Használt autó Németországból: rosszul is lehet járni

Használtautó-behozatal, váratlan többletköltségekkel

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2015.04.27. 06.00

Ha használt dízelt veszünk Németországban, az számos kockázattal jár. Akkor is, ha nem veszünk tudomást róla.

Nemrég írtunk arról, hogy Laci, egy derék magyar családapa az eredetileg benzines Škoda Octaviára szánt egymillióból végül egy kétes 320d-t vett Németországban, haverja tanácsára. “Egy BMW a sír szélén is BMW, a Škoda meg szervizkönyvvel is csak egy Škoda” – biztatja haverja, István a külteleki használtautó-telepen.

Laci indulna haza, mert így is plusz szabadnapokért kellett kuncsorognia a főnökénél, de az autón nincs rendszámtábla. Nem érti, hogy fordulhat ez elő, hiszen itthon szinte mindenki rajta hagyja a kocsin a rendszámot, ott meg üresen árválkodik a keret. A nepper széttárja a kezét: ez Németország, itt nem adják tovább a kocsival.

Laci nem tudta, hogy a megvásárolt BMW-vel nem tudja elhagyni a telepet. A rendszámot ugyanis nem adja vele a tulajdonosa. A kép illusztráció

Ausfuhrkennzeichen és Exportschild – hajtogatja a kereskedő, tehát exportrendszám. A rendszámgyártó és az okmányiroda ott egy környékre települ. Mindkettő a város másik végén van és persze bezártak aznapra. A nepper másnap úgyis megy oda, 50 euróért átvállalja az ügyintézést Lacitól, akinek ez a sokadik többletkiadás ugyanúgy fáj, mint az esti szállodaköltség, ami újabb 65 euró, húszezer forint.

Váratlan kiadások: itt 60, ott 35 ezer Ft

Másnap reggel visszamennek a telepre. A kereskedő elmondja, hogy nagyjából 200 euróba, 60 000 forintba kerül majd az exportrendszám, plusz a kinti gépjárműadó. A két magyar nem érti, mire kell azt fizetni, ha úgyis kiviszik a kocsit, de a német állam kicsit megvámolja a külföldi autóvásárlókat. Mivel nem tudnának IBAN-számot mondani az okmányirodai ügyintézőnek, inkább otthagynak 50 eurót a kereskedőnek, hogy küldje el ő. Újabb csalódás, újabb többletköltség.

50 euróért segített a nepper megoldani az exportrendszámot. Nyelvtudás nélkül a hivataljárás nem egyszerű. A kép illusztráció

István, a világlátott jóbarát most is tudja a tutit, őt nem veri át egy köcsög nepper. A szabályos, használt autók exportjára szolgáló piros helyett a sárga szélű rendszámot akarja. Az csak a felébe volna és Laci már úgyis kifogyott a pénzből. Erre a körre is 314 forintos árfolyammal vett ki 300 eurót tegnap este az automatából.

Sárga a kockázatos, piros a drágább rendszám

A neten tényleg köthető öt napra 45 euró körül biztosítás EU-n belüli autómozgatáshoz a sárga rendszámmal, így a hatósági jelzés összköltsége valóban megállhat 100 euróból. 2007 márciusa óta biztosítási zöldkártyával kiegészítve állítólag EU-szerte érvényes a sárga szélű rendszám mellé járó biztosítás. Kérdés, hogy ez tényleg így van-e és ha igen, erről tudomást vesz-e az az osztrák vagy magyar rendőr, aki a sárgarendszámos autómozgatókra utazik.

Laci végül a szabályos megoldást választotta. A piros rendszámért, az ügyintézésért és a biztosításért 60 ezer forintnyi eurót hagyott az okmányirodában. Még 30 000 forintnak felelt meg a kinti gépjárműadó és a nepper segítőkészsége, plusz ott aludtak még egy éjszakát az okmányiroda nyitására várva, vacsorával és reggelivel 25 ezer forintért. A kép illusztráció

Laci nem akar több kockázatot, rábólint a kereskedő javaslatára, marad a piros szélű tábla. A 30 napig érvényes rendszámra 110 euró a kötelező felelősségbiztosítás, a többi tételre rámegy összesen még 83 euró a Zulassunsgsstellenénél és a rendszámnyomó kisiparosnál. Ám Lacit ez már nem érdekli, csak legyen végre vége.

Rosszabb lenne a P-rendszám

“Legközelebb szerzek P-rendszámot, csak felpattintjuk és húzunk is vissza” – próbálja jobb kedvre deríteni István. István nem gondol arra, hogy a bérelt P-rendszámnak súlyos felelősségbiztosítási kockázata lehet és a próbarendszámot leadva az autó itthon mozgásképtelen volna, még vizsgáztatni sem tudnák elvinni, ha újra ki nem “bérelik”.

Mivel tavasszal kitör a Hirtelen Felindulásból Történő Autóvásárlás, rengetegen vesznek kint autót, így három órát tart a sorállás az okmányirodában és kétszer járnak a rendszámkészítőnél is. De végre elindulhatnak haza.

Hazafelé kijönnek a hibák

Az autópályán derül ki, hogy az ablakmosó nem működik és nagyobb sebességnél a megkeményedett gumik olyan csúnyán morognak, mintha azonnal kerékcsapágyat kellene cserélni az autón.

Olcsóbb, de rizikós a sárga szélű ötnapos rendszám. Április elseje óta csak vizsgás autóra adható ki és csak az okmányirodában kitöltött papírokkal. Korábban lehetett vele műszaki nélküli autót mozgatni. A kép illusztráció

Laci próbálja elnyomni a zúgást, bekapcsolja a kazettás rádiót, amit ott elfelejtettek megnézni. A kijelző pixelhibás és nem szól a jobb első hangszóró. Tankoláskor a hibalistára felkerül a defektes pótkerék, persze emelő sincs az autóban és a nyárias melegben beüzemelt légkondi orrfacsaró levegőt fúj. Laci kikapcsolja a klímaberendezést, kiszellőztet és marad a ventilátor, de az meg ciripel, mert kikopott a tengelye.

Nem meri kipróbálni, mit visz a gép, hiába vannak német autópályán. “Ha az én hülyeségem miatt szétmegy a motor, úgy berág az asszony, hogy karácsonyig csövezhetek a kanapén” – gondolja. Az ijesztő perspektíva átmenetileg felélénkíti, de ismét kezd egyre hosszabbakat pislogni. Amikor a rázószegély hangjára riad fel, az első pihenőben félreáll aludni. Nem akarja tragédiába fordítani ezt az amúgy is rosszul induló autóvételt.

Ezek az E46-os BMW-k tényleg szépek, de Laci feleennyi pénzért, 1900 euróért vette a sajátját. A kép illusztráció

Laci hazaér, boldog, hogy otthon van és semmi nem kotlott meg dízel BMW-jén. Ha majd előjönnek azok a hibák, amiket egyszerűbb technikája miatt a szívó benzines Škoda Octavia 1,6 sosem produkálna, ő is megtanulja saját kárán a használtautó-vásárlás keserű igazságát: a kis hiba százezres, a nagy hiba milliós tétel. (x)

A cikksorozat harmadik részében a hazai forgalomba helyezés mizériájáról írunk. Nem szabad elhinni, hogy a regadóval megússzuk, bármit is sugalljanak dörzsölt nepperek a vonzóra árazott használtautó-hirdetésekben.

Kommentek

  • jako

    az autó vásárlásnál, még idehaza is adódnak problémák, ez nem feltétlenül vonatkozik a külföldön vásároltakra. Az autóvásárlás, mindig is lutri volt, főleg ha használtat vesz az ember

  • Barca

    nem értem a cikket, van egy fiktív story, amiben 2 hülye elmegy autót venni, ki se próbálják kb. a leírt hibákat elnézve, majd rájönnek van felmerülő költség egy 2000km arrébb vásárolt külföldi kocsinak… jé pedig mobile.de-n ugyanúgy néz ki, mint használt.hu-n.. Nem is értem akkor mi lehet a gond…

    Én csak garis külföldi kocsit vennék, persze itthon is ki lehet fogni szart, de külföldi autó rejtett hibáit te életbe nem perled vissza Fritz bácsin. Ott van pénz szervizre, meg az utak is kicsit mások, jó eséllyel a km jelenetős része pályázás volt, de nyilván ott is vannak rossz autók. No és kin sütik el a kereskedők a rossz autót, a hülye külföldni, aki egy mukkot nem beszél németül, erre is gondolni kéne, értem én hogy % jobb az ottani jó autó arány, de a rosszakat józan paraszti ésszel Ti is kire vernétek rá, naná hogy a hülye külföldire.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.