Bevallották végre, hogy gyilkosak a légzsákok

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.05.20. 13.00

Az Egyesült Államokban összesen 33,8 millió személyautót és tehergépkocsit, azaz minden hetedik járművet hívnak vissza a Takata által gyártott légzsákok cseréjére.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) és a Takata kedden jelentette be, hogy megállapodtak a potenciálisan hibás légzsákok cseréjéről. Az alku keretében a Takata első alkalommal “ismerte el” nyilvánosan, hogy a 2000-es években gyártott légzsákjai hibásak – közölték.

A légzsákokkal az a probléma, hogy olyan erővel fújódnak fel ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat. A hibás légzsákok eddig legalább hat halálesetet okoztak világszerte, a sérültek száma pedig több mint száz.

Az Egyesült Államokban eddig elsősorban a Mexikói-öböl körüli államokban, azokban, amelyekben magas a levegő páratartalma, hívtak vissza több millió, Takata légzsákkal felszerelt autót. A Takata és az NHTSA kedden kötött megállapodásának alapján országos szinten minden érintett autót visszahívnak és kicserélik a légzsákokat. Ezzel immár több mint 53 millióra emelkedett a Takata-légzsákok miatt 2008 óta világszerte visszahívott gépkocsik száma.

A Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát. Összesen 11 autógyár – a BMW, a Fiat, a Chrysler, a General Motors, a Ford, a Mazda, a Mitsubishi, a Nissan, a Subaru, a Toyota és főleg a Honda – használja a Takata légzsákjait.

A Takata jövője immár az autógyártóktól függ. A javítások, büntetések és bírósági eljárások költségeire több mint 83 milliárd jent (190 milliárd forint) különített el a japán cég az utóbbi három év alatt. Az autóként hatezer jenes költséget számolva a keddi megállapodással 100 milliárd jen fölé növekszik az új számla. Ez az összeg több mint kétharmada a Takata március végén mért nettó eszközértékének.

A japán cég elkerülheti a legrosszabb forgatókönyvet. Egyrészt az Egyesült Államokban visszahívott autók tulajdonosainak nagyjából csak kétharmada cserélteti ki ténylegesen a légzsákokat, a régebbi autóknál még alacsonyabb ez a ráta. Az autógyártók dönthetnek úgy, hogy lenyelik a költségek egy részét, vagy megvárják a Takata helyzetének javulását, és csak akkor nyújtják be a számlát.

A legfontosabb kérdés azonban, hogy a nagy ügyfelek, mint a Volkswagen és a General Motors, megőrzik-e bizalmukat a Takata iránt. Ha a nagy autógyárak más beszállítók felé fordulnak, a Takata jövőbeli nyereségessége kétségessé válik. A Honda azonban a múlt héten már bejelentette, hogy új japán modelljét nem Takata-légzsákokkal szereli fel.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.