Kihagy a gyújtás, és ez így nagyszerű

Újszerű hengerlekapcsolásos rendszer a GM-től

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.01.06. 13.00

Bemutatta vadonatúj fogyasztáscsökkentő rendszerét a General Motors. A Dynamic Skip Fire többet tud, mint a hétköznapi hengerlekapcsolásos megoldások.

Részterhelésen működjön részleges üzemben a motor – az elképzelést és az abból létrehozott hengerlekapcsolásos technológiát az USA-ban régóta alkalmazzák előszeretettel, mostanában pedig a Volkswagen révén Európa is megismerkedhetett a megoldással.
A General Motors most bemutatott (bár részletesen még nem ismertetett) Dynamic Skip Fire, azaz dinamikus gyújtásátugrás elnevezésű technológiája ennek az elvnek a még kifinomultabb megvalósítását ígéri. 
Ahelyett, hogy fordulatszámtól és terheléstől függően fix számú és helyzetű hengert iktatna ki az üzemből, a rendszer digitális parancsok alapján, szoftveres vezérléssel valósítja meg a hengerek pillanatnyi igény szerinti lekapcsolását. 
A rendszer minden pillanatban meghatározza, hogy hány hengert és melyiket kell kivonni a forgalomból ahhoz, hogy az üzemi helyzetben elvárt forgatónyomaték a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás mellett biztosítható legyen, ráadásul nem kívánatos rezgésektől se kelljen tartani.
A Tula Technologies nevű céggel együtt kidolgozott rendszer még fejlesztés alatt áll; az előzetes tesztek szerint akár 15 százalékkal csökkentheti a járművek átlagos üzemanyag-fogyasztását.

Kommentek

  • Iceman.

    Érdekes megoldás. Jó benne, hogy nem kellett hozzá semmi extra hardver, szerintem a kipörgés gátlók már jó rég egyes hengerek szüneteltetésével korlátozzák a motor nyomatékot, viszont a pumpálási és szívási veszteséggel nem kezd semmit.

  • Vorserie

    Iceman!

    A kipörgésgátló egyik alapfeltétele az elektronikus gázpedál.
    Ennek fényében a kipörgésgátló nem a hengereket kapcsolgatja le hanem a gázpedál állást csökkenti elektronikusan míg az ABS jeladóktól hirtelen fordulatszám növekedést észlel.Így nincs üzemanyag veszteség hiszen a motor fordulatszáma is ugyanúgy csökken mintha mi magunk engednénk vissza a gázt.De típustól függően 40-30km/h alatt a fékekkel is beavatkozik.

  • Vorserie

    De ha ennél jobban be avatkozik akkor is az üzemanyag mennyiséget csökkenti egy vagy több hengernél esetleg az üzemanyagpumpánál.Tehát semmiképp sem veszítesz üzemanyagot ha működésbe lép a kipörgésgátló bármelyik típusa is legyen az.
    Szerintem ez alapkövetelmény.

  • Barca

    Ez a megoldás losz@rt se ér, 15% :D ezt 5 éve hallom, ha összeadom minden újítás 15%-át, akkor a régi 1,6-os Focusom, ami fogyasztott 8 litert, most már 5 literrel kéne eljárnia. Egyébként lehet ennyit is adnak meg, illetve az irreális méréseken tud is ennyit, a valóságban ugyanúgy 8 litert fogyasztanak a turbós kocsik, nem is egy, köztük a hengerkapcsolós Tsi-k is, igaz azok 140 lovasak és jól mennek, de egy dekával nem fogyasztanak jobban a sima változatokhoz képest, max autópályán 2 decivel! Ezért biztos megéri a sok hűhó! Sose fog elromlani ez se, ahogyan a közvetlen befecskendezés, turbó, egr/agr szelepek se romlanak el soha! Mind mind bizonyítottak, megbízhatóak.. és literekkel csökkentik a fogyasztást..

  • Iceman.

    Vorserie,

    Szerintem tévedsz. A legprimitívebb kipörgésgátló valóban úgy működik, ahogy leírtad, de ma már ennél kifinomultabb rendszerek vannak, amelyek ondemand csökkentik a befecskendezett üzemanyag mennyiségét, szélsőséges esetben meg is szüntetik azt főképp dízelnél, vagy benzinesnél tolják az előgyújtást rendkívül későre így csökkentve a nyomatékot és egyébként ott is megszűnik a befecskendezés igény szerint. Egy modern TC kb így néz ki: https://www.youtube.com/watch?v=RrpXXasJcB0 Ez épp motor mert ezt találtam.

  • Iceman.

    Vorserie – 2015.01.06 21:25, egyrészt veszítesz, mert a benzinesnél oly népszerű előgyújtás tologatás pont úgy működik, hogy adott töltet elégetésének hatásfokát csökkenti, akár a harmadára is, másrészt amit az elsőben írtam arra vonatkozik, hogy amíg mondjuk a tsi hengerlekapcsolás fizikailag bezárva hagyja az összes szelepet, amikor a henger inaktív, addig ez semmi ilyesmit nem csinál, így a szívási veszteségek megmaradnak.

  • Iceman.

    Barca – 2015.01.06 22:41,

    Ez az. Vissza a karburátoros és az azelőtti szarokhoz, hiszen azok sem fogyasztottak kevesebbet és desztillált huggyal is elmentek és soha nem romlottak el…

  • Vorserie

    Iceman!

    Nem értem min vitázunk?!

    Első hozzászólásodban azt írtad szerinted a kipörgésgátlók azon az elven működnek mint ez a szerkezet/módszer.
    Erre írtam,hogy 40km/h alatt biztosan fékkel is 40km/h felett elekrtonikus gázpedálállással csökkenti a befecskendezett üzemanyagot is!
    A kipörgésgátló alapfeltétele az elektronikus gázpedál és az kerékfordulati jeladó.
    Ezzel szabályozza -nyílván- a befecskendezett üzemanyag mennyiségét isahogy leírtad.
    De azért ez annál bonyolultabb rendszer minthogy itt ott lekapcsolok egy két hengert,főleg azért mert ugye a fent leírt szerkezet működését sem venni észre nyomatékban.

    A lényeg,hogy abban igazad van,hogy a kipörgésgátló operál az üzemanyag befecskenedezéssel és talán némi veszteséggel is járhat de sok minden más is kell egy kipörgésgátló működéséhez és csak hengerkapcslgatással nem sokra mennénk vele mert ha nyolc hengerrel tövig nyomom a gázt és az 500 lóerős autóm lead 500 lóerőt ezért kipörög a kerék akkor,ha lekapcsol négy hengert de továbbra is tövig nyomom a gázt akkor az 500 lóerős autóm lead 200-250 lóerőt de még mindig ki fog pörögni a kereke….leegyszerüsítve.Tehát ehhez több kell.Mindegyiktől meg nem vehetem el mert beráz vagy leáll.

    Szerintem!

    De igazat adok neked azokban amiket írtál mert nem hülyeség.

  • Iceman.

    A kipörgésgátló a hengerbe történő befecskendezés megszüntetésekor simán elátlagolja a nyomatékot, ez nem egy 8 állású kapcsoló, mert nem kell egy fordulatban gondolkodni. Ez arra, hogy jó, hogy direkt, azonnali nyomatékcsökkenést okoz, amit majd szépen el lehet simítani a többi módszerrel, hogy ne szakadjon ki a motor a helyéről. Nem is ez a lényeg. A cikkben leírt módszer ennél mechanikailag semmivel sem bonyolultabb, hiszen mi is kell hozzá?

    -Hengerenkénti egyedi befecskendezés, lehetőleg közvetlen. Pipa

    Kell még hozzá egy olyan algoritmus, ami szépen a sajátlengést lehetőleg elkerülve kapcsolgatja a hengereket. Talán egy jó motortartó bak nem árt… Ennyi, a forradalmi az ötlet -ha az- nem a megvalósítás.

  • Barca

    Kedves Iceman!
    Elég szerény tudásod lehet az autókról, ha szerinted a Focusom karburátoros volt, vagy nyelvtan órán kellett volna komolyabb erőfeszítéseket tenni szövegértés/elemzés fejezeteknél.
    Üdv!

  • Iceman.

    Barca,

    Kérlek idézd, hogy mikor írtam azt, hogy a fókád karburátoros volt. Írtam már neked, hogy nem szerencsés egy fórumon ilyen marha módon, hogy is mondjam ‘fogást keresni’… Próbálj meg néha mondjuk az érvekkel próbálkozni, kis gyakorlás és belejöhetsz akár még te is!

    A hozzászólásod alapján – nem csak Fittpaldi elő reinkarnációja vagy, mint az korábban kiderült -, hanem egy azok közül a birka mód bégetők közül, akik szerint régen minden jobb volt, holott érintőleges fogalma sincs a témáról. Vannak így egy páran…

    P. S.: mindemellett láthatóan kimaradt a minden bizonnyal nagyszerű eredménnyel zárt tanulmányaidból a szarkazmus fogalmának megismerése.

  • Barca

    Iceman

    Fogást találni Te próbáltál, ajánlom figyelmedbe nézd meg mire mit írtál! Az hogy Te nem mondtam a Focusom karburátoros volt, annyira állja meg a helyét, mint az az érv, hogy szerinted bégeteő volnék, mert régen minden jobb volt!
    Én ilyet sehol nem írtam, próbáld meg elolvasni és értelmezni, amit írtam, szájbarágós pistike nem leszek, sztm menni fog, ha fele olyan okos is vagy, mint amilyennek előadod itt magad…

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.