Lézerrel világít, lézerrel parkol a BMW

Új technológiák Münchenből

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.01.08. 09.00

A BMW M4 Concept Iconic Lights új generációs fényszórója és a BMW i3 automata parkolórendszere egyaránt koncentrált, koherens fénysugarakkal működik.

A BMW annak idején elsőként bocsátott forgalomba lézerfényszóróval szerelt gépkocsit (bár az Audi ezt alighanem vitatná), most pedig máris a második generációs megoldás szériagyártásán dolgoznak.
A most bemutatott, új fényforrás akár 600 méterre képes elvilágítani. A vakításmentes aktív fényszóróvezérlés funkcióval felvértezett, ezért alapvetően akár állandóan távolsági módban üzemeltethető rendszer fineszes trükköket is tud. 
A műholdas navigációs rendszer parancsait követve például képes előre bevilágítani a kanyarokba, illetve akár 100 méterről képes megvilágítani egyes tereptárgyakat, akadályokat az úttesten – pont úgy, ahogy azt az Auditól láthattuk korábban. 
A hagyományos fényforrásoknál nagyságrendekkel takarékosabb lézerlámpa további funkcióként képes az úttestre vetíteni a vezetőt segítő információkat, így sötétben még kevésbé oszlik meg a sofőr figyelme, mint ha head-up kijelzőt használna. 
Az új technológia új esztétikumot is hoz: a hagyományos glória-fények helyett kék keretek jelennek meg a lámpatestben; az i8-asból ismerős kialakítás a BMW M4-nek is jól áll.
A tanulmányautón egyébként nem csak elöl, de hátul is újszerű fényforrások világítanak: a szerves LED-ek (OLED) hártyavékony rétegből bocsátják ki a fényt, ami új távlatokat nyit a formatervezők előtt; a helyzet- és irányjelzőknél egyaránt alkalmazott technológia alig másfél milliméter vastag lámpatestet eredményez.
Egy másik, i3 alapú tanulmányautón az autonóm közlekedést segítő, szintén lézer alapú technológiáját demonstrálta a BMW. Az autón elöl, hátul és kétoldalt elhelyezett, összesen négy darab lézeres érzékelő folyamatosan pásztázza a jármű környezetét, precízen felmérve az akadályokat, és így képes nem csak az apró koccanásokat elkerülni, de önműködően parkolóhelyet keresni és leparkolni – ha pedig ismét indulni szeretnénk, okos óránk segítségével egy egyszerű szóbeli paranccsal visszahívhatjuk az autót.

Centiméteres pontosságú manőverezés a lézeres távolságmérőkkel

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.