Jön a 270 forintos benzin?

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.11.27. 11.50

Ha az olajár 35 dollárig zuhanna, az természetesen jelentős benzinár csökkenést eredményezhetne a hazai kutakon is.

A kőolaj hordónkénti ára akár 35 dollárig (8600 forint) is zuhanhat jövőre, amennyiben az OPEC (Kőolaj-exportáló Országok Nemzetközi Szervezete) nem jut megállapodásra 2015 tavaszáig. 
A nemzetközi olajkartell ma ülésezik, amelyet feszült figyelem övez. Ha az olajár 35 dollárig zuhanna, az természetesen jelentős benzinár-csökkenést eredményezhetne a hazai kutakon is (a forint dollárral szembeni árfolyamának változatlansága mellett), ennek mértéke a Portfolio.hu számításai szerint akár 110 forint is lehet.
Tom Kloza, az OPIC (Oil Price Information Services) alapítója úgy véli, a kőolaj árfolyama jövőre 35 dollárig is leeshet, amennyiben a Kőolaj-exportáló Országok Szövetsége tavaszig nem tud megállapodásra jutni a szükséges teendőkről.
A szakértő szerint a szervezet mai ülése nem fog igazi megállapodást hozni a felek között, akik azért gyűlnek ma össze, hogy megvitassák a jövő évi kitermelést. Kloza úgy véli, a kvótákat a tagországok lényegében figyelmen kívül fogják hagyni, ami az olajpiacon rég nem látott krízist hozhat.
Kloza szerint a kartell napi 750 ezer – 1 millió hordós kitermelés-csökkentésről dönthet, sok ország azonban vélhetően nem fogja majd betartani a kvótákat és annyit termel majd, amennyit csak tud. Az amerikai palaolaj-forradalom lassulása már megkezdődött, az amerikai olajkitermelés szintje pedig a korábban becsült napi 1 millió hordóról 750 ezer hordóra csökkenhet.
Egyes szakértői vélemények szerint az olajpiac egyelőre még nem árazta be teljes egészében azt, hogy az OPEC mai ülése csalódást okozhat, az azonban nem valószínű, hogy pusztán egy ilyen hírre 50-60 dollárig (13 500 forint) zuhanna az árfolyam.
Titkos megállapodás született?
Piaci beszámolók szerint tegnap konszenzus született az öbölmenti országok között az olajkitermeléssel kapcsolatban, ugyanakkor nem részletezték, miféle egyezségről van szó. Eszerint az említett országok nem fogják csökkenteni olajkitermelésüket.
A piacok átmeneti megnyugtatásához vélhetően egy kisebb, napi 500 ezer hordós kitermelés csökkentés is elegendő lenne, igazán pozitív üzenetet viszont az közvetíthetne, ha a befektetők látnák, az OPEC most is egy működő szervezet, mely képes összehangoltan döntés hozni. A legkedvezőbb forgatókönyv így az volna, ha egységes álláspont születne a kitermelés – jelentősebb mértékű – visszafogásáról. Az EIA szerint az OPEC-országok jelenlegi kitermelési szintjével számolva 2015-re napi mintegy 1-1,5 millió hordós kitermelés csökkentés kellene a piaci egyensúly helyreállításához. 
Mi lesz a benzinárral?
A Brent árfolyama egyelőre szüntelenül esik, a januári határidős ár 76,5 dollár körül mozog. A nagy kőolaj exportőr országoknak és az olajkitermelő cégeknek természetesen kedvezőtlen a kőolaj árfolyamának zuhanása, de ha a mérleg másik oldaláról nézzük a makrogazdasági következményeket, akkor már komoly pénzügyi stimulusnak is vehetjük a jelenséget. A folyamat egyik nagy kedvezményezettjei lehetnek az autósok, hiszen a benzinár idehaza is szépen leköveti az olaj világpiaci árának alakulását.
Ha a forint dollárral szembeni árfolyamának változatlanságával számolunk, és feltételezzük, hogy a finomított termékárak is szorosan lekövetik az olajár esését, akkor az olajár 35 dollárig történő esése (a jelenlegi 77 dollár körüli szintről 55%-ot csökkenne az árfolyam), akár 83-110 forintos további árcsökkentést eredményezhetne a hazai kutakon.

Kommentek

  • geotrinus

    Egy ilyen mértékű olajárcsökkenés természetesen elképzelhető.
    Ennek viszont semmilyen hatása nem lesz a magyar benzin árra, hiszen ez akkora jöv.adó és ÁFA kiesést okozna a költségvetésben, hogy a kormánynak azonnal lépni kell.
    Soha nem lesz 270 forint a benzin a magyar kutakon, tessék belenyugodni.

  • cddexter

    Pest megyében ahogy én látom máris jelentősen megnőtt forgalom. Ha valóban ennyivel lejjebb menne az ár – de elé ha felével – el se tudom képzelni mennyien használnák napi szinten az autót ismét.

  • Nyesamu

    Dehogy lesz 270Ft.
    A megnövekvő fogyasztás miatt még 3 szorosára nőne az adóbevétel és mi lenne a hazaáruló,népnyomorító adóztatásból?

  • Nyesamu

    geotrinus

    Most olvastam mit írtál,ekkora sületlenséget még nem hallottam.

  • lewega

    Szerintem geotrinus jól látja a dolgot!

  • subtotal

    Nyesamu: 15%-ot csökkent az ár, 7,5%-kal nőtt a fogyasztás.
    Szóval az állam azonnal adót emelne, hiszen nem kifejezetten rugalmas az üzemanyagok kereslete és ez kiesést okoz a feneketlen kútban.
    Akkor is emeltek, mikor éppen a 350 rekordárnak számított, még úgy is, hogy az ellenkezőjét ígérték fityiszék választások előtt 2010-ben.

  • geotrinus

    Nyesamu: Nem néztem utána, de idén kb 500-600 Mrd a tervezett, üzemanyagokból származó jöv.adó bevétel. Ha csak a cikk által progonsztizált 30%-os bevételkieséssel számolunk, akkor a költségvetésen esett lyuk a deficitet 15 %-kal növelné, ami éppen elég lenne az uniós túlzottdeficit eljárás elindításához. Gondolom ezt nem igazán érted, de leegyszerűsítve ez az első lépcső lenne az államcsőd felé.
    Mind1, hagyjuk.

  • Kempelen

    Meg a 3,60-as kenyér is jön. Euróban.

  • Nyesamu

    Emberek!

    Köszönöm hogy mindenféle egyenletet levezettetek!!!
    De honnan tudjátok mennyivel nőne a fogyasztás 270Ft-os benzinár esetében?
    Honnan tudjátok?
    Mert a propaganda azt mondja hogy kiesés lenne?
    Hát mit mondjon????

  • Keeep

    Szerimtem az állam bevétele 300 vagy 400 ft benzinár mellett is szinte ugyanakkora !
    Hiszen nem az áfa ill. a jövedéki adó csökken, hanem a termelői ár.

    http://kep.cdn.index.hu/1/0/36_cbb6a3b884f4f88b3a8e3d44c636cbd8/546869_84bff5667f0211277f1ea98397a3d5b7_wm.jpg

  • apaarpi

    Azt azért nem hittem volna, hogy ennyi hozzászólóból egy se tudja, hogy az üzemanyagok jövedéki adó mértéke nem %-os, hanem fix összeg.
    Tehát azonos forgalom mellett is marad az összeg, a várhatóan növekedő forgalom mellett nő. Az Áfa bevétel csökken csak azonos forgalom mellett.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.