A BBC vezérigazgatója, Lord Tony Hall személyesen jelentette be szerda délután, hogy a brit közszolgálati médiatársaság nem újítja meg Clarkson hamarosan lejáró szerződését. Lord Hall hangsúlyozta, hogy maga is rajongója a műsornak, és Jeremy Clarksont “óriási tehetségnek” tartja, akinek fontos helye lenne a BBC műsorkínálatában, de “nem bármi áron”.

Clarkson “túllépte a határt” azzal, hogy fizikai erőszakot alkalmazott egyik munkatársával szemben, akit ráadásul olyan szavakkal is szidalmazott, amelyeket senki nem köteles eltűrni – fogalmazott a BBC vezérigazgatója.


Lord Hall utalt arra, hogy a Top Gear – amelynek sugárzását a BBC a két hete kirobbant botrány után felfüggesztette – az idén már nem is kerül képernyőre. Kijelentette: elsődleges fontosságú feladat, hogy a műsor “2016-ban remek formában” térhessen vissza. Hozzátette azt is: el kell ismerni, hogy a Top Gear nem lesz ugyanaz, mint eddig. A BBC vezérigazgatója szerint Clarksont “óriási köszönet” illeti a Top Gear élén végzett “rendkívüli munkájáért”.

A BBC két hete jelentette be, hogy Clarksont felfüggesztették állásából, miután “összetűzésbe keveredett” a Top Gear egyik producerével. A BBC a műsor jelenleg futó sorozatának három utolsó adását is levette programjáról, és több, külföldön tervezett élő bemutatót is törölt.

A botrányt az robbantotta ki, hogy az 54 éves Clarkson – aki 2002 óta vezette a műsort – egy elmérgesedett vita végén orrba vágta a Top Gear egyik producerét. A műsorvezető azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában. Clarkson a 36 éves Oisin Tymon produceren töltötte ki dühét, olyan erővel, hogy Tymon kórházi ellátásra szorult.


Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort – a BBC saját statisztikái szerint – 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározzák, és hetente 350 millióan nézik. Clarkson visszahelyezéséért és a műsor folytatásáért petíciót indított az egyik legismertebb brit-ír politikai blogger, a Guido Fawkes írói álnéven publikáló Peter Staines. A támogató aláírások száma alig néhány nap alatt átlépte az egymilliót, ami a hasonló kezdeményezések nagy-britanniai történetében példátlan.

Fawkes és hívei a minap – a nagyobb nyomaték kedvéért – egy idegenforgalmi cég által működtetett, de igazi harckocsival vitték az aláírásokat tartalmazó íveket a BBC londoni székházához. Az ügyben a héten megszólalt David Cameron brit miniszterelnök is, aki a BBC-nek kijelentette: 11 éves lánya, Nancy éhségsztrájkot helyezett kilátásba, ha Clarksont nem helyezik vissza a Top Gear műsorvezetői állásába.


A Top Gear a BBC egyik legsikeresebb exportcikke: a program globális forgalmazásából a médiatársaságnak évente 300 millió font (130 milliárd forint) bevétele származik. A műsor saját színes magazinja, amely szintén a Top Gear címet viseli, hetente 1,7 millió példányban fogy. Clarkson és két műsorvezető társa, James May és Richard Hammond éppen most készült megkötni a három évre szóló újabb szerződést a BBC-vel.


Azt egyelőre nem tudni, hogy ki lesz Clarkson utódja, és azt sem, hogy May és Hammond vállalja-e a folytatást Clarkson nélkül. Clarkson a Top Gear műsorvezetőjeként évi 1,5 millió font (több mint 600 millió forint) fizetést kapott.