900 kilométer sofőr nélkül

Tovább üti az autonóm vasat az Audi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.01.07. 13.00

Miután versenypályán demonstrálta képességeit, az Audi önjáró A7-ese csaknem ezer kilométert ment közúton, javarészt önállóan.

Tavaly október végén történelmet írt az Audi, amikor a Hockenheimringen 120 km/óra körüli átlagot diktálva autózott úgy, hogy egyetlen árva lélek sem volt a fedélzetén.
A sofőrt ezúttal nem nélkülözhették, hiszen közúton haladt az autó, de a Szilícium-völgytől Las Vegasig tartó, 901 kilométeres út ‘túlnyomó részét’ emberi beavatkozás nélkül tette meg az autó.
Ez volt egyébként az eddigi leghosszabb egybefüggő út, amelyet az Audi autonóm járművei közúton megtettek. A kirándulás fontos adatokkal szolgált a fejlesztőknek, de hogy a publicitási érték se vesszen kárba, civileket ültettek be az autókba, akik 160 kilométerenként váltották egymást az autópályákon, a városi szakaszokon, a dugókban.
Az autó egyként szériakész, illetve szériagyártású érzékelőkkel működik, ezzel is jelezve, hogy az autonóm közlekedés technológiai szempontból közelebb áll a megvalósuláshoz, mint jogi tekintetben. A nagy hatótávolságú radarokat alkalmazó adaptív tempomat és sávbantartó technológiák mellett közepes hatótávolságú radarok figyelik 360 fokban a jármű közvetlen környezetét, míg az álló és mozgó tárgyak pontos felmérésében elöl és hátul elhelyezett lézerek segítenek. 
Az így nyert adatok verifikációját elöl és hátul két-két kamera végzi, míg az új generációs Audi Q7-ben debütáló 3D-s, nagyfelbontású kamera a környező forgalmat felügyeli.
A tanulmányautó akár 110 km/óra sebességig képes helyettesíteni a hús-vér sofőrt. A jármű alkalmas az önálló sávváltásra  és előzésre, emberi beavatkozás nélkül dönt a gyorsításról és lassításról. Ha autópályán kell sávot váltania, a jármű előbb felveszi a forgalom ritmusát, és így végzi el a manővert, a sávok közötti cikázás tehát még nem megy neki – ne is menjen, tegyük hozzá gyorsan.
Amikor a jármű autonóm képességeinek határához ér (például városban), időben figyelmezteti a vezetőt a szélvédő alján felvillanó, színes LED-ekkel, a műszerparkban megjelenő piktogrammal, valamint hangjelzéssel.
Az A7 mellett egyébként a korábban bemutatott Prologue kupétanulmányt is autonóm túrára küldte az Audi. További fontos változás, hogy a 4.0 V8 benzinmotorhoz egy villanymotort is hozzácsaptak. A teljesítmény így 605-ről 677 LE-re nőtt. Az átlagfogyasztás az eddig 8,6 helyett 7,9 liter, a 0-100-as gyorsulás szintideje 3,7-ről 3,5 másodpercre csökkent. 


Kommentek

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.