Négy évvel ezelőtt már láthattunk egy Volkswagen-emblémás terepkupé-tanulmányt: az akkori modell méretben a Tiguannál is kisebb volt, kerekeit pedig egy konnektorról is tölthető akkumulátorokkal szerelt, benzin-elektromos hibrid hajtáslánc hajtotta.
A mostani, új tanulmány kísértetiesen emlékeztet az eredetire, talán csak az izmos, duzzadó idomokat lapították hozzá a VW-szabványhoz; a cég új észak-amerikai formanyelveként emlegeti a Cross Coupé GTE dizájnját. Mégsem lehet összetéveszteni az egykori tanulmányt a mostanival, hiszen utóbbi érezhetően nagyobb: az amerikai terminológiában középkategóriásként emlegetett szabadidőjármű az bizony a VW-nél a Touareg osztálya – és valóban, a korábban már beharangozott, az MQB padlóra épülő, közelgő hétszemélyes SUV-ot előlegezi meg a Cross Coupé GTE. 
Nagyobb autóhoz nagyobb teljesítmény dukál. A PHEV hajtáslánc az egykori 262 helyett 360 lóerős – igaz, ez nem az ebből a szempontból kritikusabb elektromos komponensnek köszönhető. A két villanymotor továbbra is 54, illetve 115 lóerőt ad le, ellenben az európai koncepcióban dolgozó, 148 lóerős TSI blokk helyébe egy 280 lóerős, 3,6 literes V6-os erőforrás lépett.
A Cross Coupé GTE ezzel 6,3 másodperc körül éri el a 100 km/órát (0-97 km/h: 6,0 mp), végsebessége 209 km/óra. Teljes feltöltéssel 32 kilométert tud megtenni anélkül, hogy be kellene gyújtani a V6-ost. Ez jókora visszalépés a kisebb ős-tanulmányhoz képest, ami pontosan háromszor ennyire volt képes.
Cserébe külön sport üzemmóddal kényeztet a Cross Coupé: a nevét idéző GTE gombot megnyomva javul a gázreakció, fürgébb lesz a váltó és csökken a kormányrásegítés. A hajtáslánc csak ebben az üzemmódban éri el full teljesítményét.
A német terepkupé utasterében a Passatban elkezdett digitalizációs folyamatot fejtegeti tovább a Volkswagen: a műszerfal mellett a teljes középkonzoli vezérlőfelületet érintésérzékeny kijelzőkkel oldották meg.