Nemcsak a fizetős M0 növeli az autósok költségeit

Kötelező a légnyomás-ellenőrzés

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.12.15. 16.00

Megdrágítja a téli és a nyári gumik használatát az új autókban nemrég kötelezővé vált légnyomás-ellenőrzés. Utánanéztünk, mennyibe kerül a biztonság.

Akár 50-70 ezer forint egyszeri költséget is jelenthet az új vagy kétéves autók gazdáinak az abroncsnyomás-ellenőrzés kötelezővé válása. Az EU által az új autókra 2014. november 1-től előírt légnyomásfigyelés biztonságosabbá teszi az autókat, de a magasabb szintű biztonság ezúttal sincs ingyen. Igyekszünk megválaszolni a keréknyomás-ellenőrzéssel (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System) kapcsolatos kérdéseket.

Mi ez a TPMS és mire jó?

Hívhatjuk direkt vagy indirekt illetve aktív vagy passzív keréknyomás-ellenőrzésnek, a kétféle rendszer feladata azonos: figyelmeztetni a vezetőt, ha a kerekekben a határértéknél nagyobb mértékben megváltozik a légnyomás. Azért váltak kötelezővé, mert a defekt köztudottan balesetveszélyes és az alulfújt gumik növelik a gördülési ellenállást, ezáltal az autók fogyasztását és CO2- illetve károsanyag-kibocsátását.

A Porsche 959 volt az első szériaautó az üreges küllős kerékkel megoldott keréknyomás-ellenőrzéssel

Hogyan működik?

A direkt vagy aktív megoldás az abroncson belül ténylegesen a légnyomást és a hőmérsékletet méri. Az adatokat rádiójellel folyamatosan továbbítja egy vevőegységnek, a számok kiértékelését pedig számítógép végzi, amely gond esetén értesíti a vezetőt.

A passzív vagy indirekt megoldások a kerékátmérő változásából következtetnek a légnyomáscsökkenésre. Én is úgy tudtam, hogy a blokkolásgátló kerékfordulatszám-jeladójával azt látja a számítógép, ha az egyik kerék kerülete változik, tehát a laposabb kerék többet forog a többinél. (A rendszer van annyira intelligens, hogy kanyarban ne keltsen pánikot.) De nemrég megtudtam, hogy ez nem mindig van így. A számítógép valójában a kisebb légnyomású kerék eltérő a szöggyorsulását érzékeli, és ebből tudja megállapítani a defektet, majd kigyújtani a hibajelzőt a műszerfalon.

Mindenkinek kötelező?

Az előírás az újonnan forgalomba helyezett autókra vonatkozik, a használtakra nem. Ergo nem kell használt autók millióit ellátni guminyomás-ellenőrzéssel.

Mit is mond a törvény?

2012. novembere óta az új típusengedéllyel bevezetett, idén novembertől pedig minden új autót kötelező ellátni légnyomásfigyeléssel

2012. novembere óta az új típusengedéllyel bevezetett, idén novembertől pedig minden új autót kötelező ellátni légnyomásfigyeléssel


2012. június 20-án kelt az Európai Bizottság 523/2012-es rendelete az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek kötelező beszereléséről.

“(1) 2012. november 1-jétől a nemzeti hatóságok megtagadják az EK-típusjóváhagyás megadását az olyan, M1 kategóriájú új járműtípusokra (normál SZGK. a szerk.), amelyekbe nincs beszerelve a 64. számú ENSZ-EGB-előírás 02. módosítássorozatának 1. helyesbítésében (1) megállapított vonatkozó követelményeknek megfelelő abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.

2014. november 1-jétől a nemzeti hatóságok megtiltják az olyan, M 1 kategóriájú új járművek nyilvántartásba vételét, értékesítését és forgalomba helyezését, amelyekbe nincs beszerelve a 64. számú ENSZ-EGB-előírás 02. módosítássorozatának 1. helyesbítésében megállapított vonatkozó követelményeknek megfelelő abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.”

Melyik rendszer van az én autómban?

Általánosságban nem lehet egyértelműen megmondani, melyik márka melyik megoldást használja. A megfizethetőbb autók között a Renault Mégane II már 2002-ben aktív keréknyomás-ellenőrzést kínált, míg sok drágább autóban indirekt rendszer szolgál. A Volkswagen konszern típusai (Audi, SEAT, Škoda, VW) sokáig többnyire az ABS jeladójával oldották meg ezt a dolgot, de a legújabb autókban aktív (direkt) mérőrendszer is lehet.

A Fordok korábban passzív nyomásellenőrzéssel készültek, egy ideje viszont csak aktívval. De még azonos korszakban és egy márkán belül sem mindig egyértelmű a helyzet: a jelenlegi Toyota Aygo és a két francia testvérmodell indirekten méri a légnyomást, az összes többi Toyotában viszont direkt mérőrendszer van.

Az aktív rendszerek kiírják a műszerfalon, mely kerékkel vagy kerekekkel van gond. Az indirekt megoldásoknál jó, ha van nálunk kézi nyomásmérő, hogy a hibajelzés után megtaláljuk az eresztő kereket

A konkrét kocsiról viszont könnyen meg lehet állapítani, mi van benne. Ha a menüben látunk ábrát a négy kerék légnyomásával, akkor direkt nyomásellenőrző dolgozik a kocsiban. Ha nincs ilyen ábra és csak a műszerfalon jelenik meg a gyújtás ráadásakor egy felkiáltójeles sárga ikon, akkor indirekt vagy passzív. De egy márkaszerviz a kocsi alvázszáma alapján biztosra megmondja.

Hogyan riasztanak?

Ha az egyik kerékben veszélyes szintre és/vagy gyorsasággal esne a légnyomás, a gép riasztja a vezetőt. Az egyszerűbb, indirekt rendszerekben a műszerfalon megjelenik egy ikon és a vezetőnek kell megállás után körbenéznie a kerekeket, hogy melyik ereszt. A durrdefektet könnyű felismerni, de az eresztő kerék kiválasztásához kellene a kézi nyomásmérő. Manométer tehát legyen az autóban! Könnyebb dolgunk van az aktív/direkt rendszereknél, ahol a képernyőn megjelenik, melyik kerékkel van gond és leolvashatjuk a pontos légnyomást is.

Így néz ki a szeleppel egybeépített nyomás- és hőmérsékletmérő


Mikor riasztanak?

Rendszertől függ, többnyire 20 százalékos eltérés esetén már jeleznek. A berendezések nemcsak a túl alacsony, hanem az előírtnál magasabb légnyomásról is tájékoztatják a vezetőt. Ha például téli gumit használunk egy meleg áprilisi napon, a felmelegedő gumiban megnő a légnyomás és szükséges lehet utánállítani.

Ha telerámoljuk az autót és a guminyomást a teljes terheléshez előírt értékre növeljük, az eltérés jó eséllyel nagyobb lesz 20 százaléknál. Az autóknak a menüben meg lehet adni a helyes nyomásértéket, így ezt a kalibrálást elvégezve nem fogunk állandó riasztást kapni a pl. 2,2 helyett 2,8 baros hátsó légnyomás miatt.

Cserélhetek-e saját magam kereket?

Mivel jeladókat átszerelni vagy feltanítani a legtöbben nem tudnak otthon, az aktív keréknyomás-ellenőrzőkkel elvileg meg is szűnt a saját kezű kerékcsere lehetősége.
 

Jó megoldás a gumi belsejébe ragasztható rádiós jeladó

Ha azonban az autó rendelkezik 8-10 memóriahellyel (a két gumigarnitúra és a pótkerék), a márkaszerviz vagy a gumis műhely összepárosíthatja a téli és a nyári kerékszettet az autóval, a kerekeket pedig a következő szezonban átszerelheti a tulajdonos is.

Megéri áttenni a jeladókat vagy muszáj megvenni őket?

Ha négy mérőeszköz a jeladóval pl. 70 000 forintba kerül és az átszerelés 20 000 forintba, a harmadik váltástól már nem éri meg a műszereket költöztetni a nyáriról a téli felnikre és viszont. Ráadásul az évi kétszeri átszerelés meghibásodási kockázattal is jár. Az aktív guminyomás-ellenőrzéssel szerelt autók gazdái kénytelenek megvenni a mérőszettet a gyári mellé.

Jobb megvenni a jeladókat mindkét kerékszettre, bár 40-70 ezer Ft nem kis kiadás. De a harmadik váltás után többe kerül áttetetni a rádiós készségeket a garnitúra áránál és az átszerelés mindig hibaforrás is

Miért kell programozni?

Ha nem tanítanánk fel a jeladót, akkor nem tudná, melyik autónak küldje a nyomás- és hőmérsékleti értékeket és a parkolóban álló vagy egymás mellett haladó kocsik jelei összegabalyodnának.

Mennyibe kerül a jeladós szelep?

Típusa válogatja, de a szórás nem különösebben nagy. Aki például egy második generációs Renault Mégane-ban cseréli a jeladós szelepeket, darabjáért 9500, a négyes garnitúráért 38 000 forintot fizet egy fővárosi márkaszervizben. Új Toyoták és Lexusok esetében 49 230 Ft a listaár az átdolgozott Yaristól a Lexus LS 600h-ig, de ez az összeg a Toyota márkaszerviz-hálózatában 2015. március 31-ig tartó akcióban egységesen 38 909 Ft.

Mennyibe kerül a feltanítás?

A rendszer működéséhez elengedhetetlen szolgáltatás ára változó. Például Budapesten a Ford Petrányi márkaszervizben 11 120 Ft egy Focus esetében, az említett Mégane II-re a Renault Budakalásznál 17 700 Ft, a balatonfüredi Horváth Guminál 17 000 forintos összeget mondtak. Figyelem! Egyetlen kerék programozásának díja sokkal magasabb lehet, mint a garnitúra árának negyede.

A 607-es Peugeot és a Laguna II után 2002-től a Mégane II hozta le az aktív rendszert a megfizethető autók közé

 

Büntetnek érte?

Ismerve a rendőrségre kényszerített bírságtermelést és az Orbán-kormány bevétel-maximalizáló ötleteit, nem tartjuk kizártnak, hogy a modernebb autókban ezt is ellenőrizzék. Ezzel együtt nem valószínű, hogy csak ezért rászállnának a téli gumira átállított 0-2 éves autókra. Információink szerint a műszaki vizsgán elvileg jövő nyártól ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrzés működését.

Kommentek

  • Barca

    Nevetséges mennyit kell befizetni egy autósnak, ha minden költséget összeadunk (áfa, regisztráció, súlyadó, benzin adói, stb.), ami csak az államot illeti, kb. az autó árának a felét otthagyod egy 5 éves életciklus alatt. Több millió forintról beszélünk, havonta ez átlagosan megközelíti a 100e terhet, ideje lenne kicsit másoknak is kivenni a részét az adózásból, nem mindent a kocsisokon behajtani! Ezt sokáig már nem fogják bírni az emberek ilyen bérek mellett!

  • a.szorenyi

    Német benzinkutakon többször láttam kiírva, hogy egy liter üzemanyag árában mennyi az adótartalom, hogy ne rájuk haragudjon a jónép. Ausztriában 15-20 centtel olcsóbb volt tankolni, mint a német sztrádán, mert nincs Ökosteuer.

  • péloday

    Magyarországon is van ilyen kút ahol ki van írva az adó tartalom Győrben az Agip kúton…..

  • evilthedevil

    Bár nekem csak szutyukim van és ezért nem érint a dolog, de felmerült bennem egy kérdés.
    Gumisok rémálma a csodás defektjavító készlet. Az a trutyi ami elvileg ismét mozgásképessé teszi a kocsit az mennyire fogja tönkre tenni a jeladót?

  • Iceman.

    A nagy átlagot tekintve ez a cucc simán behozza az árát 100, 150k km alatt. Az autósok 90%-ka nem közlekedik megfelelő guminyomással, nem értem mi a probléma.

  • Iceman.

    Kedves András!

    A gumi belsejébe ragasztható szenzort ki használja? Ez egy megvásárolható termék, vagy gyárilag szerelt?

    Üdv

  • Barca

    Kedves Iceman.

    Nem is csodálkozom nem érted, aki szerint 5ft a 15%-a a jelenlegi benzinárnak ne végezzen már újabb badar kalkulációkat! Mit hoz be? Ne legyél már lüke könyörgöm! Ha egyszer átszerelik a kerekeket, akkor minimum félévente a keréknyomást is megnézi, ha nem a hülye autós, akkor a gumis. Épp fordítva, akinek van pénze új autókra, van pénze téligumira is, tehát azok kb. 90% megfelelő guminyomással jár. A “cuccot” meg nem ezért, hanem biztonsági okok miatt szerelték be, mert a sok barom észre se veszi ha defektes a kocsi és pályán durrantja el a gumit 130-al az nem kicsit probléma, főleg az ő vezetői képességüknek!

  • Iceman.

    Barca,

    Kérlek ne hazudj. Nem mintha különösebben érdekelne, de egy fórumban minden visszakereshető, ezért mutasd meg itt: http://www.vezess.hu/hirek/durva-uzemanyagar-csokkenes-johet/57219/ , hogy mikor írtam azt amit állítasz.

    http://www.origo.hu/auto/20131018-csak-tizbol-egy-auton-jo-a-guminyomas.html

    Nem kell elhinni, de ismét úgy tűnik, mint tegnap, hogy sajátságos ízléssel szereted felvállalni a masszív önszopatást. A fenti cikk nem fórum okostojások szentenciáján alapul, hanem méréseken. Tudod mi az?

    A kerék szereléses elméleted még csak csak tartalmaz némi valóságalapot, de nekem eddig még soha egyetlen alkalommal sem (mondjuk 40 alkalomból) a helyes nyomásra állította a gumis a nyomást, minden esetben valahol 2.2 köré, ami átlagosnak tekinthető. Külön nyomatékos kérésre néha sikerül. Biztos rossz gumishoz járok nem igaz? :)

    Az új autós példa ismét irdatlan baromság. Ma már a legtöbb használt autóban van ABS. Miért? MERT 10 éve EZEK voltak azok az ÚJ AUTÓK, amelyek kötelezően megkapták. Ha 2,5 év múlva még mindig kb 12,5 év lesz az autók átlagéletkora Magyarországon, akkor 2,5 év múlva az átlagos autóban lesz ABS, ahogy 10 év múlva az átlagautóban lesz TPMS is.

    Térjünk át a többi tudatlan ferdítésre:

    “A “cuccot” meg nem ezért, hanem biztonsági okok miatt szerelték be,” -Mulattató a felkészületlenséged gyakorlatilag minden témában. A következő link, amely egyébként nem külsős leírás a szabályozásról, hanem az eredeti és hivatalos szépen leírja, hogy miért is vezetik be a rendszert. A defekt a legkevesebb, hiszen egy defektet nem lehet nem észrevenni. Természetesen vannak fontos biztonsági szempontok, hiszen az abroncs tapadása jelentősen romlik olyan alul és túlfújt állapotban, amelyet a vezetők 99%-ka nem vesz észre, nem is kell észrevegyen. Szépen le van írva, hogy az autók össz CO2 kibocsátásának mérséklése (üzemanyag+gumi) fontos szempont volt a direktíva megalkotásakor. Teli van linkkel érdemes elolvasni, bár meglepne, ha megtennéd. A magadfajta troll nem használ irodalmat, nincs rá szüksége.

    http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/safety/presentation_tyres_en.pdf

    “mert a sok barom észre se veszi ha defektes a kocsi és pályán durrantja el a gumit 130-al” Jajj, hát hány ilyen eset volt az utóbbi években? 2? A modern gumik nem robbannak, amióta kizárólag belső nélküli gumik vannak, már elég nehéz ilyet csinálni. Szerintem csak kreáltál egy alapvetést, hogy alátámaszd a ‘véleményed’ és ezt szentenciaként hirdeted, holott ordas nagy marhaság.

    “főleg az ő vezetői képességüknek!” Eddig csak sejtettem, most már tudom, hogy te is a fórumok önjelölt Fittipaldiai közé tartozol. Nem gond a veséd ugyanolyan jó lesz…

  • dugo56

    Nem tudom van-e a magyar nyelvnek annyi vulgáris szava, amennyit most csokorba szednék. Csak Édesapám örök érvényű tanácsát bírja el a klaviatúra: Édes fiam, ha nincs más amivel szórakozni tudsz, akkor a micsodáddal szórakozz, ne másokkal. Közben a hittérítős vicc is eszembe jutott: Hát a f…-m kinek kell?

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.