Rég elmúltak már azok az idők, amikor az ember egy csavarkulccsal, egy kombinált fogóval és egy kalapáccsal egész hétvégén elszöszmötölt az autóján: elektronikus rendszerek, nagyfeszültség, leszedhetetlen burkolatok rontják el a régi vágású autóbarátok szórakozását. Az autógyárak azonban nem érik be ennyivel: a gyakorlati örömfosztás után most elméletben is el akarják lehetetleníteni, hogy magad szerelj meg ezt-azt a kocsidon.

Cserélj izzót a lézerfényszóróban

Cserélj izzót a lézerfényszóróban


Az Egyesült Államokban egy tucatnyi nagyvállalat összedugta a buksiját, és kitalálták, hogy csatlakoznak a digitális millenniumi szerzői jogi törvényhez (Digital Millennium Copyright Act, DMCA), amely eredetileg az interneten terjedő kalózmásolatok szankcionálására született. Az autógyártók azzal érvelnek, hogy járműveik tele vannak olyan, bonyolult és főleg levédett szoftverrel, kóddal, amelyekbe veszélyes és káros volna belepiszkálni.
A javaslat az autókat “mozgóképes számítógépeknek” tekinti, és ilyenformán védelem alá vonná a fedélzeten dolgozó összes szoftvert. Ez persze a tuningműhelyek életét is megkeserítené, bár erre nyilván léteznének B2B megállapodások. A gyártók szerint egyébként a modern autóvásárló már nem is a járművet veszi meg, csupán annak használati jogát, egy traktorgyártó szerint pedig az ECU módosításával egy csomó gonosz dologra volnának képesek az autók – például illegális zeneletöltésre. 
A javaslatot ez után az abszurd felvetés után nehéz komolyan venni, de mivel az iparág meghatározó szereplőiről van szó, a hülyeség nem feltétlenül akadálya az elképzelés megvalósulásának.

Toyota Prius Plug-In motortere. Mihez nyúlnál először?

A DMCA szerint a probléma megkerülhető volna azzal, ha a gyártók csak a fedélzeti szoftverek bizonyos területeit zárnák el az illetéktelenek elől, más részeket ellenben szabadon módosíthatnának a hozzáértő felhasználók.
A híradások szerint a DMCA autóipari bevezetését olyan nagy cégek támogatják, mint a GM, a BMW, a Fiat-Chrysler, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Mazda, a Mercedes, a Mitsubishi, a Porsche, a Toyota, a VW és a Volvo.