Tilos lesz otthon bütykölni az autód!

... nem mintha lehetne, de mégis!

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.04.23. 10.00

Az autóipar legnagyobb szereplői biztonsági okokra hivatkozva be akarják tiltani a házilagos autószerelgetést.

Rég elmúltak már azok az idők, amikor az ember egy csavarkulccsal, egy kombinált fogóval és egy kalapáccsal egész hétvégén elszöszmötölt az autóján: elektronikus rendszerek, nagyfeszültség, leszedhetetlen burkolatok rontják el a régi vágású autóbarátok szórakozását. Az autógyárak azonban nem érik be ennyivel: a gyakorlati örömfosztás után most elméletben is el akarják lehetetleníteni, hogy magad szerelj meg ezt-azt a kocsidon.

Cserélj izzót a lézerfényszóróban

Cserélj izzót a lézerfényszóróban


Az Egyesült Államokban egy tucatnyi nagyvállalat összedugta a buksiját, és kitalálták, hogy csatlakoznak a digitális millenniumi szerzői jogi törvényhez (Digital Millennium Copyright Act, DMCA), amely eredetileg az interneten terjedő kalózmásolatok szankcionálására született. Az autógyártók azzal érvelnek, hogy járműveik tele vannak olyan, bonyolult és főleg levédett szoftverrel, kóddal, amelyekbe veszélyes és káros volna belepiszkálni.
A javaslat az autókat “mozgóképes számítógépeknek” tekinti, és ilyenformán védelem alá vonná a fedélzeten dolgozó összes szoftvert. Ez persze a tuningműhelyek életét is megkeserítené, bár erre nyilván léteznének B2B megállapodások. A gyártók szerint egyébként a modern autóvásárló már nem is a járművet veszi meg, csupán annak használati jogát, egy traktorgyártó szerint pedig az ECU módosításával egy csomó gonosz dologra volnának képesek az autók – például illegális zeneletöltésre. 
A javaslatot ez után az abszurd felvetés után nehéz komolyan venni, de mivel az iparág meghatározó szereplőiről van szó, a hülyeség nem feltétlenül akadálya az elképzelés megvalósulásának.

Toyota Prius Plug-In motortere. Mihez nyúlnál először?

A DMCA szerint a probléma megkerülhető volna azzal, ha a gyártók csak a fedélzeti szoftverek bizonyos területeit zárnák el az illetéktelenek elől, más részeket ellenben szabadon módosíthatnának a hozzáértő felhasználók.
A híradások szerint a DMCA autóipari bevezetését olyan nagy cégek támogatják, mint a GM, a BMW, a Fiat-Chrysler, a Ford, a Jaguar Land Rover, a Mazda, a Mercedes, a Mitsubishi, a Porsche, a Toyota, a VW és a Volvo.

Kommentek

  • apu0062

    “A gyártók szerint egyébként a modern autóvásárló már nem is a járművet veszi meg, csupán annak használati jogát” Hát a f@szom nem kéne?!?!?!

  • Xebulon

    OK. akkor én sem adom nekik a vételárat, hanem csak a használati jogát.

  • traylor

    Jogos a felhördülés, de ez a probléma már régóta létezik a szerzői jogok és a szoftveripar (lásd “licensz”) területén. A Monsanto intellektuális-tulajdon-trollkodásáról már nem is beszélve.

    Hamarabb kellett volna kapcsolni, akkor nem itt tartanánk.

  • keresztesbaratom

    Nincs ezzel semmi baj, ha mi is úgy tekintünk az autóra, mint egy használati tárgyra és csak annyit fizetünk érte, amennyit használjuk.
    Évi 40000 Ft-ot adnék a 730-as bömösért, de akkor menjen, el ne romoljon!
    F@sznak van kedve autót szerelni, azt az időt lehetne hasznosabban is eltölteni.
    De a realitás azt mutatja, hogy amíg nem képesek olyan kocsit gyártani, ami nem hagy cserben, addig nyugodtan kussolhatnának.
    Mekkora lett volna, ha ezt a bejelentést nem az USAban tették volna meg, hanem Kubában, vagy Braziliában, ahol 40 éves matuzsálemek simán futnak rummal is. Na, ott lett volna lincselés :-)

  • vaLacky

    Ma már nem az a cél, hogy tartós autókat készítsenek, tudnának, ha akarnának. Pár évet bírnak a háztartási berendezések is, de a családban van negyven éves lehel hűtőszekrény, na azt még meg volt csinálva. Amúgy ezek az autógyártók egyre bolondabbak, micsoda marhaság ez is. apu0062-vel értek egyet :)

  • Iceman.

    vaLacky: És mennyit is fogyaszt pontosan az a 40 éves lehel hűtőszekrény?

  • vaLacky

    Iceman, valószínűleg többet mint a mostani csodák, de én a tartósságról írtam.

  • Koromcsiga

    Iceman: egy mai autó nem sokkal fogyaszt kevesebbet, mint egy 10-20 évvel ezelőtti… Nem tudom hogy jön ide a fogyasztás téma.

  • Koromcsiga

    Én az összes licenszelési eljárást az emberiség földhözragasztásának tartok. Csak ezért fejlődünk ilyen lassan, mert mindenki foggal-körömmel ragaszkodik a sajátjához… Ha közösen használnánk MINDEN fejlesztést, már rég előrébb tartanánk. Aki csak magának akar ebből pénzt, az hátráltatja az egész emberiség fejlődését. Nyilt rendszerben kellene gondolkozni, mindenki tegyen hozzá, ne kelljen lopkodni.

  • kawasaki599

    Én isuzu motoros 96os opellal járom benelux államokat..soha nem hagyott ott…130 ezer km 3év alatt….én szerelem….német pályákon szinte csak audi,bmw lerohadva……elektromossággal teletűzdelt szarok…most vettem 2000es honda accordot…..ebben sem lesz gond elektronikaval…már pedig ha én szerelem,akkor benne lesz olaj stb nem mint ahogy sok szervíz átver

  • sforisek

    1930- 1949 Citroen 2-CV, 3 (harom) liter szazon!!!!
    Miert nem tudjak ezt kivedeni a mai “modern” autogyarak.
    “OLAJNYOMAS”
    Benyalhatnak a szamitogepeikkel, a regi kioregedett mernokoknek.

  • szabojgy

    Manapság már mindent, beleértve a legdrágább verdákat is, fogyasztási cikknek gyártják a hajdani tartós használati eszközök helyett!

  • boci007

    Szerintem ez felháborító. Az autógyártók szimplán extra profitra vágynak a termék eladása után is. Amúgy a cikkírónak nincs igaza, a mai autók 95%-át lehet otthon szervízelni, nekem Jaguarom van (új széria) mégis magamnak szervízelem, mert én tudom hogy megcsinálom rendesen, egy szervíz vagy autószerelő pedig egyáltalán nem biztos. Az olyan autókat meg amit nem lehet szervízelni otthon, azoktól ments meg uram, mert sokszor a márkaszervíz sem ért hozzá és akkor nagy a baj (fél autó csere ügyfél költségre). Szerencsésebb eset ha nem kell szervízelni (villanyos autók), mert élettartam feltöltés/alkatrészekkel készül.

  • ikaroly

    Inkább azért dugnák össze az autógyártók a fejüket,hogy minél előbb ne legyenek hagyományos belsőégésű autók,ennek több értelme lenne!A másik,azon csak röhög egy igazi szakember,amikor laci bácsi azt írja,ó mindent megcsinál az autóján!Az ilyen az nem szakember,igazi hibába még nem szaladt bele!Sok mindent lehet otthon csinálni,azt lelkiismeretesebben is,de igazán komoly hibához szakértelem kell!Csak sokan azt se tudják mi az a szakértelem,csak böfögnek!

  • Prezenszki0591

    Nagyon sok mindent meg lehet javítani odahaza is,csak már elvagyunk kényelmesedve.Milyen jó volt egymásnak segíteni a szerelésben,majd megittuk azt pár üveg sört.Nem kellett idegeskedni,hogy lehúztak ellopták,,rosszul csinálták stb.A legegyszerűbb műveletet is szervizbe csináltatják mint izzó csere,olaj csere stb.A kényelmet mindig meg kellett fizetni.

  • Kofe

    Anno ugyanez lett volna a hibakód kiolvasás rendszere,verjük át a tulajt,hogy eltartsuk a márka-szakszervizágazatot mottóval.Amikor eltüntek a falak mögött az autóval,s egy hibakód olvasás,kábelcsatlakozó meghúzása után kiszámláztak százezreket a tulajnak,minden egyebet kitalálva hibalista gyanánt.

    Egyértelmű,hogy ez is hasonló törekvés.

  • aurora01

    Már megint egy nagy szemétség elébe nézünk , és ha időben nem nyitjuk ki a szánkat , még be is vezetik. Én úgy gondolom, ha meg veszek egy eszközt , -márpedig egy autó is csupán eszköznek tekinthető – a megvétel után az eladó ne szólhasson bele , hogy én azt hogyan használom, vagy éppen van-e kedvem módosítgatni.Az eladó örüljön annak, hogy az általa gyártott eszközt megvettem , legyen hálás érte, és ne azon törje a fejét, hogy miben korlátozhat.

  • DrAgy

    Bocs, hogy beleszólok. 39 éve vezetek, saját és vállalati autót is. Eddig mindig új autót tudtam venni és műszaki vizsgára is házilag készítettem fel. A futóművet a fékeket, a gyujtást, a porlasztót házilag állítottam be a gyári előírás szerint. Minden esetben csont nálkül mentek át az autóim a műszaki vizsgán a műszeres ellenőrzések során. Tehát némi szakértelem és néhány fogás, amit a jó szerelők megmutatnak, tökéletes eredményt hoz. Egyik ismerősöm műszaki vizsga után közvetlenül balesetet szenvedett, amikor szétszedtem a fékjét, kiderült, hogy szakszerűtlenül lett összerakva a szervízben. Persze nem árt néhány szerszám sem, pl. nyomatékkulcs és hasonlók. A mai ABS-es autóhoz már nem nyúlok hozzá, max a téli-nyári kerékcserét végzem el itthon, meg, ha lemerül a 6 éves akku, az automata töltővel feltöltöm. Nem bolti himi-humi típus.Amikor vége a töltésnek, automatikusan befejezi a munkát. A gyártók hozzáállása meg addig értelmezhetetlen, amíg a márkaszervizek megfizethetetlenek és sajnos sokszor megbízhatatlanok. …

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-s idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.