami a hazai használtautó-vásárlás buktatóira hívja fel a figyelmet.
    A tájékoztatásnál csak az egyoldalúbb tájékoztatás rosszabb.
    A 8 pont mellé itt van 4, amiket pedig ha betart az ember, érdemes nekiindulni:
    1. Tudsz az adott ország nyelvén, vagy van ilyen ismerősöd
    2. Van olyan megbízható(!) ismerősöd, aki tud segíteni. Nem Béci ipszilonnal, hanem olyan, aki ismeri a dörgést és nem rozsdaboglyákat hoz be tucatszámra.
    3. Tartod magad az előre kiszámolt kerethez. A keret nem azt jelenti, ami a zsebedben van, annak kb feléért vegyél autót kint. Legalább egy “lukra futottam” út költsége legyen benne, haza kell hozni, forgalomba kell helyezni, célszerű vezérlést cserélni, egész kocsit átvizsgálni, kopó alkatrészeket, szűrőket, olajat stb cserélni.
    Nem vagyok atomfizikus, saját tapasztalat alapján írtam.

  • roscos

    Ezt a mondatom javítanám, bocs, gyorsan írtam:
    “A rossz tájékoztatásnál csak az egyoldalúbb tájékoztatás rosszabb.”

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.