Terepgumi gombnyomásra

Radikális rali-tanulmány, abroncsgyári felbujtásra

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.12.18. 09.15

A Hankook német egyetemistákkal megrajzoltatta a jövő gumiabroncsát. A győztes pályamunka igazán meggyőző, átgondolt koncepció.

Szamir Szadikov neve nem ismeretlen az autóiparban, független dizájnerként jó pár látványos tervet hozott nyilvánosságra. Mostani munkája kakukktojás, mert bár első pillantásra azt gondolnánk, az autó a lényeg, erről szó sincs: a Dacar tanulmány egy megdöbbentően újszerű abroncskoncepciót takar, amelyet a koreai Hankook cég pályázatára álmodott meg.
Az alapgondolat, hogy a Dacar abroncs menet közben képes megváltoztatni futófelületének keresztmetszetét. Ehhez csak össze kell préselni a gumit két oldalról közrefogó, szénszálas tárcsát, és az addig lapos felület hirtelen ballonossá válik.
Terepgumi gombnyomásra 1
Ez önmagában kevés volna a boldoguláshoz, de az azeri származású Szadikov, aki egyébként a Lamborghininél is dolgozott már, méhsejt profilú grafén blokkokkal borította az abroncsot. 
Ahogy a Wikipédiából kiderül, a grafén egyetlen atom vastagságú grafitréteg, amelyért 2010-ben Nobel-díjat kaptak az azt előállító kutatók. A nanotechnológiai csodaanyag az elektronikától az orvostudományig nagyon sok területen ígér áttörés-jellegű előrelépést, a magyarok egyébként ezen a területen is a világ élvonalába tartoznak. 

A grafén keményebb a gyémántnál, jobb elektromos vezető a réznél, és rugalmasabb a guminál. Alkalmazásával olyan őrült dolgok válhatnak lehetővé, mint az összehajtható képernyő, a ruházatban viselhető nanoelektronika, a személyre szabott orvoslást lehetővé tevő egyszerű génmanipuláció, új energiatároló rendszerek létrehozása, vagy éppen az alakváltó gumiabroncs.
A Dacar esetében a grafén-blokkok képesek összefüggő, sík felületet vagy remek kapaszkodóképességű, bütykös felszínt alkotni. 
Ráadásul a Dacar abroncs defektmentes is, méghozzá egészen bizarr módon: minden egyes grafénblokk saját légkamrával rendelkezik, így ha az egyik megsérül, a többi még tartja a frontot (ld. Titanic), a javításnál pedig elegendő lenne a defektes blokkokat kicserélni a futófelületen.
Mivel egy abroncs önmagában nem sokat mutat, Szadikov tervezett hozzá egy versenykamiont. Ennek formáját a grafén-hatszögek ihlették, és bár műszaki részletek nem állnak rendelkezésre, nagyon szurkolunk azért, hogy egyszer feltűnjön a Dakaron. 

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.