A zsúfolt nagyvárosokban egyre gyakrabban vetődik fel, hogy az autózás talán mégsem olyan természetes alapjog, mint azt eddig megszokta az emberiség. Számos európai nagyvárosban vannak már emissziómentes zónák, Párizs ugye a dízelautók konkrét kitiltását tervezi a központból 2020-tól, Kína pedig, ahogy egy rendes, tervutasításos rendszerhez illik, kvótázik.

Hétfőtől a dél-kínai Sencsenben korlátozták az egy évben a városban forgalomba helyezhető új autók számát. A 15 milliós iparvárosban eddig évente nagyjából negyedmillió új autót vásároltak a lakók, de mostantól évi százezer darabnál többre nem adnak ki rendszámot a helyieknek. A százezerből pedig húszezernek elektromos autónak kell lennie. A személyre szóló autóvásárlási jogokat részben sorsolásokon, részben aukciókon osztják majd ki. Hogy ne lehessen más városokban regisztrált autókkal kijátszani a közlekedési korlátozást, a belvárosban a legforgalmasabb órákban csak sencseni rendszámmal lehet majd közlekedni.

A BYD-nek jól jön a korlátozás

Kicsit pikánssá teszi a dolgot, hogy Sencsen a Warren Buffet birodalmához tartozó BYD autógyár székhelye is, a BYD pedig évek óta fejleszti és értékesíti hibrid és elektromos üzemű autóit, autóbuszait. A BYD részvényeinek értéke az elmúlt hónapban mintegy 50%-ot esett; a kötelező elektromos kvótával alighanem ismét megnő a bizalom a villanyautókat gyártó vállalat iránt. Nem biztos hát, hogy kizárólag a környezetvédelem és a forgalomszabályozás miatt kellett meghozni az új rendeletet, még ha Sencsen hosszú távon bizonyosan jobb hellyé is válik majd a lakosok számára.