Használt autó: német BMW vagy hazai Octavia?

Bukás is lehet a használtautó-behozatal

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2015.04.22. 13.40

Egy mélyen magyar történet következik a Németországból használtan behozott BMW 320d-ről. Az okos más kárán tanul, és előbb körülnéz itthon.

Fiktív, de erősen életszagú történet következik arról, hogy a használtautó-behozatallal rosszul is lehet járni. Egy 40-es családapa, nevezzük Lacinak, autócserére kényszerült. Gyakorlatilag elmállott alóluk a Škoda Felicia, amely ki tudja meddig szolgált volna, ha a rozsda el nem viszi. Még megpróbálta “okosba” áttolni a műszakin, de a szaki, aki addig csak a forgalmit vitte a vizsgaállomásra, megmakacsolta magát. “Egy dolgot nem tudunk megoldani, ha lyukas az alja. Arra nem mondhatjuk, hogy a vizsga óta rohadt át” – tárta szét a kezét, így Lacinak új autó után kellett néznie.

Škoda Octavia: szerény, de kiszámítható

Egymillió forint volt rá, meg amit az elején úgyis elvisz a szerviz. A családfő ki is nézett egy első generációs Škoda Octaviát. Még pont 100 000 kilométer alatt, 1,6-os benzines, egy márkakereskedésben állt 990 000 forintért, vezetett szervizkönyvvel. Végre lenne légkondi, nyaraláskor elviszi a család összes holmiját, belefér a horgászcucc és disznóvágáskor sem kell utánfutó a ládáknak.

Laci eredetileg egy Škoda Octaviát nézett ki, de a szervizkönyves, hazai Octavia I helyett mégiscsak a német 320d nyert. Képeink illusztrációk

Ám Laci egy érettségi találkozón összefutott Istvánnal, aki autókkal foglalkozik. István sikeres ember, 7-es BMW-vel vereti és tényleg érthet a kocsikhoz, mert biztosítózásból élt. Tudta, hogy melyik autó melyik alkatrészét téríti jól a casco, hogy kell törni a Yarist vagy az Accordot, hogy megkopassza a biztosítót.

A tuti megoldás: használt német BMW

István kinevette Lacit, amikor a kinézett Octaviáról mesélt neki. “Ennyiért zsír BMW-t hozunk Németből – ígérte. Öt és felet fogyaszt, kettőhúszat megy és nem egy rongyos Škodából szállsz ki, hanem egy BMW-ből. Okos legyél, ne buta!”

Talán az asszonynak is imponálnék, ha legközelebb nem a ramaty Feliciával látogatnánk haza a szüleihez, hanem egy 320d-ben feszítenénk – gondolta Laci és máris meg volt győzve. Mert melyik férfi ne szeretne saját BMW-t?

Képen sok autó jobbnak tűnik, mint élőben. Az ajtók alja sokszor rohad az E46-os BMW-ken

István a régi haverság okán kinézte neki a tuti 3-asokat és mindössze 300 eurót kért saját szolgálataiért, ami igazán nem tétel, hisz nagyon vágja a témát. Lacit egy dolog aggasztotta csak az elsőként kiválasztott hirdetésben: “Motor raucht etwas, aber voll fahrbereit” Google-fordítóval megnézték, mit jelent ez, de ha füstöl, hát füstöl és úgyis menetkész. Baja nem lehet, hiszen ebben csak 220 000 van, nem 300 meg 400 ezer kilométer, mint a többi hirdetésben. Azt vegyék csak a hülyék. A németek nem hazudnak, és különben is, autópályán az a 220 ezer annyi, mint itthon 50 ezer – oszlatta el kétségeit a szakértő.

Használtan egy árban vannak a kisautók és az elegáns, erős modellek. Utóbbiakat nem nehéz megvenni, de sokba kerülhet az elhanyagolt karbantartásból eredő hibák javíttatása. Képeink illusztrációk

Laci nehéz szívvel átváltotta az Octaviára kivett pénzt, 309 forintjába került egy euró, de ez van. Kölcsönkérte a sógor autóját és irány az első cím. Ausztria nyugati csücske, Innsbruck mellett, vagy 900 kilométer otthonról.

Benzin, szállás, étel: minden drágább

Nem sikerül kiérni tankolás nélkül, ráadásul a vécéért azon a kúton is fizetni kell 50 centet, ahol épp 78 eurót hagytak ott benzinre. A kávé sem 90 forint, mint itthon az automatából és a sztráda mellett a legolcsóbb ebéd is 12 euróba fáj, amivel még csak jól sem lakott. De majd a BMW, az kárpótolja.

Törődötten érkeznek meg a mustrára, a tulajjal nem nagyon van közös nyelv. A sötét színű E46 kombi 1700 euróra van kiírva, de más jót nem lehet mondani róla. Nemcsak az ajtók alja rozsdás, mint sok korabeli BMW-n, de a sárvédőket és a küszöböt is kikezdte a korrózió. “Köcsög osztrákok, minek sóznak ennyire” – dünnyögi István, majd továbbállnak.

Használtautó-import – Fájdalmas kijózanodás

Biztosabb háttér egy hazai márkakereskedés, mint egy kinti neppertelep. Képeink illusztrációk

Biztosabb háttér egy hazai márkakereskedés, mint egy kinti neppertelep. Képeink illusztrációk


Mit rontott el Laci? Túl olcsó BMW-kbe kívánta belelátni az E46 320d erényeit, amit az 1500-2000 euró körüli autók ritkán nyújtanak. Rosszul mérte fel továbbá az utazás költségeit, a lehetséges alku mértékét és az autó kiválasztásához szükséges ráfordítást. Sajnos nem abból kell kiindulni, hogy az olcsójából halászva az első kinézett autó megfelelő lesz.

Németország hatalmas használtautó-választékában sok vonzó autó vár vevőre. Ám az alacsony ár és az igazán jó állapot ott sem jár együtt, a magánimport tetemes költsége és sok esetben rosszul felmért kockázata szomorú eredményre vezethet. Nyelvtudás, piacismeret, szakértelem nélkül a vevő kiszolgáltatott helyzetben van és balul sülhet el a Mobile vagy az AutoScout24 hirdetésében oly biztató autó behozatala. El kell fogadni, hogy egy használt autót a monitor elől sosem lehet megítélni.

Rossz a hangulat a kocsiban, a következő autó Drezda mellett van, ami még 650 kilométer. Vezetés közben muszáj hotelt találni. Laci nem váltott előre kedvezményes roaming adatcsomagot, méregdrága mobilnettel túrnak szállást éjszakára. 60 euró, plusz két gyros a töröknél, de a vacsorát István állja.

1690 euró, 320d limuzin

Másnap korán csengetnek a címen, az ezüstmetál szedán biztatóbb a tegnapinál. A közös nyomócsöves korszak előtti, 136 lóerős verzió, 1690 euróra tartja a kereskedő. Minden jól alakulna, amikor István kiszúrja, hogy sehol nem látja a légzsákvisszajelző lámpáját. Ez a sárga lámpácska a gyújtás ráadása után tényleg el kell aludjon, ha működnek a légzsákok, de itt fel sem villannak.

1600 euró körül sok szakadék 320d-t árulnak. A legolcsójából halászva nehéz normális autót kifogni. Képeink illusztrációk

Szavazás

Ugyanannyi pénzből mit vennél használtan?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Talán kikötötték a lámpát, mert az ütközés után drága lett volna megjavíttatni a légzsákot. A kereskedő nem sokat kockáztatott: nur Export kitétellel árulta az autót, a 320d kivitelével megszűnik minden garanciális kötelezettsége a magánvásárlóval szemben. Lacinak jogalapja sem lenne reklamálni, ezt is otthagyják.

Emberünk kezdi bánni, hogy lebeszélték az Octaviáról. Csak egy megyényire volt, adtak volna hozzá állapotlapot és egy húsz éve működő márkakereskedés kövezett udvaráról mégiscsak nagyobb bizalma volna egy autóhoz, mint rosszarcú nepperek telepén bikázni az indítózásra fáradt kattogással reagáló 3-asokat.

Nehéz jól alkudni

Mert van szép, csak nem annyiért, amennyiért ő megálmodta, ami meg belefér, az élőben messze nem olyan ígéretes, ahogy a fotókról hitte. De Istvánnak van még a tarsolyában egy tuti 320d, csak 400 km onnan. Szintén 136 lóerős 1999-ből, de 1900 euróért. Ezt ezerötbe el lehet hozni és megvan a BMW-d – biztatja István.

2000 euró volt a felső határ, mire hazajön és rendszámot kap az autó, egymillió Ft felett lesz a végszámla. Képeink illusztrációk

Zöld Touring, kézi váltóval, az előzőeknél szebb autó. Márkaszerviz tíz éve nem látta  a kocsit, de egy maszek szerelő tovább vezette a szervizfüzetet 254 ezerig. Az utolsó öt évről semmit nem tudni, pedig az olajcsere létfontosságú a motornak és a turbónak is. Az óra most 302 000 kilométert mutat.

Adagoló, lendkerék, injektor

Az adagoló élettartama kiszámíthatatlan, a kettős tömegű lendkerék hibajeleit viszont produkálja a kocsi, De normális a kasztni, a motor működik és Lacit már csak az érdekli, hogy hazaérjen és ne dobjon ki 200 ezer forintot az utazásra, mert nem áll meg az asszony előtt.

Stabil a használtautó-behozatali eufória, de a hazai kínálatban jóval kisebb ráfordítással is akadhat megfelelő autó, ha rá tudunk szánni pár hónapot a keresésre. Képeink illusztrációk

Nehezen megy az egyezkedés, mert István mégsem tud annyira németül, hogy a csomagtérvájúba ragadt pótkerék és a ráfutásos baleset összefüggésére hivatkozzon. A nepper azt hajtogatja, hogy Fixpreis meg Festpreis, a végén 1800-nál feladják az alkudozást. Nincs hozzá téli kerékszett, de mindegy, csak bírja ki hazáig. Laci tart tőle, hogy külföldi autópályán lerohadva trélerrel levitetik a sztrádáról a világ pénzéért, míg itthon csak kedvesen körbebójázzák az autót.

Rejtett költségek

Késő délután van, az okmányiroda bezárt aznapra. Újabb panzió, újabb vacsoraköltség, a kettő átszámítva 27 ezer forint, de este veszélyes is volna nekivágni az 1300 kilométeres útnak. Másnap az exportrendszám és a többi papír meg a biztosítás költsége, több mint 60 000 Ft, de ezt a nepper elintézi helyettük. 50 euróval megelégszik az ügyintézésért, mert úgyis megy lejelenteni egy beszámított autót.

Laci a tervezett 1800+900 helyett végül 3250+1300 kilométert autózott, mire hazajött a BMW. Érdemes először itthon körülnézni. Képeink illusztrációk

Dél van, mire másnap el tudnak indulni. Laci nem akarja összeadni, mibe került 3200 kilométert autózni a sógor céges Astrájával (115 000 Ft), mennyiért jön haza az üres tankkal megvett BMW (34 000 Ft), mit költött matricákra (6000+6000 Ft), szállásra és étkezésre (55 000 Ft) és akkor még ott van a hazai rendszámozás összes tétele. A Németországból behozott használt autók forgalomba helyezéséről, annak rejtett költségeiről sorozatunk következő cikke szól majd. (x)

Kommentek

  • subtotal

    Most állt össze, miért írta azt amit András tegnap a másik cikkhez.

  • v_johny

    Én azt nem értem, hogy a “Laci”-k miért nem látják be, hogy nekik igazából nincs szükségük és igényük egy BMW-re (egyéb idős prémiumra)? Mert az “István”-ok mást mondanak??? Nem értem… Az Octavia tökéletes lett volna nekik sokáig és feltételezhetően kevesebb anyagi megterheléssel…

  • menőmanó

    v_johny

    A példa mutatja, hogy volt rá igénye, hiszen gyorsan meggyőzhető volt, de pénze annál kevesebb.
    Sajnos vannak könnyen befolyásolható ill. tájékozatlan emberek, akiket könnyen be lehet vinni az erdőbe. Ez a cikk is ezt bizonyítja.
    A legtöbb (dilettáns) autós elcsábul a lehetőségtől, hogy egy BMW-be, esetleg egy másik használt “prémium” modellbe üljön.

  • v_johny

    menőmanó – 2015.04.12 16:16:

    Én teljesen másként látom, hiszen csak akkor került képbe a BMW “Laci”-nál amikor “István” rábeszélte. Előtte eszébe se jutott mint lehetőség, tehát nem volt rá igénye (különben előtte is nézegette volna őket és talán jobban tájékozódik mint fejest ugrani egy hirtelen ötletbe)…

  • menőmanó

    Valóban akkor került a képbe, de csak azért mert meg sem fordult a fejében, hogy ennyi pénzért aránylag jó BMW-t is kaphat.
    Akinek nincs rá igénye, azt szerintem nem is lehet rábeszélni.
    Magamat felhozva példának ebben biztos vagyok.

  • Kempelen

    Szerző: Hirdetés

    Jó vitatkozást. :-DDDD

  • cszoli

    “Szerző: Hirdetés”

    De mit is akar reklámozni? Hogy roncsautóért nem kell Németországig menni?

    “Ennyiért zsír BMW-t hozunk Németből”
    Ha zsír verdát akar, akkor miért a kínálat legaljáról válogat? Vannak ott korrektebb példányok is, igaz, hogy nem 2, hanem 4-5 ezer euróért…

  • montsenior 10

    Bizony nyeltudás NÉLKÜL ne is számitson rá senki hogy könnyen megérteti magát. Mégis ha vállalja azt a SOK herce-hurcát ami a kocsvétellel jár . Akkor // persze valamit azért értsen a müszaki dolgokhoz is// akkor inkább válassza a külföldi behozatalt. Hisz a hazai márkakereskedők is EBBŐL!! a piacból élnek,csakhogy ha itthon veszi meg akkor kapásból MIN!! a duppla árából indul ki és akkor is előfordulhat bukta.Saját példa 2004 ben vásárolt 316-i akkor //cupe// 2 ajtós 2 millió ft-be került 127 ezer km-el. Ugyanez mennyibe került volna,HA!! Német-be veszem meg??.

  • Karola2013

    A cikk egy reklám, az autóimport ellen. Ez elfogadható, ha csakis a “zöldfülűeket” szándékozik elriasztani. Piaci ismeretek nélkül nekiugrani=hazardírozás.Már a cikk bevezetéséül szolgáló sztori is több mint béna. Normális autós számára a Skoda a jobb autó. Száguldozó “B unkó”,”M arha” Wegyen BMW-t. Meg akkor ha szervízre, javításra akarja költeni a pénzét. De ha mágis, csakis 1. tulajdonostól, és nem egy török vagy arab használtautó (=nepper) kereskedőtől.
    Megjegyzés: akinek ilyen barátja van, annak nincs szüksége ellenségre.

  • ldaracing

    Semmilyen autóimport ellenes reklámot nem véltem felfedezni. Hacsak nem azt a tanulságot, hogy ne az olcsó romhalmazokat hozzuk be az országba, mert ez se nekünk, se az országnak nem jó. Akinek 2000 EUR van a zsebében, az vegyen Octaviát, akinek 5000, 6000 EUR, az talán gondolja meg az Audi, Passat, BMW közül valamelyik 2003 utánit (még ennyi pénzből is inkább a Passatot). Az “István” a tipikus nyerészkedő, aki a haverját is átveri egy roncs autóval, csakhogy neki haszna legyen (az Octavia pont a rászánt összegbe került volna és az István nem tudta volna levenni a jattot, ha Laci maga megy érte), az ilyenek miatt hiszi azt mindenki, hogy nyugatról csak jó és olcsó használt autókat lehet hozni. A “Laci” a tipikus palimadár, az ő típusa ül abban az 1300 BMW-ben, amit ez évben eddig behoztak. Sajnálom őket. Ha megnyerem a bolondok adóját, a lottót, akkor kisorsolok közöttük néhány fiatal, keveset futott jó kis Octaviát. Érik már az a 8 éves korban maximalizált használt autó behozatal.

  • Ledo

    Hazai kereskedőnél is bele lehet nyúlni. Ők ebből élnek és vér profik az átvágásban. Én Győrben ( ha tehetném még a kereskedés nevét is ideírnám ) vettem autót 138.000km-el, majd az azt követő olajcserénél előkerült a motortérből egy 180.000-es javítást igazoló plomba, előző évi dátummal, ugyanazzal az aláírással, mint amivel a szervizkönyvben is szerepeltek javítások. Számításaim szerint 240.000km-es autót vettem, ami pont arra elég, hogy most rendezzem a kazettás vezérműszíj, a befecskendezés vezérlés, és a többi meghajtás szíjainak cseréjét, amelyek összege 180.000Ft. Ez van.
    Legközelebb autóvásárláskor más stratégiát választok,és Győrt is messzire elkerülöm.
    Egyébként az autó szuper, imádjuk, ilyent akartam, és ha az említett szerviz megtörténik, akkor ráadásul nyugodtabb is leszek az autót illetően.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.