900 kilométer sofőr nélkül

Tovább üti az autonóm vasat az Audi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.01.07. 13.00

Miután versenypályán demonstrálta képességeit, az Audi önjáró A7-ese csaknem ezer kilométert ment közúton, javarészt önállóan.

Tavaly október végén történelmet írt az Audi, amikor a Hockenheimringen 120 km/óra körüli átlagot diktálva autózott úgy, hogy egyetlen árva lélek sem volt a fedélzetén.
A sofőrt ezúttal nem nélkülözhették, hiszen közúton haladt az autó, de a Szilícium-völgytől Las Vegasig tartó, 901 kilométeres út ‘túlnyomó részét’ emberi beavatkozás nélkül tette meg az autó.
Ez volt egyébként az eddigi leghosszabb egybefüggő út, amelyet az Audi autonóm járművei közúton megtettek. A kirándulás fontos adatokkal szolgált a fejlesztőknek, de hogy a publicitási érték se vesszen kárba, civileket ültettek be az autókba, akik 160 kilométerenként váltották egymást az autópályákon, a városi szakaszokon, a dugókban.
Az autó egyként szériakész, illetve szériagyártású érzékelőkkel működik, ezzel is jelezve, hogy az autonóm közlekedés technológiai szempontból közelebb áll a megvalósuláshoz, mint jogi tekintetben. A nagy hatótávolságú radarokat alkalmazó adaptív tempomat és sávbantartó technológiák mellett közepes hatótávolságú radarok figyelik 360 fokban a jármű közvetlen környezetét, míg az álló és mozgó tárgyak pontos felmérésében elöl és hátul elhelyezett lézerek segítenek. 
Az így nyert adatok verifikációját elöl és hátul két-két kamera végzi, míg az új generációs Audi Q7-ben debütáló 3D-s, nagyfelbontású kamera a környező forgalmat felügyeli.
A tanulmányautó akár 110 km/óra sebességig képes helyettesíteni a hús-vér sofőrt. A jármű alkalmas az önálló sávváltásra  és előzésre, emberi beavatkozás nélkül dönt a gyorsításról és lassításról. Ha autópályán kell sávot váltania, a jármű előbb felveszi a forgalom ritmusát, és így végzi el a manővert, a sávok közötti cikázás tehát még nem megy neki – ne is menjen, tegyük hozzá gyorsan.
Amikor a jármű autonóm képességeinek határához ér (például városban), időben figyelmezteti a vezetőt a szélvédő alján felvillanó, színes LED-ekkel, a műszerparkban megjelenő piktogrammal, valamint hangjelzéssel.
Az A7 mellett egyébként a korábban bemutatott Prologue kupétanulmányt is autonóm túrára küldte az Audi. További fontos változás, hogy a 4.0 V8 benzinmotorhoz egy villanymotort is hozzácsaptak. A teljesítmény így 605-ről 677 LE-re nőtt. Az átlagfogyasztás az eddig 8,6 helyett 7,9 liter, a 0-100-as gyorsulás szintideje 3,7-ről 3,5 másodpercre csökkent. 


Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.