Az autósok semmit nem tudnak a kötelezőről

Biztosítási kisokos

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.02.20. 11.00

Kötelező biztosítási szerződés díjfizetési és felmondási határidők, gépjármű tulajdonosváltásakor esedékes teendők, káresemény bekövetkezése – ezekben nem vagyunk jók.

Kötelező biztosítási szerződés díjfizetési és felmondási határidők, gépjármű tulajdonosváltásakor esedékes teendők, káresemény bekövetkezése ? ezekben a biztosítási kérdésekben vagyunk a legbizonytalanabbak. A helytelen válaszok 39%-ban a KGFB biztosítási szerződés különböző felmondási és fizetési határidőivel kapcsolatban érkeztek, a válaszadók 97 százaléka pedig nem tudja, hogy az Európai Unió országaiban az uniós csillagos rendszámtábla a KGFB fedezet igazolására is szolgál – derül ki a Genertel legfrissebb felméréséből.
 
Több mint ezer főt kérdezett meg a Genertel Biztosító Zrt. egy online felmérésen. A kutatás során három nagy csoportba sorolták az egyes kérdéseket: biztosítási szerződések határidői és fizetési kötelezettségek, káresemény bekövetkeztekor esedékes tudnivalók, valamint szerződés-és gépjármű tulajdonos váltáskor fontos teendők a biztosító felé.

A helytelen válaszok legnagyobb arányban, közel 39 százalék, a különböző határidőkkel, illetve biztosítási díj vagy díjrészlet fizetésével kapcsolatos hiányosságokkal, félreértésekkel kapcsolatosan érkeztek. 26 százalék azok közül, akik nem tudták a helyes választ, a kárrendezés esetén előforduló teendőkkel nincsen tisztában. 35 százalék pedig a szerződés vagy tulajdonos váltáskor nem tudja, hogy milyen teendői vannak a biztosítója felé.

– Hogyan és milyen határidővel mondható fel egy biztosítási szerződés?

Biztosítási szerződés felmondása csak abban az esetben érvényes, ha az írásbeli felmondólevél legalább 30 nappal az évforduló előtt beérkezik a felmondani kívánt biztosítást nyilvántartó biztosítóhoz. A biztosítási szerződés felmondását faxon, postán, vagy személyesen lehet a biztosítóhoz eljuttatni. Fontos tudni, hogy a felmondásnál nem a feladás dátuma, hanem a biztosítóhoz történő beérkezés dátuma számít.
 
– Milyen következményekkel jár, ha nem fizetjük be a KGFB-díjat a megadott határidőn belül?

Abban az esetben, ha az esedékes biztosítási díj nem érkezik be a biztosítóhoz az esedékesség napjáig, kezdetét veszi a 60 napos türelmi időszak. Annak érdekében, hogy a biztosítási fedezet folyamatossága ne szakadjon meg, a türelmi időszak alatt a szerződőnek lehetősége van még befizetni az elmaradt biztosítási díjat. Amennyiben a türelmi idő alatt sem érkezik be a díj a biztosítóhoz, úgy a biztosítási szerződés megszűnik díj nemfizetés miatt. Ezt követően fedezetlenségi díjat kell fizetni az újrakötés napjáig.

– Szükség van-e zöldkártyára az EU-ban?

A kötelező felelősségbiztosítás szerződés fedezetének igazolására az Európai Gazdasági Térség tagállamai, valamint Svájc a Zöldkártya helyettesítéseként a gépjármű forgalmi rendszámát és a gépjárművön ovális mezőben külön elhelyezett országjelzést is elfogadják. Az Európai Unió tagországai azon rendszámtáblái esetében, amelyek a bal oldalukon, vagy a bal felső sarokban függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazzák, a rendszámtáblán kívül nincs szükség külön biztosítási igazolóeszközre.
 
– Mi történik akkor, ha öröklünk egy személyautót és így gépjármű biztosítási kötelezettségünk lesz?

Gyakori probléma, hogy az örökösök nem tudják, hogy mi a teendő az üzembentartó elhalálozása esetén. Ebben az esetben az üzemben tartó halála esetén, a szerződés legkésőbb a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napig tartható hatályban, amennyiben a gépjármű birtokosa a halál tényét a biztosítónak bejelentette, és a szerződést díjfizetéssel hatályban tartja.
 
– Hogyan történik a kár értékének meghatározása közúti baleset esetén?

A legtöbb esetben a gépjárművek sérülnek a közlekedési balesetekben. Ilyen esetben a biztosító a javítási költséget téríti meg, illetve ha a javítás nem gazdaságos, akkor u.n. (és jellemzően gazdasági) totálkárról van szó. A kárt a biztosítónak be kell jelenteni, majd a biztosító annak érdekében, hogy kárt fel tudja mérni, elvégzi a sérült jármű szemléjét. A szemle elvégzéséig ezért nem szabad megváltoztatni a jármű állapotát. A biztosító a szemle alapján kerül abba a helyzetbe, hogy kártérítési javaslatot tehessen. Amennyiben tudjuk, hogy a jármű javítását mely szervizben kívánjuk elvégeztetni, adhatunk meghatalmazást a szerviznek a biztosítási ügyintézésre is (ezt a legtöbb szerviz vállalja). Ez esetben szükség lesz a szerviz javítási árajánlatára (kalkulációjára) is.
 
– Ki érvényesítheti a bónusz fokozatot biztosító váltáskor?

Az új biztosító a kártörténeti adatokat a Központi Kárnyilvántartó Rendszerből kéri le, ezzel teljesen tehermentesítve az ügyfelet. Ennek feltétele, hogy pontosan közöljük az új biztosítóval a korábbi biztosításunkra vonatkozó adatokat, így a korábbi biztosítónk megnevezését és legalább a korábbi biztosításunk kötvényszámát, vagy ha rendelkezésünkre áll, a kártörténeti azonosító számunkat is.
 
– Gépjármű eladásnál hogyan vezetik át az ügyfél bónuszát egyik autóról a másikra?

Ebben az esetben is a Központi Kárnyilvántartó Rendszerből kéri le a biztosító az adatokat. A bonus besorolásunkat csak azt követően érvényesíthetjük, hogy a korábbi gépjárművünket eladtuk. Amennyiben ez már az új gépjármű megvásárlása előtt megtörtént, akkor a bonus besorolásunkat rögtön érvényesíthetjük.  

Kommentek

  • Iceman.

    Miért nincs kötelezve a biztosító arra, hogy legalább 60 nappal az évforduló előtt kiküldje a következő évi ajánlatot? Miért csak a csekket kapom meg a türelmi időben?

    Miért nincs kötelezve arra a biztosító, hogy az ajánlat kiküldésével egyidőben kiküldjön egy szabályos, kitöltött csak aláírandó felmondó nyilatkozatot, természetesen egy NAGYBET?S tájékoztatóval együtt, hogy a határidőre való visszaküldés elmulasztása automatikusan érvénybe lépteti az új ajánlatot?

    Miért indokolt az évforduló előtt minimum 30 napos felmondási idő?

    Miért kell minden esetben felmondó nyilatkozattal igazolnom a váltási szándékom, miért nem az új választott biztosítóm vagy az alkusz intézi ezt?

    Miért nincs módom az alkusznak permanens megbízást adnom? Pl. az autóm megvásárlásakor alkusz cég segítségével kötök biztosítást és azt szeretném, ha nem merül fel speciális igényem, akkor automatikusan kössék meg helyettem a legkedvezőbb biztosítást évről évre…

  • maliganhuligan

    Miért jó az a biztosítónak, ha felmondom a szerződést, majd újra megkötöm náluk – olcsóbban? Mitől olcsóbb, ha rabolom az idejüket meg foglalkoztatom a munkatársukat? Kérdeztem már tőlük, ők sem tudják.

  • somebody

    Iceman. –
    Sőt még a biztosítónak kellene fizetnie neked mert voltál oly kedves és náluk kötöttél biztosítást… Ha neked nem ér meg némi papírmunkát, hogy negyedévente max 500 Ft-al kevesebbet fizess egy másik biztosítónál, nem váltasz ilyen egyszerű. Ha pedig igen, akkor talán annyi fáradtság elvárható a kedves ügyfél részéről, hogy tudja mikor van az évforduló és egy fél oldalas nyomtatvány kitöltésére még talán az átlag magyar 80as IQ-val is képes…

  • Iceman.

    somebody,

    Tehát akkor felteszem a kérdést ezúttal egy átlag 80 IQ-s magyarnak személyedben:

    A szolgáltatást igénybevevőnek (neked, nekem) miért szükséges minden évben papírmunkával törődnöm és minden évben megszüntetni majd újrakötni a biztosítást? Miért köthet az alkusz biztosítást és miért nem mondhatja le azt a megbízásodból?

    Ez az egész szisztéma feleslegesen bonyolult (ha a biztosítón múlna méginkább az volna), mert a törvényi szabályozás a biztosító érdekeit helyezi előtérbe és nem az ügyfelekét.

    Mivel a biztosítók azonos feltételek mellett kínálják a szolgáltatásukat különböző árakon így mi értelme volna még 3Ft-tal többért is igénybe venni?

    Nekem egyébként eddig a tizensok biztosító váltásból egyetlen egyszer sem fordult elő az, hogy a meglévő biztosítóm adta volna a legkedvezőbb ajánlatot újrakötés nélkül, összesen kétszer fordult elő, hogy ugyanannál a biztosítónál újrakötve az volt a legkedvezőbb. Ennek nyilván az az oka, hogy a biztosítók kosarakat rotálnak és emelgetik a biztosítási díjaikat, hátha valaki nem vált.

    Egyébként lófaxt 5 perc papírmunka. Mire a nyomorult uniqa befogad egy emailben elküldött nyilatkozatot vagy három telefonálás, nem is beszélve az elhagyott, elveszett, nincs meg, nem nálunk kell keresni kártörténeti igazolásokról, ami kb minden negyedik váltáskor személyes megjelenés a fiókban, ahol méltóztatnak kiadni…

  • somebody

    Iceman. –
    Senki nem kényszerít a biztosító váltásra. Én pár száz forintért biztosan nem roncsolom az idegeimet. Ha te igen az a szíved joga, csak légy szíves, ne akard ezt az adminisztrációs plusz terhet a biztosítókra hárítani. Soha sem értettem, miért gondolja ebben az országban minden szerencsétlen, hogy ő az ügyfél és neki aztán havi pár ezer forintért fényesre kellene nyalni a valagát. A biztosító helytállási kötelezettsége van káresemény bekövetkezése esetén. Pont. Ennyit szolgáltat. A váltás csak egy lehetőség, amivel az ügyfél él vagy nem. De ha él, akkor az ebből adódó adminisztrációs teher hadd legyen már az ő problémája tisztelettel…

  • Iceman.

    somebody,

    Egyrészt szerinted párszáz forint, én az elmúlt 2 évben összesen 78k-val fizettem kevesebbet a két autómra, ha nem váltottam volna (azt persze nem tudom megmondani, hogy a harmadik évre az első biztosítómnak mennyi lett volna az ajánlata, de tökmindegy is), tehát baromira nem párszáz forint és nem hiszem, hogy az esetem egyedi volna.

    Ja egyébként két év alatt a teljes befizetésem 170k körül volt, tehát mennyit is szeretettek volna prémiumként keresni a biztosítóim? :)

    “….csak légy szíves, ne akard ezt az adminisztrációs plusz terhet a biztosítókra hárítani.” -Milyen adminisztratív teherre gondolsz? Egy automatikus email kiküldésére évente egyszer 0,02Ft költségen? Évente kb 10 reklámlevelet kapok tőlük… Tehát milyen adminisztratív költséget emlegetsz?

    “Soha sem értettem, miért gondolja ebben az országban minden szerencsétlen, hogy ? az ügyfél és neki aztán havi pár ezer forintért fényesre kellene nyalni a valagát.” -Nem is tudom. Mert ? az ügyfél? Mert az ügyfelek tartják fent a cégét, amely szolgáltat? Itthon, sajna a te hozzáállásod az általános szolgáltatói részről, szerencsére máshol nem. Az összeg pedig teljesen mindegy, az ügyfeleik összessége a bevételeik forrása… Nem kell fényesre nyalni semmit. A mostani módszertan szánt szándékkal bürokratikus és versenyt korlátozó, a korábban felvetett 30 napos határidőnek semmi, de semmi értelme a világon, semmilyen gyakorlati oka nincs, csak egy határidő, amiből ki lehet csúszni…

    “A biztosító helytállási kötelezettsége van káresemény bekövetkezése esetén. ” -Hogyne. Gondolja ezt Pistike mucsaröcsögéről… A biztosítás egy termék, amiért fizetsz, ebből a szempontból teljesen lényegtelen, hogy kötelező vagy sem.

    “A váltás csak egy lehet?ség, amivel az ügyfél él vagy nem. De ha él, akkor az ebb?l adódó adminisztrációs teher hadd legyen már az ? problémája ” -Ismételten megkérdezem: miért kell fölösleges adminisztrációs terhet róni az emberre? Kinek jó ez? Nekem biztosan nem, de úgy látom van aki szereti…

  • somebody

    Iceman. –
    Az átlag éves kötelező biztosítási összeg valahol 15e Ft környékén van, ha jól emlékszem, ezekben az esetekben a váltással pár száz forintot lehet spórolni. Az, hogy te mennyit nyersz a dolgon úgy gondolom magánügy. De szerintem 78e Ft már megér némi papírmunkát. Az elég nyilvánvaló, hogy adott esetben több száz ezer ügyfél esetén naprakészen nyilvántartani, mikor jár le a szerződés, nyomtatványokat kitölteni és aláírásra készen postázni plusz adminisztráció akárhogy is nézem. Főleg egy novemberi időszakban körülbelül összeomlana egy biztosító. Abban igazad van, hogy az ügyfél lenne az első, csak ehhez kulturált, normális európai szintű ügyfelekre is lenne szükség, nem balkáni suttyókra. Vannak ügyfélszolgálaton dolgozó ismerőseim, elképesztő dolgokat mesélnek… A 30 napos határidő pedig nem egy hasraütésszerű dátum. Lehet meglepő, de a biztosítás egy polgári jogi szerződés, amit rendes felmondással nem lehet egyik napról a másikra megszüntetni. Mindkét félnek elég időt kell biztosítani a jogviszony rendezésére, erre szolgál a 30 nap. Szóval nagyon is van mind jogi, mind gyakorlati oka. A termék ahogy te nevezted pedig abból áll, hogy helytáll a biztosító káresemény esetén. Nem kell túlmisztifikálni. Persze ehhez jönnek a kötelező körök (hírlevél, visszaigazolások, ügyfélszolgálat stb), de alapvetően ennyi. De még mindig nem látom mi a probléma ezzel. Váltani akarsz, régi biztosítónak küldesz egy nyomtatványt, új biztosítónál megkötöd a szerződést. Ha ez neked nettó 10-15 percnél több időt vesz igénybe, akkor nem vagyok benne biztos, hogy a biztosítók készülékében van a hiba.

  • Holiday

    Iceman!
    Az alkuszod a megbízásod alapján eljárhat a nevedben, de a nyilatkozatot neked kell megtenned, ez nem lehet másképpen
    A biztosító ki kell értesítsen téged a következő évi díjadról, ezt meg is teszi legkésőbb az évfordulód előtt 45 nappal
    Fordítva ülsz a lovon: ajánlatot mindig te teszel a biztosítónak, nem ő neked, magyarul, neki van joga elfogadni, vagy elutasítani a te biztosítási szándékodat
    Van módod az alkusznak határozatlan idejű megbízást adni, de ő sosem dönthet helyetted, ő nem a gondolatolvasód, hanem a megbízottad.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.