Az autó, amely arra világít, amerre nézel

Opel fejlesztések

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.03.14. 08.00

Az Opel harmadik generációs adaptív fényszórója a vezető szemének mozgását követve szabályozza a fénykéve irányát.

Az Opel hamarosan bevezeti LED mátrix fényszórórendszerét, de időközben már az azt követő technológia prototípusán dolgoznak.
“Immár két éve folytatunk kutatásokat a vezető tekintete által vezérelt világítás terén. Minél inkább megértjük a pillantástól függő irányú és intenzitású megvilágítást lehetővé tevő technológia előnyeit, annál gyorsabban igyekszünk megvalósítani elképzeléseinket.” – nyilatkozta az Opel műszaki fejlesztési központja és a darmstadi egyetem közös projektjéről az Opel világítástechnológiai igazgatója, Ingolf Schneider.
A kutatók első körben egy egyszerű webkamerával követték a vezető fejnek mozgását; ehhez bizonyos meghatározó pontokat (szemek, orr) figyeltek.A rendszer által generált adatok aztán elektromos léptetőmotorokat hoznak működésbe, amelyek a megfelelő pozícióba állítják a fényszóró projektorait. 
Az ígéretes, de túlságosan lassú és elnagyolt kezdeti eredmények után a kutatás következő fázisában infravörös szenzor egészíti ki a kamerát, míg az adatok feldolgozását gyorsabb processzorokra bízták. Ez a rendszer másodpercenként több mint ötvenszer ellenőrizte a szem állását, akár teljes sötétségben is megbízhatóan működve. 
Mivel az emberi tekintet ösztönösen ide-oda ugrál, a mérnökök kidolgoztak egy algoritmust, amely késlelteti és egyben folytonossá teszi a fényszóró mozgását, így a fénynyaláb nem fog fénykardként táncolni az úton.
Az Opel szerint rendszerük testalkattól és arcszerkezettől függetlenül képes minden vezetőt azonnal megbízhatóan észlelni, nem kell személyre kalibrálni azt. “Amennyiben a vezető figyelme elkalandozik, és oldalra néz, az útpálya akkor sem borul sötétbe: a tompított fényszóró ilyenkor is megfelelő világítást biztosít.” – mondta Schneider úr.
Az Opel jelenlegi csúcs-lámpája a forgalmat figyelő kamerarendszer segítségével képes tízféle világítási mintázat közül kiválasztani a pillanatnyi szituációnak leginkább megfelelőt, eltérő módon vezérelve a xenon lámpatesteket városi és országúti forgalomban, autópályán vagy kanyarban, rossz időben vagy gyalogosok jelenlétében. A rendszer emellett a forgalom függvényében képes automatikusan átváltani a tompított és távolsági világítás között.
Az autó, amely arra világít, amerre nézel 1
Míg a szemkövető reflektor a távolabbi jövő zenéje, már célegyenesben van az Opel LED mátrix technológiája, amely a német prémium autómárkáktól már ismert módon módosítja a távolsági fény pászmáját, és biztosít vakításmentes megvilágítást (ld. fenti képen). Ez a rendszer a Opel tájékoztatása szerint 18 hónapon belül megjelenik a sorozatgyártású modelleken.

Kommentek

  • Barca

    18 hónap hmmm mi lesz az, Astra előbb jön, talán új insignia?

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.