Amikor a Skynet az autónkba költözik

Volvo autonóm közlekedés

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.02.20. 12.35

Egyre közelebb vagyunk sofőr nélkül is közlekedni képes járművekhez. A Volvo összeállításából most számos részletet megismerhetünk az autonóm kocsikról.

Immár második éve dolgozik a Volvo a Drive Me projekten, amelynek célja, hogy megalkossa a biztonságos vezető nélküli autót. 2017-re száz darab autonóm gépkocsit akar átadni a Volvo az ügyfeleinek, akik Göteborg környékén, meghatározott útvonalakon közlekedhetnek majd azokkal.

A megvalósítás kulcsa az érzékelőkből, felhő alapú helymeghatározó rendszerekből, valamint intelligens fék- és kormánymű-technológiákból álló összetett hálózat.


Bár kicsi a veszélye, hogy meghibásodik a fékrendszer, mégis, az autonóm gépkocsikat fel kell szerelni egy másodlagos, független fékrendszerrel, amely képes megállítani a gépkocsit. Arra ugyanis nem számíthatunk, hogy majd a vezető készen áll a fékezésre.
 
Abban az esetben, ha az autonóm közlekedés nem lehetséges – például szélsőséges időjárási viszonyok vagy műszaki meghibásodás miatt, vagy csak azért, mert a gépkocsi elérte az engedélyezett útvonal végét – a rendszer felszólítja a vezetőt, hogy vegye át a gépkocsi irányítását. Amennyiben a vezető erre bármely okból kifolyólag nem képes, és megfelelő időn belül nem veszi át a vezetést, a gépkocsi arra alkalmas helyen biztonságosan megáll.
 

Mi minden kell ahhoz jelenleg, hogy egy autó önállóan közlekedjen?

Érzékelők sokasága. Számos radar, kamera és lézeres érzékelő együttes alkalmazására van szükség, amelyek 360 fokos képet adnak a környezetről. Az információt redundáns hálózatba kötött számítógépek dolgozzák fel, létrehozva a közelben mozgó, illetve mozdulatlan tárgyak valós idejű térképét. Emellett GPS-adatokat, valamint valós idejű adatokkal frissülő, 3D-s digitális térképet használ a rendszer. (részletek lentebb)

Így a kocsi képes valós időben kijelölni a számára legkedvezőbb útvonalat, figyelembe véve az olyan tényezőket is, mint az útkanyarulat íve, a sebességhatár, az átmenetileg kihelyezett táblák vagy a forgalom egyéb szereplői.

Mire jó mindez?

A Volvo szerint autonóm járművek a mindennapos ingázást időpazarló tevékenységből hasznosan kihasználható idővé alakítják át. A várakozások szerint az emberiség üzemanyag-felhasználása és a balesetek száma is csökken.

A Drive Me rendszerszintű megoldás fontosabb alkotóelemei

Kombinált radar és kamera
A 76 GHz frekvencia-modulált folytonos hullám alapú radarból, valamint a szélvédőn elhelyezett kamerából álló rendszer képes a közlekedési jelzőtáblák beolvasására, valamint az út nyomvonalának a felismerésére, és képes az úttesten felismerni a közlekedés egyéb résztvevőit vagy más tárgyakat.


Körkörös radarok
Az első és hátsó lökhárítók mögött, a jármű sarkain elhelyezett négy darab radar minden irányban képes beazonosítani a környező tárgyak helyzetét. A balra és jobbra egyaránt pásztázó rendszer a jelzőtáblákról, oszlopokról vagy az alagutak faláról visszaverődő hullámok segítségével az autó környezetét 360 fokos tartományban képes felügyelni.

360° körkörös kamerarendszer
A jármű közvetlen környezetét négy darab kamera felügyeli. Ebből kettő a külső visszapillantó tükrök alatt kapott helyett, egy a hátsó lökhárítóban, egy pedig a hűtőrácsban található. Ez a rendszer nem csak a rövid távú akadályfelismerésre alkalmas, hanem a forgalmi sávok határát jelző felfestések felügyeletére is.

Többnyalábos lézeres szkenner
A gépkocsi orrában, a légbeömlő alatt lévő nagy szögfelbontású szkenner képes a jármű előtt található tárgyak, akadályok azonosítására, illetve egymástól való megkülönböztetésére. Az egyedi lézeres szenzor akár 150 méterről képes észlelni a járműveket, szögtartománya 140 fok.


Trifokális kamera
A szélvédő felső részénél elhelyezett trifokális kamera képes széles, 140 fokos szögtartományban, 45 fokos szögtartományban, valamint távoli tárgyak érzékelését lehetővé tevő, hosszú távú, de szűk, 34 fokos szögtartományban rögzíteni a képet. A kamera képes a hirtelen feltűnő gyalogosok és egyéb, váratlanul megjelenő útakadályok észlelésére.

Távolsági radarok

A hátsó lökhárítóban elhelyezett, két darab távolsági radar hasznos sávváltás esetén, mivel képes a messze hátulról érkező, nagy sebességgel közeledő járművek azonosítására.

Ultrahangos érzékelők
A járművön körös-körül elhelyezett, összesen tizenkét darab ultrahangos szenzor a jármű közelében elhelyezkedő akadályok beazonosítására szolgál. Különösen hasznos lehet váratlan helyzetek – például a járműhöz közel tartózkodó gyalogosok vagy veszélyforrások – felismerésére.


Nagyfelbontású 3D-s digitális térkép
A nagyfelbontású 3D-s digitális térkép látja el a gépkocsit a mindenkori környezetére vonatkozó információkkal, a tengerszint feletti magasságtól az út ívén át a forgalmi sávok számáig; az alagutak rajzolatától a szalagkorlátokon át a jelzőtáblákig, kijáratokig, stb. A helymeghatározás geometriája sok esetben centiméteres pontosságú.

Nagyteljesítményű helymeghatározás
Az egységet olyan technológiák támogatják, mint a fejlett GPS, a három szabadsági fokú gyorsulásmérő, illetve giroszkóp. A szenzorok sokasága által összeállított 360 fokos képet ezután a térkép rajzolatával összevetve a gépkocsi képes környezetéhez viszonyítva megállapítani saját helyzetét.

Felhő alapú szolgáltatások
A felhő alapú szolgáltatás a közlekedési hatóságok vezérlőközpontjával áll összeköttetésben, így biztosítva a mindenkori legfrissebb közlekedési információkat.

Kommentek

  • Vérmacy

    Értelme van. Az érzékelő olcsóbb, mint az embereket normálisan kiképezni és egyben a túlbiztosítás miatt biztonságosabb lesz, mint egy emberi sofőr! Ez van, az autóiparban ezt már használják és poka-Yoke szenzor (rendszer, lekérdezés …miegymás) a neve. A nagyobb gond a jogi háttér lesz. Ha mégis hibázik a rendszer (mindennek meg van a hibahatára), akkor ki fizet, mit? Ki lehet felelős személyi sérülésért és a kérdések özöne : Elkerülhető lett volna a baleset emberi sofőrrel?

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.