Vízzel gyorsul a BMW

MotoGP biztonsági autó

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.02.14. 08.00

Innovatív technológiával növeli csúcsmotorjának hatásfokát a BMW. A rendszer a versenypályán debütál, de hamarosan az utcán is megjelenthet.

Idén ismét a BMW építette meg a MotoGP világbajnokság hivatalos safety car-ját. Ez akár belterjes kis hírecske is lehetne, amelyre kizárólag a márka és a versenyszéria elvakult hívei kíváncsiak, az esetben azonban nagyon is fontos műszaki újításnak ad látványos körítést a biztonsági autó.
A BMW M4 kupé szívórendszerébe ugyanis vízbefecskendező rendszert építettek a német mérnökök. A finom vízpermet radikálisan lehűti a turbó felől érkező töltőlevegőt, és csökkenti az égéstérben az égési folyamat hőjét. Ezzel csökken a kopogási hajlam, ami lehetővé teszi a turbónyomás megnövelését, illetve a gyújtás még korábbi időzítését. 
A végeredmény érdemben javult hatásfok, amely akár az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére is használható (a gyári számítások szerint mintegy 8 százalékos javulást hoz a technológia), de ebben az esetben értelemszerűen a nagyobb motorteljesítmény volt a cél – azt ugyanakkor nem árulták el, hogy a safety car mennyivel lett erősebb a 431 lóerős utcai modellnél.
A BMW szerint egyébként a megoldás nincs káros hatással a komponensek élettartamára, ami pedig a károsanyag-kibocsátást illeti, az alacsonyabb égéshő visszaszorítja a nitrogénoxidok keletkezését.
Az M4 motorjának szívórendszerében három vízbefecskendező fúvókát helyeztek el, mindegyik két-két hengert táplál. A rendszer működtetéséhez szükséges vizet a csomagtartóban, egy ötliteres, fagyálló tartályban tárolják; ezt versenykörülmények között minden tankolás alkalmából, utcai használat esetén ötször ilyen ritkán kell feltölteni. Ha elfogy a víz, a motorvezérlés módosítja a gyújtás és a turbó vezérlését, és biztonsági üzemre áll át.
A MotoGP biztonsági autójának nem ez az egyetlen érdekes jellemzője. Hátsó üléseit kiszerelték, a Recaro versenyülésekre Schroth versenyöveket építettek be, a kipufogóvég, a hátsó légterelő és diffúzor, valamint az első spoiler mind szénszálas anyagból készült – és mind a BMW M kiegészítők katalógusából származnak. Elöl és a tetőn LED-es futófények hívják fel az autóra a mezőny figyelmét.

Az M4 mellett egy BMW M3 szedán és egy BMW M6 Gran Coupé is segíti a biztonsági felügyelők munkáját. A pályamentők rendelkezésére egy BMW M550d xDrive Touring és egy BMW X5 M áll. A sort két darab BMW S 1000 RR motorkerékpár teszi teljessé; ezek egyliteres, négyhengeres motorja 199 lóerős. A járművekről további információk érhetők el a BMW hivatalos honlapján.

Kommentek

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.