A márkakereskedői statisztikák alapján 10-15 százalékkal javult egyes márkaszervizek forgalma – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének felméréséből, amit az “Értünk hozzá” kampányban résztvevő márkaszervizek segítségével készített el. A kutatás rávilágított, hogy a tulajdonosok alapvetően garanciaidő alatt hordják autóikat márkaszervizbe, s a garanciális javításon túl az évszakváltásokhoz kötött felkészítéseket és az idős autókra vonatkozó akciókat veszik leggyakrabban igénybe.

Minőséget venni mindig a legolcsóbb – vallják a bölcsek. Hosszabb távon ez a megállapítás különösen igaz az autók szervizelésére


Három évvel ezelőtt, 2012-ben végzett először felmérést a márkaszervizek teljes hálózatában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a márkakereskedői tapasztalatokkal kapcsolatosan. Az “Értünk hozzá” kampányban résztvevő kereskedések akkor az újautó-értékesítések alacsony volumene miatt jelentős visszaesésről számoltak be. Ezzel szemben az idén ismételten elvégzett kutatás során már jóval pozitívabb hozzáállást mutattak a kereskedések, ráadásul az eredményeik is javultak a korábbiakhoz képest. Egyes márkaszervizek 10-15 százalékos növekedést értek el 2014-ben, s a forgalom mellett az alkatrész-értékesítések számában is emelkedést tapasztaltak.

Az ügyfelek megoszlása nem változott jelentősen az elmúlt időszakban, a javítások 60 százaléka céges autókat érint. A kocsik jellemzően kötelező szervizek vagy garanciális javítások, kárügyintézés, valamint az akciós ajánlatok kapcsán fordulnak meg leggyakrabban a műhelyekben. A felmérés ismét megerősítette azt a tényt, hogy hazánkban az autókat átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig viszik márkaszervizbe, azoknál a márkáknál, akik például hétéves garanciát biztosítanak, kitolódik a korhatár.

A válaszadók egyik fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő lejárta után az autósok legfeljebb fele marad a márkaszervizek mellett, de sokan úgy vélekedtek, hogy ez a szám 25 százaléknál is alacsonyabb. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg a prémium kategóriájú autók tulajdonosai azok, akik legtovább kitartanak a márkaszervizek mellett.

A garanciaidő után az importőrök idős autókra vonatkozó, kedvező javítási és alkatrész-ajánlatokkal igyekeznek megtartani ügyfeleiket, bár jelentős részük ezután a kis javítóműhelyek, vagy a márkafüggetlen szervizek szolgáltatásait veszik igénybe. A fő vonzerőt sok esetben az jelenti a tulajdonosok számára, hogy számlamentesen végeztethetik a javításokat, így a szerelések alkalmával megspórolhatják a 27 százalékos áfát.

Egy korábbi ADAC-felmérés nemzetközi szinten is megerősítette, hogy az autósok akkor kérik a későbbiekben a márkaszerviz segítségét, ha a gépkocsin olyan probléma fordul elő, amit a kis műhelyekben nem tudtak megoldani, magyarán komoly szaktudásra, vagy diagnosztikai műszert igénylő beavatkozásra van szükség. A szezonális felkészítő ajánlatok azonban népszerűek az idős autósok körében is: a tavaszi és a téli átvizsgálás kapcsán sokan fordulnak márkakereskedésekhez. Az egyéb szolgáltatások, – mint például a gumitárolás vagy a műszaki vizsga -, is plusz ügyfeleket hoznak.