Az autó, amely arra világít, amerre nézel

Opel fejlesztések

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.03.14. 08.00

Az Opel harmadik generációs adaptív fényszórója a vezető szemének mozgását követve szabályozza a fénykéve irányát.

Az Opel hamarosan bevezeti LED mátrix fényszórórendszerét, de időközben már az azt követő technológia prototípusán dolgoznak.
“Immár két éve folytatunk kutatásokat a vezető tekintete által vezérelt világítás terén. Minél inkább megértjük a pillantástól függő irányú és intenzitású megvilágítást lehetővé tevő technológia előnyeit, annál gyorsabban igyekszünk megvalósítani elképzeléseinket.” – nyilatkozta az Opel műszaki fejlesztési központja és a darmstadi egyetem közös projektjéről az Opel világítástechnológiai igazgatója, Ingolf Schneider.
A kutatók első körben egy egyszerű webkamerával követték a vezető fejnek mozgását; ehhez bizonyos meghatározó pontokat (szemek, orr) figyeltek.A rendszer által generált adatok aztán elektromos léptetőmotorokat hoznak működésbe, amelyek a megfelelő pozícióba állítják a fényszóró projektorait. 
Az ígéretes, de túlságosan lassú és elnagyolt kezdeti eredmények után a kutatás következő fázisában infravörös szenzor egészíti ki a kamerát, míg az adatok feldolgozását gyorsabb processzorokra bízták. Ez a rendszer másodpercenként több mint ötvenszer ellenőrizte a szem állását, akár teljes sötétségben is megbízhatóan működve. 
Mivel az emberi tekintet ösztönösen ide-oda ugrál, a mérnökök kidolgoztak egy algoritmust, amely késlelteti és egyben folytonossá teszi a fényszóró mozgását, így a fénynyaláb nem fog fénykardként táncolni az úton.
Az Opel szerint rendszerük testalkattól és arcszerkezettől függetlenül képes minden vezetőt azonnal megbízhatóan észlelni, nem kell személyre kalibrálni azt. “Amennyiben a vezető figyelme elkalandozik, és oldalra néz, az útpálya akkor sem borul sötétbe: a tompított fényszóró ilyenkor is megfelelő világítást biztosít.” – mondta Schneider úr.
Az Opel jelenlegi csúcs-lámpája a forgalmat figyelő kamerarendszer segítségével képes tízféle világítási mintázat közül kiválasztani a pillanatnyi szituációnak leginkább megfelelőt, eltérő módon vezérelve a xenon lámpatesteket városi és országúti forgalomban, autópályán vagy kanyarban, rossz időben vagy gyalogosok jelenlétében. A rendszer emellett a forgalom függvényében képes automatikusan átváltani a tompított és távolsági világítás között.
Az autó, amely arra világít, amerre nézel 1
Míg a szemkövető reflektor a távolabbi jövő zenéje, már célegyenesben van az Opel LED mátrix technológiája, amely a német prémium autómárkáktól már ismert módon módosítja a távolsági fény pászmáját, és biztosít vakításmentes megvilágítást (ld. fenti képen). Ez a rendszer a Opel tájékoztatása szerint 18 hónapon belül megjelenik a sorozatgyártású modelleken.

Kommentek

  • Barca

    18 hónap hmmm mi lesz az, Astra előbb jön, talán új insignia?

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.