Mi vonja el a figyelmet autóvezetés közben?

Szerző: Házipatika.com levél küldés 
Dátum: 2015.04.07. 07.00

Az autóvezetés megfelelő összpontosítást kíván, ha valami elvonja a sofőr figyelmét, az komolyan növeli a baleseti kockázatot.

Ha valaki azt állítja, hogy autóban ülve a szeme az útra tapad, és maximum annyi időre veszi le róla, amíg a sebességmérőre pillant, nos akkor ez az illető valószínűleg hazudik. A fiatal jogsisok különösen veszélyben vannak a figyelem elkalandozása miatt.

A New England Journal of Medicine orvosi szaklap felmérését ismerteti a HáziPatika.com: a kutatási eredmények alapján az autóvezetők a vezetési idő mintegy tíz százalékában nem az útra figyelnek, hanem egyéb dolgok terelik el a figyelmüket, például a tükrök igazgatása, az evés vagy az út másik oldalán történt baleset.

A gyakorlott vezetőknél ezek a pillanatok – a kockázatot megduplázó telefon kivételével – nem fokozták a balesetveszélyt, ám a kezdőknél igen megnövelték. Háromszorosára fokozta a balesetveszélyt a vezetés közbeni evés, négyszeresére az SMS-ezés és nyolcszorosára a menet közbeni keresgélés az elgurult, lecsúszott holmik után.

A figyelmet elterelte az is, ha a tükröket vagy az ablakokat igazgatták, illetve ha a rádiót vagy a légkondicionálót nyomkodták. Az eredményekről részletesen olvashat a HáziPatika.com portálon a Miért történik annyi autóbaleset? című cikkben.

Ha pedig megtörténik a baj, jobbak a túlélési esélyeink, ha nem vagyunk kövérek. Szintén a HáziPatika.com mutatta be azt az Emergency Medicine Journal című online lapban megjelent vizsgálatot, amely szerint az elhízott autóvezetők jóval gyakrabban halnak meg közúti balesetekben, mint a normál testsúlyúak.

A kutatást végzők két teóriát is felvázoltak, az első szerint a fő probléma az lehet, hogy a túlsúlyos sofőrök esetében nem fog megfelelően az öv, mivel a vastag szövetréteg miatt nem tud biztonságosan ráfeküdni a testre. A másik azt állítja, hogy a túlsúlyos vezetők többnyire rosszabb egészségi állapotban vannak, ezért az ő szervezetük könnyebben adja fel a küzdelmet egy baleset esetén. Hol az igazság? Egyelőre nem tudjuk, de nem érdemes túlsúlyosnak lenni. Olvassa el a HáziPatika további érdekes tényeket is tartalmazó, a Balesetnél is hátrány a kövérség című cikkét.

Kommentek

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.