Bevallották végre, hogy gyilkosak a légzsákok

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.05.20. 13.00

Az Egyesült Államokban összesen 33,8 millió személyautót és tehergépkocsit, azaz minden hetedik járművet hívnak vissza a Takata által gyártott légzsákok cseréjére.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) és a Takata kedden jelentette be, hogy megállapodtak a potenciálisan hibás légzsákok cseréjéről. Az alku keretében a Takata első alkalommal “ismerte el” nyilvánosan, hogy a 2000-es években gyártott légzsákjai hibásak – közölték.

A légzsákokkal az a probléma, hogy olyan erővel fújódnak fel ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat. A hibás légzsákok eddig legalább hat halálesetet okoztak világszerte, a sérültek száma pedig több mint száz.

Az Egyesült Államokban eddig elsősorban a Mexikói-öböl körüli államokban, azokban, amelyekben magas a levegő páratartalma, hívtak vissza több millió, Takata légzsákkal felszerelt autót. A Takata és az NHTSA kedden kötött megállapodásának alapján országos szinten minden érintett autót visszahívnak és kicserélik a légzsákokat. Ezzel immár több mint 53 millióra emelkedett a Takata-légzsákok miatt 2008 óta világszerte visszahívott gépkocsik száma.

A Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát. Összesen 11 autógyár – a BMW, a Fiat, a Chrysler, a General Motors, a Ford, a Mazda, a Mitsubishi, a Nissan, a Subaru, a Toyota és főleg a Honda – használja a Takata légzsákjait.

A Takata jövője immár az autógyártóktól függ. A javítások, büntetések és bírósági eljárások költségeire több mint 83 milliárd jent (190 milliárd forint) különített el a japán cég az utóbbi három év alatt. Az autóként hatezer jenes költséget számolva a keddi megállapodással 100 milliárd jen fölé növekszik az új számla. Ez az összeg több mint kétharmada a Takata március végén mért nettó eszközértékének.

A japán cég elkerülheti a legrosszabb forgatókönyvet. Egyrészt az Egyesült Államokban visszahívott autók tulajdonosainak nagyjából csak kétharmada cserélteti ki ténylegesen a légzsákokat, a régebbi autóknál még alacsonyabb ez a ráta. Az autógyártók dönthetnek úgy, hogy lenyelik a költségek egy részét, vagy megvárják a Takata helyzetének javulását, és csak akkor nyújtják be a számlát.

A legfontosabb kérdés azonban, hogy a nagy ügyfelek, mint a Volkswagen és a General Motors, megőrzik-e bizalmukat a Takata iránt. Ha a nagy autógyárak más beszállítók felé fordulnak, a Takata jövőbeli nyereségessége kétségessé válik. A Honda azonban a múlt héten már bejelentette, hogy új japán modelljét nem Takata-légzsákokkal szereli fel.

Kommentek

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.