Bocsánatot kért Frigyes dán trónörökös, amiért a tilalom ellenére viharos időben is áthajtott a Nagy-Baelt-tengerszoros fölött átívelő hídon, az ország leghosszabb függőhídján, miközben mindenki másnak órákat kellett várnia az átkelésre.

A Dánia keleti és nyugati részét összekötő hidat szombat este zárták le az erős széllökések miatt, a Jylland szigetéről, egy sportgáláról Koppenhágába hazafelé tartó herceg azonban akadálytalanul átrobogott rajta. A rendőrség biztonsági okokból átengedte az uralkodóház 46 éves tagját a fizetőkapu túloldalára, a veszélyes áthaladást azonban neki sem engedélyezték. A trónörökös a tiltás ellenére száguldott végig az 1800 méter hosszú Nagy-Baelt hídon.

Az uralkodóház szóvivője hétfőn kijelentette: a trónörökös megérti, hogy magatartásával csak még frusztráltabbá és dühösebbé tette mindazokat, akik órákig kényszerültek várakozni az áthaladásra, és “sajnálja, hogy megtörtént az incidens”. A rendőrség szerint egy átlagpolgárt vaskos bírsággal sújtottak volna a hídon való átkelésért, amelyet a híd üzemeltetője “teljességgel felelőtlennek” minősített.

A Nagy-Baelt híd

A Nagy-Baelt híd Dániában a Sjaelland és Fyn szigetet összekötő, a Nagy-Baelt felett átívelő híd. A Nagy-Baelt híd alatt általában csak a függőhidat értik, azonban ez az összeköttetés több ennél. A függőhíd mellett még a Sjaelland és Sprogo szigetet összekötő vasúti alagút és a Sprogo és Fyn szigetet összekötő pilléreken álló híd is hozzá tartozik.

Az áthidalt távolság a sjaellandi Halsskov és a Fyn szigeti Knudshoved között összesen 18 kilométer, melyet úgy oldottak meg, hogy felhasználták a Nagy-Baelt közepén levő kis Sprogo szigetecskét. Így a keleti részen a közúti forgalom a függőhídon, a vasúti forgalom pedig az alagúton keresztül, míg a nyugati részen mindkét forgalom a pilléreken nyugvó nyugati hídon keresztül bonyolódik.

A híd megépülte egyik napról a másikra megszüntette a Nagy-Baelten több mint száz éve folyó kompforgalmat. Hosszas tervezgetés és vita után a munka 1987-ben indult meg. A forgalomnak először 1997-ben a vasutat adták át, majd 1998-ban a közúti forgalom is megindult. Az építés összköltsége elérte a 21,4 milliárd dán koronát (1988-as árak szerint), ezzel a dán történelem legnagyobb alkotása lett. A híd átadásával ? az addig egy órás kompjárat helyett ? az átkelés ideje 10 percre csökkent.

(Forrás: MTI, wikipédia)