Fegyverszünet a Volkswagennél

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.04.17. 09.00

Válságtanácskozást tartott csütörtök délután a legnagyobb európai autóipari cég, a Volkswagen AG felügyelőbizottságának elnöksége. Mára meglett az eredmény

FRISSÍTVE

Nemrég közölte a Volkswagen, hogy Martin Winterkorn marad az igazgatótanács elnöke. A felügyelőbizottság teljes támogatásáról biztosította a Magyarországról elűzött német család sarjaként született menedzsert. A testület azt javasolja, hogy 2016. februárjában Winterkorn szerződését hosszabbítsák meg a VW-konszern, tehát nemcsak a Volkswagen, hanem a Ducatitól a Scaniáig érő vállalat élén. Ez egyértelműen Ferdinand Karl Piëch vereségeként értékelhető. A két alfa-hím közötti konfliktus azonban arról is szólt, hogy Martin Winterkorn átveszi-e a ma 78-ik születésnapját ünneplő Piëch helyét a Volkswagen-konszern felügyelőbizottságának élén. Erről nem derült ki semmi. Winterkornnak döntő szerepe van abban, hogy az Audi Győrött alapított motorgyárat, majd összeszerelő-üzemet, amelyet a cég az A3 limuzin, az A3 kabrió és az új TT gyártásához teljes autógyárrá bővített. Martin Winterkorn a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem tiszteletbeli professzora, éves rendes előadását április 29-én tartja a hallgatóknak.

A késő estig tartó salzburgi ülés az előzetes hírek szerint az eddigi legfontosabb összecsapás volt a társaság két legfőbb vezetőjének hatalmi harcában. A megbeszélésről részletek nem szivárogtak ki.

A 12 márkát – köztük a névadó Volkswagen mellett az Audit, a Porschét, a Škodát és a SEAT-ot – összefogó óriásvállalat felügyelőbizottságának elnöke, a VW nemzetségfőjének is nevezett Ferdinand Piech a Der Spiegel című hírmagazin legutóbbi számában bírálta az igazgatótanács elnökét, Martin Winterkornt. Azt mondta, hogy “eltávolodott” az eddig pártfogoltjaként számon tartott menedzsertől, és arra törekszik, hogy “megfelelő emberek kerüljenek a felügyelőbizottság és az igazgatótanács élére”.

A váratlan nyilvános bírálatot a német sajtó súlyos konfliktus jeleként, Winterkorn eltávolítására tett kísérletként értékelte. Okairól egyelőre csak találgatások jelentek meg. A legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy Piech nem bízik abban, hogy a VW Winterkorn vezetésével megbirkózhat az autóipar várható átalakulásával járó kihívásokkal, és a jelenlegi – a cégcsoport számára pénzügyileg, gazdaságilag még kedvező – helyzetet tartja a legalkalmasabbnak a váltásra, az ügyet pedig a május elején tartandó közgyűlés előtt rendezni akarja.

Ferdinand Piech ugyancsak váratlanul csütörtök délutánra Salzburgba – a VW törzsrészvényei 53,1 százalékával rendelkező Piech és Porsche család “székhelyére” – kérette a felügyelőbizottságon belüli szűkebb testület, az elnökség tagjait.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) az online kiadásában azt írta a tanácskozás előtt, hogy Ferdinand Piech ismertetni fogja kifogásait Martin Winterkorn tevékenységével kapcsolatban és új személyt is javasol majd az igazgatótanács elnöki tisztségére. A FAZ szerint Matthias Müller, a Porsche igazgatótanácsának elnöke jöhet szóba a pozícióra. A Der Spiegel hírportálja szerint is ő lehet az első számú jelölt.

A FAZ úgy tudja, Martin Winterkorn nem hajlandó megadni magát, sőt kezdeményezi szerződése meghosszabbítását. Sorsáról a felügyelőbizottság dönt, amelyben legalábbis hivatalosan számíthat a munkavállalók képviselőinek támogatására. Ugyanakkor a tényleges erőviszonyokat nem lehet felmérni, az viszont biztos, hogy Ferdinand Piech soha nem szólal meg a nyilvánosság előtt meggondolatlanul és korábban elsőre kilátástalannak tűnő ügyekben is érvényesítette az akaratát.

A megbeszélés késő estig tartott, részletek nem szivárogtak ki. A dpa hírügynökség szerint a felügyelőbizottság elnöksége pénteken közleményt ad ki.

Martin Winterkorn szerződése 2016 végéig szól. A több mint 20 éve a vállalatcsoportnál dolgozó szakember 2007 eleje óta vezeti az igazgatótanácsot. Azóta a legnagyobb európai autógyártó csoport bevétele 86 százalékkal emelkedett, nyeresége megnégyszereződött.

A VW tavaly az értékesítési darabszámot, az árbevételt és az üzleti eredményt tekintve egyaránt rekordot ért el. A csoport tagjai 2014-ben összesen 10,1 millió gépjárművet adtak el, 4,2 százalékkal többet a 2013-as 9,7 milliónál. Az árbevétel első alkalommal lépte át a 200 milliárd eurós határt, 202,5 milliárd euró lett, 2,8 százalékkal magasabb az előző évi 197,0 milliárdnál. Az üzleti eredmény éves összevetésben egymilliárd euróval 12,7 milliárd euróra emelkedett.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Hát srácok, ti is frissen követitek az autósvilág fejleményeit :)

    Egyelőre nem kérdés ki áll nyerésre, szegény Winterkorn úgy tűnik Pischetsrieder sorsára jut…

    Mondjuk ez a Piech által megsemmisített emberek klubja nem kicsi. Bár itt a megsemmisüléssel pár tízmilliós fájdalomdíj szokott járni :)

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.