Fegyverszünet a Volkswagennél

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.04.17. 09.00

Válságtanácskozást tartott csütörtök délután a legnagyobb európai autóipari cég, a Volkswagen AG felügyelőbizottságának elnöksége. Mára meglett az eredmény

FRISSÍTVE

Nemrég közölte a Volkswagen, hogy Martin Winterkorn marad az igazgatótanács elnöke. A felügyelőbizottság teljes támogatásáról biztosította a Magyarországról elűzött német család sarjaként született menedzsert. A testület azt javasolja, hogy 2016. februárjában Winterkorn szerződését hosszabbítsák meg a VW-konszern, tehát nemcsak a Volkswagen, hanem a Ducatitól a Scaniáig érő vállalat élén. Ez egyértelműen Ferdinand Karl Piëch vereségeként értékelhető. A két alfa-hím közötti konfliktus azonban arról is szólt, hogy Martin Winterkorn átveszi-e a ma 78-ik születésnapját ünneplő Piëch helyét a Volkswagen-konszern felügyelőbizottságának élén. Erről nem derült ki semmi. Winterkornnak döntő szerepe van abban, hogy az Audi Győrött alapított motorgyárat, majd összeszerelő-üzemet, amelyet a cég az A3 limuzin, az A3 kabrió és az új TT gyártásához teljes autógyárrá bővített. Martin Winterkorn a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem tiszteletbeli professzora, éves rendes előadását április 29-én tartja a hallgatóknak.

A késő estig tartó salzburgi ülés az előzetes hírek szerint az eddigi legfontosabb összecsapás volt a társaság két legfőbb vezetőjének hatalmi harcában. A megbeszélésről részletek nem szivárogtak ki.

A 12 márkát – köztük a névadó Volkswagen mellett az Audit, a Porschét, a Škodát és a SEAT-ot – összefogó óriásvállalat felügyelőbizottságának elnöke, a VW nemzetségfőjének is nevezett Ferdinand Piech a Der Spiegel című hírmagazin legutóbbi számában bírálta az igazgatótanács elnökét, Martin Winterkornt. Azt mondta, hogy “eltávolodott” az eddig pártfogoltjaként számon tartott menedzsertől, és arra törekszik, hogy “megfelelő emberek kerüljenek a felügyelőbizottság és az igazgatótanács élére”.

A váratlan nyilvános bírálatot a német sajtó súlyos konfliktus jeleként, Winterkorn eltávolítására tett kísérletként értékelte. Okairól egyelőre csak találgatások jelentek meg. A legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy Piech nem bízik abban, hogy a VW Winterkorn vezetésével megbirkózhat az autóipar várható átalakulásával járó kihívásokkal, és a jelenlegi – a cégcsoport számára pénzügyileg, gazdaságilag még kedvező – helyzetet tartja a legalkalmasabbnak a váltásra, az ügyet pedig a május elején tartandó közgyűlés előtt rendezni akarja.

Ferdinand Piech ugyancsak váratlanul csütörtök délutánra Salzburgba – a VW törzsrészvényei 53,1 százalékával rendelkező Piech és Porsche család “székhelyére” – kérette a felügyelőbizottságon belüli szűkebb testület, az elnökség tagjait.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) az online kiadásában azt írta a tanácskozás előtt, hogy Ferdinand Piech ismertetni fogja kifogásait Martin Winterkorn tevékenységével kapcsolatban és új személyt is javasol majd az igazgatótanács elnöki tisztségére. A FAZ szerint Matthias Müller, a Porsche igazgatótanácsának elnöke jöhet szóba a pozícióra. A Der Spiegel hírportálja szerint is ő lehet az első számú jelölt.

A FAZ úgy tudja, Martin Winterkorn nem hajlandó megadni magát, sőt kezdeményezi szerződése meghosszabbítását. Sorsáról a felügyelőbizottság dönt, amelyben legalábbis hivatalosan számíthat a munkavállalók képviselőinek támogatására. Ugyanakkor a tényleges erőviszonyokat nem lehet felmérni, az viszont biztos, hogy Ferdinand Piech soha nem szólal meg a nyilvánosság előtt meggondolatlanul és korábban elsőre kilátástalannak tűnő ügyekben is érvényesítette az akaratát.

A megbeszélés késő estig tartott, részletek nem szivárogtak ki. A dpa hírügynökség szerint a felügyelőbizottság elnöksége pénteken közleményt ad ki.

Martin Winterkorn szerződése 2016 végéig szól. A több mint 20 éve a vállalatcsoportnál dolgozó szakember 2007 eleje óta vezeti az igazgatótanácsot. Azóta a legnagyobb európai autógyártó csoport bevétele 86 százalékkal emelkedett, nyeresége megnégyszereződött.

A VW tavaly az értékesítési darabszámot, az árbevételt és az üzleti eredményt tekintve egyaránt rekordot ért el. A csoport tagjai 2014-ben összesen 10,1 millió gépjárművet adtak el, 4,2 százalékkal többet a 2013-as 9,7 milliónál. Az árbevétel első alkalommal lépte át a 200 milliárd eurós határt, 202,5 milliárd euró lett, 2,8 százalékkal magasabb az előző évi 197,0 milliárdnál. Az üzleti eredmény éves összevetésben egymilliárd euróval 12,7 milliárd euróra emelkedett.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Hát srácok, ti is frissen követitek az autósvilág fejleményeit :)

    Egyelőre nem kérdés ki áll nyerésre, szegény Winterkorn úgy tűnik Pischetsrieder sorsára jut…

    Mondjuk ez a Piech által megsemmisített emberek klubja nem kicsi. Bár itt a megsemmisüléssel pár tízmilliós fájdalomdíj szokott járni :)

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

Rozsdagyűjtő, erdőben lassan rohadó autók romantikája

Autóroncs szinte minden árokparton akad sajnos. De néha valódi értékes, ritka, veterán típusok is elhagyva gyűjtik a rozsdát a gyéren lakott területeken. Vannak, akik meglátják ebben is a fotótémát, és kattintanak. Elhagyott autók gyűjteménye az Instagram oldaláról.

Mi a fene lóg ki ebből a régi Škodából?

A helyes megfejtőnek jár a kétkazettás magnó, és hozzá a “Világslágerek magyarul”.

Három BMW-st szégyenített meg ez az audis

Nem nagyon bírták az áradást a bajor gyártó modelljei, nem úgy, mint az Audi, ami úgy húzott el köztük, mintha mi sem történt volna.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.