A Citroën tavaly nevezett be először a túraautó-világbajnokságba, és rögtön tarolt. A franciák fölényesen nyerték a gyártók vb-címét, egyéniben pedig megszerezték az első három helyet. A csapat tagjaival a mogyoródi WTCC-futam előtt nyílt módunk beszélgetni. Yves Matton csapatfőnök szerint a siker elsősorban annak köszönhető, hogy nekik vannak a legjobb versenyzőik: Yvan Muller négyszeres WTCC-világbajnok, Sébastien Loeb kilencszer nyerte meg a ralivébét, José-María López (akit csapaton belül és kívül is mindenki csak “Pechitónak” szólít) pedig jött, látott és győzött, világbajnok lett első teljes szezonjában.

A rokonszenves argentin, aki korábban megnyerte a Renault Világsorozatot és futamokat nyert a GP2-ben, semmiképp sem nevezhető kezdőnek. Három év alatt 40 futamot nyert hazája túraautó-bajnokságában, ennek köszönhette, hogy a Citroën kiválasztotta gyári pilótának. Pechito tavaly egy második és egy hatodik helyet szerzett a Hungaroringen, ami a mezőnyből bárkinek becsületére válna – kivéve, ha a Citroënnél versenyez.

Idén jobb lesz Mogyoródon a világbajnok?

“Idén sokkal jobb leszek a Hungaroringen. Tavaly a csapattársaimmal ellentétben én nem teszteltem ezen a pályán, újonc voltam a WTCC-ben, sokat kellett tanulnom. Mostanra megismertem az autót, a csapatot, a pályát, ez mind nagyon fontos. Büszke vagyok, hogy nem francia versenyző létemre pontosan ugyanazt a technikai felkészítést kapom a csapattól, amit Yvan, Sébastien, vagy a kínai csapattársam, Ma Csing-hua” – mondta a Vezess.hu-nak a WTCC magyar futama előtti Citroën sajtóebéden.

Jelenleg a C-Élysée a leggyorsabb a mezőnyben, de a plusz 60 kilós kompenzációs súly körönként 1-1,2 másodpercet lassít a nyomasztó fölényben lévő versenygépeken

Lópeznek az autósport történetéről szerzett ismeretei is figyelemre méltóak. Amikor szóba került, hogy egyik kollégája (Tom Chilton) “A WTCC Ayrton Sennájának” titulálta, udvariasan hárította a bókot. “Ez szép elismerés, de természetesen nem igaz. Ayrton a hősöm, a példaképem volt, csakúgy, mint az összes fiatal dél-amerikai autóversenyző számára. Amit ő képviselt, ahogy viselkedett, ahogy beszélt a versenyzésről, példaértékű. Egyébként éppen most, május elsején volt halálának 21. évfordulója.”  

Mulleré a körrekord

Először 2011-ben rendeztek túraautó-világbajnoki futamot a Hungaroringen, és Yvan Muller eddig minden évben felállhatott a dobogó legfelső fokára. Mivel a 46 éves francia tartja a mogyoródi pálya WTCC-körrekordját, nincs okunk feltételezni, hogy idén ne tudná folytatni ezt a sorozatot. “Szeretek Budapestre jönni, most is a családommal érkeztem. Itt van a feleségem a 16 hónapos kislányommal, a nagyobbik lányom pedig pénteken csatlakozott hozzánk. A Hungaroring valamiért fekszik nekem, pedig nagyon kell vigyázni a gumikra, ami az egyik erősségem” – mondta a négyszeres világbajnok.

Kérdésünkre, hogy mekkora hátrányt jelenthet a hétvégétől a Citroënekre érvényes 60 kilónyi kompenzációs pluszsúly, Muller optimistán válaszolt. “Kalkulációink szerint 1-1,2 másodpercet veszítünk egy körön. Ez az arány javulhat, ha vasárnap esni fog a versenyeken: az autó nem lesz könnyebb, de esőben jobban kijön a vezetői rátermettség, egyes kanyarokban pedig előnyös is lehet a plusz súly.”

A piros-fehér-ezüst kocsik tavalyi sikersorozata láttán az ellenfelek azzal vádolták meg a Citroënt, hogy valamiféle titkos alkut kötött a sorozatot szervező Eurosport Eventsszel, illetve az autósportot felügyelő FIA-val (Nemzetközi Automobil Szövetség – a szerk.), amelyeket szintén franciák irányítanak. Yves Matton csapatfőnök azonban mosolyogva hárította el ezeket a vádakat.

Yvan Muller lesz Michelisz Norbert egyik fő ellenfele a WTCC mogyoródi futamán

“Igaz, hogy a bajnokságot szervező Eurosport Events egy francia vállalat és a sportág szabályait az FIA hozza, amelynek jelenleg francia elnöke (Jean Todt – a szerk.) van. De a szervezet Svájcban székel, a szabályokat különben is a Technikai Munkacsoport hozza, amelynek tagja a WTCC-ben szereplő összes gyártó. Csak akkor fogadnak el bármilyen szabálymódosítást, ha valamennyi gyártó beleegyezik. Ilyen értelemben nem volt hátszelünk. Az egyetlen előnyünk, amit én is elismerek, az volt, hogy mi már 2013 közepén elkezdtünk felkészülni a 2014-es idényre, miközben a többiek még az aktuális bajnoksággal foglalkoztak, arra fejlesztettek.”

Megjavult a hátsó futómű

Az idei autó, a C-Elysée WTCC minden tekintetben jobb, mint elődje volt. Yvan Muller szerint “Ez a folyamatos fejlesztés eredménye. Az autó minden alkatrészét optimalizáltuk: a motort, az aerodinamikát, a futóművet. Tavaly akadtak gondjaink a hátsó felfüggesztéssel, ez volt az egyetlen problémánk, de mostanra ezt is sikerült megoldanunk.”

Hogy mennyire, azt mutatja a csapat idei mérlege: négy futamon két edzéselsőség, négy győzelem. A Michelisz-rajongók remélik, hogy a nagy menetelés a Hungaroringen megtörik, de a csapat története azt mutatja, hogy a Citroënek 60 kiló többletsúllyal is versenyképesek. Pláne, ha esni fog vasárnap a Hungaroringen…