300 millió motorkerékpár a Hondától

66 éve kezdték

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.11.27. 08.30

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Honda: szeptemberben legyártották 300 milliomodik motorkerékpájukat. Az apróságok dominálnak.

Sokat változott a világ 1949 óta, amikor a Honda elkészítette első motorkerékpárját, a Dream Type-D típust.A préselt acéllemez vázban 98 köbcentiméteres, kétütemű blokk dolgozott, legnagyobb teljesítménye 3 lóerő volt. 
A japán motorizáció egyik legfontosabb alkotásaként nyilván tartott Type D után számos egyéb modell következett. Már két évvel később elkészült a Type E, amelyet a cégalapító Soichiro Honda személyes kívánságára (rendkívül zavarta ugyanis a kétüteműek zaja és szaga) négyütemű, 146 köbcentis motorocskával szereltek fel; újabb két év elteltével a 90 köbcentis Benly J széria öregbítette a négyütemű Honda motorok hírnevét.
A cég máig legfontosabb fejlesztésének gyümölcse 1958-ra érik be: ekkor születik meg a Super Cub, amely számtalan variációjában a mai napig kapható, és minden idők legnépszerűbb motorkerékpárjaként tartják számon: a világ közel húsz pontján gyártott modellből 2008-ban adták el a 60 milliomodik darabot.
Nem csak az olcsó és megbízható közlekedési eszköz álmát valósította meg Soichiro Honda, hanem a sajátját is: gyerekkora óta a motorversenyzés volt a mindene, és amikor 1959-ben a gyár elsőként nevezett be öt darab, 125 köbcentis versenygépet a Man-szigeti közúti versenyre, kategóriagyőzelemmel és egy összesített hatodik helyezéssel tértek haza. Két évvel később már uralták a mezőnyt, az első öt helyen Honda végzett.
1964-ben hathengeres, negyedliteres versenygépet építettek a kétüteműek hegemóniájának megtörésére; ez két évvel később sikeres is lett, nem úgy, mint az ováldugattyús NR500, amelyet négyhengeres V8-asként aposztrofálnak.
Eközben a közúti motorkerékpárok között egyre-másra építik kategóriateremtő modelljeiket. Az 1969-es CB750 a világ első, tömegpiaci négyhengeres motorja, egyben az első, amelyet tárcsafékkel szereltek fel.
Öt évre rá újabb forradalmi modell érkezik: a vízhűtéses, kardántengelyes, üzemanyagszivattyús Gold Wing – az a legendás modell, amelynek késői, hathengeres utódját 2007-ben a világon elsőként szerelték fel légzsákkal, és amelynek egy példánya idén szeptemberben, negyven évvel a gyártás megkezdése után a Honda háromszáz milliomodik motorkerékpárjaként legördült a kumamotói szerelőszalagról.

Kommentek

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.