900 kilométer sofőr nélkül

Tovább üti az autonóm vasat az Audi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.01.07. 13.00

Miután versenypályán demonstrálta képességeit, az Audi önjáró A7-ese csaknem ezer kilométert ment közúton, javarészt önállóan.

Tavaly október végén történelmet írt az Audi, amikor a Hockenheimringen 120 km/óra körüli átlagot diktálva autózott úgy, hogy egyetlen árva lélek sem volt a fedélzetén.
A sofőrt ezúttal nem nélkülözhették, hiszen közúton haladt az autó, de a Szilícium-völgytől Las Vegasig tartó, 901 kilométeres út ‘túlnyomó részét’ emberi beavatkozás nélkül tette meg az autó.
Ez volt egyébként az eddigi leghosszabb egybefüggő út, amelyet az Audi autonóm járművei közúton megtettek. A kirándulás fontos adatokkal szolgált a fejlesztőknek, de hogy a publicitási érték se vesszen kárba, civileket ültettek be az autókba, akik 160 kilométerenként váltották egymást az autópályákon, a városi szakaszokon, a dugókban.
Az autó egyként szériakész, illetve szériagyártású érzékelőkkel működik, ezzel is jelezve, hogy az autonóm közlekedés technológiai szempontból közelebb áll a megvalósuláshoz, mint jogi tekintetben. A nagy hatótávolságú radarokat alkalmazó adaptív tempomat és sávbantartó technológiák mellett közepes hatótávolságú radarok figyelik 360 fokban a jármű közvetlen környezetét, míg az álló és mozgó tárgyak pontos felmérésében elöl és hátul elhelyezett lézerek segítenek. 
Az így nyert adatok verifikációját elöl és hátul két-két kamera végzi, míg az új generációs Audi Q7-ben debütáló 3D-s, nagyfelbontású kamera a környező forgalmat felügyeli.
A tanulmányautó akár 110 km/óra sebességig képes helyettesíteni a hús-vér sofőrt. A jármű alkalmas az önálló sávváltásra  és előzésre, emberi beavatkozás nélkül dönt a gyorsításról és lassításról. Ha autópályán kell sávot váltania, a jármű előbb felveszi a forgalom ritmusát, és így végzi el a manővert, a sávok közötti cikázás tehát még nem megy neki – ne is menjen, tegyük hozzá gyorsan.
Amikor a jármű autonóm képességeinek határához ér (például városban), időben figyelmezteti a vezetőt a szélvédő alján felvillanó, színes LED-ekkel, a műszerparkban megjelenő piktogrammal, valamint hangjelzéssel.
Az A7 mellett egyébként a korábban bemutatott Prologue kupétanulmányt is autonóm túrára küldte az Audi. További fontos változás, hogy a 4.0 V8 benzinmotorhoz egy villanymotort is hozzácsaptak. A teljesítmény így 605-ről 677 LE-re nőtt. Az átlagfogyasztás az eddig 8,6 helyett 7,9 liter, a 0-100-as gyorsulás szintideje 3,7-ről 3,5 másodpercre csökkent. 


Kommentek

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.