Cikksorozatunk első részében Laciról írtunk, akit szintén fiktív haverja, István befűtött, hogy a kinézett Škoda Octavia 1,6i árát költse inkább E46-os használt BMW 320d-re Németországban. A második rész az 1800 euróért megvett autó kinti papírmunkájáról és váratlan költségeiről szólt. De Lacira vár még a használt BMW 320d forgalomba helyezése és jön a kellemetlen végelszámolás, hogy mennyibe is van neki az elhasznált E46.

Plusz regadó: nem ilyen egyszerű

Laci a rendszámozástól nem tart. Sok netes eladó használt autóról olvasta, hogy az ár pl. 860 000 Ft+regadó, ő is ebből indul ki. Pedig nem szabad elhinni, amit a hirdetők állítanak, mert pusztán a regisztrációs adó befizetésével még nagyon messze van a magyar rendszámtól.

A regisztrációs adó csak a rendszámozás költségeinek egyik tétele, még sokféle tényező drágítja a behozott használt autó forgalomba helyezését

Ám az újdonsült BMW-tulajnak végre valamiben szerencséje is van, mert a 320d 1998-as bevezetésétől fogva megfelelt az Euro 3-as károsanyag-kibocsátási norma határértékeinek. A regisztrációs díj az Euro 2-es motorra fizetendő 108 000 helyett 81 000 forint. Azt azonban tudni kell, hogy az interneten található regisztrációs adó-kalkulátorok egyikét sem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal üzemelteti. Többnyire pontosak, de ne vegyünk mérget a honlapokon olvasható összegekre.

Hősünk a regadó befizetésével még messze van attól, hogy magyar rendszámmal használhassa az autót. Mivel időközben lejárt a német műszaki a kocsira, a vizsga 16 290 forintos díján felül az egyedi forgalomba helyezési engedélyért 22 800 forintot kasszíroz tőle a közlekedési hatóság. Ez összesen 39 090 forint. Fizet még a rendszámért 8500 forintot, a papírokért 12 ezret, az összes tétel végül így fest:

Nagyon olcsón ezúttal sem sikerült kifogni egy igazán jó állapotú autót. Képeink illusztrációk

A kiút és az autó költségei: 758 830 Ft
Osztrák és magyar autópálya-matrica, Astra H 1,6, 6000 Ft
Üzemanyag: kiút és autókeresés 1950 km, Astra H 1,6, 55 800 Ft
Szállás, étkezés 60+90+65 euró 64 930 Ft
Szakadt BMW 320d 1800 euró, 543 600 Ft
Piros exportrendszám és okmányirodai költségek 193 euró, 58 300 Ft
Német gépjárműadó és a nepper ügyintézési díja, 100 euró 30 200 Ft

Hazaút költségei: 78 200 Ft
Osztrák és magyar autópálya-matrica, BMW 6000 Ft
Üzemanyag 1300 kilométerre Opel Astra H 1,6* 37 200 Ft
Üzemanyag 1300 kilométerre BMW 320d, Ft** 29 000 Ft
Táplálkozás az úton 6000 Ft

Forgalomba helyezés költségei: 197 300 Ft
Regisztrációs adó 81 000 Ft
Regadó befizetésének banki költsége 1100 Ft
Vagyonszerzési illeték 55 000 Ft
Egyedi forgalomba helyezési engedély 22 800 Ft
Műszaki vizsga 16 290 Ft
Forgalmi engedély 6000 Ft
Törzskönyv 6000 Ft
Rendszámtáblák 8500 Ft
Hátsó érvényesítő címke 585 Ft

Mindösszesen 1 034 305 Ft

*7,3 l/100 km fogyasztással
**5,7 l/100 km fogyasztással

Ebből a pénzből lett egy autója, amelyet hiába vett céges eladótól, a kereskedő mentesül a garanciális kötelezettségek alól. A 320d kivitelével ugyanis a neppernek az autó semmilyen hibájáért nem kell helytállnia. A rizikósabb vagy egyszerűen csak koros autókat azért árulják sokszor nur Export, csak kivitelre megjegyzéssel, hogy elkerüljék az esetleg adódó garanciális költségeket.

1800 euróból egymillió Ft

Laci végül hazajött egy BMW-vel, de haragszik Istvánra, amiért befűtötte őt a használtautó-behozatallal. Ráment egy hete a vásárlásra és a forgalomba helyezésre, az idei szabadságainak negyede odavan és végül egymillió forintból lett egy rossz állapotú használt BMW-je. Hasonlóan elhasznált autót sokkal kisebb ráfordítással vehetett volna Magyarországon.

Garanciáról nem is álmodhat az a magánvásárló, aki nur Export kitétellel árult használt autót vett. Képeink illusztrációk

De leginkább magára mérges, hogy a márkakereskedésből különösebb macera és többletköltség nélkül elhozható Octavia helyett engedett a csábításnak. Nem lesz jó, ha nála jönnek ki a bajok a szervizigényes és minimum 302 000 kilométert futott kocsival. Rosszat sejt, és joggal. Ha egy autó éveket tölt 160 és 220 között a belső sávban, az nincs ingyen.

Sok kiadást és vesződséget meg lehet spórolni, ha először itthon nézünk körül, mielőtt belevágunk a használtautó-importba. A használtautó-behozatal csábító, a lehetőség nem vetendő el. De többnyire a nepperek járnak jól vele, nem azok, akik különösebb hozzáértés nélkül, életükben először vágnak bele.(x)