Vezetés hóban – Túlélési tanácsok

Mit csináljunk télen és mit ne?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.12.12. 06.00

Havas, jeges úton egy autó könyörtelenül megtorolja azt a vezetési hibát, amit esőben vagy szárazon fel sem vesz. Tanácsokat adunk havas vezetéshez.

Nemrég a SEAT Leon optikailag terepesített kombiját, az X-Perience modellt havas körülmények között is vezettük az osztrák Alpokban. (A magasabb építésű, itthon csak összkerékhajtással rendelhető Leon X-Perience-ről itt olvasható részletes menetpróbánk.) A magas hegyi tapasztalatokra és józan paraszti eszünkre támaszkodva igyekszünk tanácsokat adni a vezetéshez havas úton.

Elindulás: kettesben, ésszel

Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve induljunk el. Automatikus váltóval aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk meg kézzel kettesbe kapcsolni elinduláshoz és itt is érzéssel adagoljuk a gázt.
 

Így nem lehet elindulni. A minimum, hogy a szélvédő meg a többi üveg le legyen takarítva és a tetőről is söpörjük le a havat! A hóból kerekedő felhő zavarja a többi autóst, ha pedig fékezésnél előrezuhan, az a hanyag sofőrt sújtja

Persze egy modern összkerékhajtással, amilyen a SEAT Leon kombi alatt van, könnyű a dolgunk. Elég gázt adni és ha az első kerekeknek sok volna, a hátsókhoz jut nyomaték az elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal. A Leon X-Perience esetében maximum a motorerő 60 százaléka jut a hátsó kerekeknek.

Ellenőrizzük a tapadást!

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

Ne libasorban!

Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, libasorban vonatozás helyett kicsit a sáv belső-külső szélét megközelítve javíthatjuk a kilátást az előttünk haladó autótól. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még havazás is rontja a látási viszonyokat.

Álljunk készen a megcsúszás irányába történő kormányzásra! Gyorsan kell ellenkormányozni, de ha elkésünk, inkább ugorjunk rá a fékre, hogy legalább lassuljon a kocsi pörgés közben


Nagyon sok a 100

Autópályán sokan elhiszik, hogy 100-zal menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajtsunk lassabban, de érjünk célba.

Óvatosan a kamionokkal!

Nehéz tehergépjárművek kerekei nagy mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagyunk, így van időnk reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbáljuk kikerülni az akadályt. Hagyjunk megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Jobb lassabban megérkezni és tolni valamit a hüttében, mint sietni és hullazsákban befejezni a sítúrát


Nem minden hó egyforma

Állítólag az eszkimóknak vagy száz szavuk van a hófajták megkülönböztetésére. A közutakon ennyiféle egész biztosan nincs, de a havas burkolat nem egyforma. A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáljuk felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.

Meglepetés a kanyar után

Dombos-hegyes útszakaszon számítani kell arra, hogy a kanyar után egészen más útfelület vár, mint pár száz méterrel arrébb. Ehhez nem kell az Alpokig menni, középhegységekben is futottam rá tükörjégre és utána csak utas voltam, a kormánnyal a kezemben. Szép időben a napsütötte szakaszok szárazak lehetnek, az árnyékos, északi völgyekben viszont megmarad a hó, könnyebben megfagy a melegebb területekről lecsorgó olvadék. Kevés aljasabb jelenség van, mint a megfagyott vízátfolyás az amúgy száraz úton. Figyeljük az alattomos csillogást!

Örökérvényű vezetéstechnikai videónk Székely Gyulával. Sose tekerjük beljebb a kormányt, ha az autó orra lecsúszik az ívről!


Kanyarban csak kormányozzunk!

Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A forduló előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a kanyaron! Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.

Esőből fekete jég

Nemcsak havon eshetünk nagyot az autóval. A fekete jég tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet észrevenni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíz-tartalmából is képződhet!

A hegyekbe indulva kell a napszemüveg, az erős napsütés vakít a havon. Arra is figyelni kell, hogy a napos részeken megolvadó csapadékból a következő kanyar után jégátfolyás lehet

Mivel a jéghártya az eleve nedves, 0 Celsius-fok alá hűlt úton alakul ki, tényleg nemigen lehet kiszúrni a csillogó fekete aszfaltfelületen. Ebben az esetben az ADAC német autóklub szakértője sem tud mást tanácsolni, mint a sebesség csökkentését.

Veszélyesek a havas nyomok

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban és még csak gyorsan sem kell menni hozzá.
 

Ez a helyzet is épp elég veszélyes, de még rosszabb, ha kijárt nyomokból kell sávot váltani

Ha feltétlenül előzni akarunk, akkor határozott, de óvatos mozdulattal váltsunk sávot. Számítsunk rá, hogy az autó kifarolhat, készen kell állni a megcsúszás irányába történő kormányzásra (ellenkormányzásra). Ha lehet, visszatéréskor hagyjunk nagy távolságot a megelőzött járműtől. Hogy meg tudjon állni, ha netán megpördülnénk.

Ne hagyatkozzunk az elektronikára!

Havas, jeges úton annyira csekély a tapadás, hogy a menetstabilizáló elektronika beavatkozási lehetőségei rendkívül korlátozottak. Én csúsztam jégfoltról úgy az árokba, hogy az ESP visszajelzője fel sem villant, mire már lent is voltam az útról, pedig csak 50-nel mentem Csobánka környékén. A legfejlettebb ESP sem fogja tudni megoldani a bajt, ha túl gyorsan megyünk. Mindannyian érjünk haza!

Minden kedves olvasónknak biztonságos megérkezést és jó síelést, szánkózást, hüttézést kívánunk!


Vezetés hóban – Túlélési tanácsok 1

Kommentek

  • hioz

    Jó figyelmeztető a nyitókép és az alatta lévő szöveg! Vannak jópáran, akik már itt “megbuknak”. Ráadásul az autóra hullott hó nem mindig porhó, amit majd gyorsan lesodor a menetszél, szépen tud tapadni pl. az oldalablakokra, ha alul kicsit már olvadozik. Nagy “boldogság” így közlekedőket látni.

  • Kempelen

    Erről van szó kérem szépen! Érjünk haza!

  • menőmanó

    Hasznos tanácsok, hiszen ezeket csak valóban azok tudják megtapasztalni, akik sokat vezetnek téli útviszonyok között.

  • PAlex

    Keményen büntetném a sok f@szt, akik nem pucolják le a verdát rendesen.
    Rendeletbe kéne foglalni, vagy ilyesmi.

  • pajav8

    nem jó a cikk elején a link.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.