Vége a defektnek

Michelin Selfseal abroncs

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.11.25. 06.00

A cím persze túlzás, de ha a gumi futófelületén áthatoló szög nem túl vaskos, akkor elég csak kihúznunk és mehetünk is tovább.

Bár egyre több autón találkozunk defekttűrő abronccsal, ha megvan a baj, azokat is ki kell javíttatni. El kell menni a gumishoz, hogy befoltozza a lyukat és felpumpálja az abroncsot, ahogy az út mellett, a defektjavító készlettel helyrehozott abroncsokkal is hasonló a teendő. Nem is beszélve a pótkerekes megoldásról.

A Michelin más ötlettel rukkolt elő. Bemutatta önjavító abroncsát, amely nagyrészt megszünteti ezt a problémát. A lapos gumi a múlté. A gumi belső felületére felvitt speciális anyag ugyanis a szög kihúzása után egyszerűen betömíti a keletkezett lyukat.

Hogy ez mennyire igaz, azt valóságos körülmények között teszteltük a fenntartható, környezetkímélőbb mobilitás jegyében életre hívott konferencián, a 12. Michelin Challenge Bibendumon. Öt Volkswagen Magotant (a Passat kínai változatát) sorakoztattak fel a szervezők, amelyekbe önként jelentkezőket  – többek között a Vezess.hu újságíróját – ültettek be. Mindegyikkel előre kitervelt szándékkal defektet kellett kapnunk egy erre kialakított rámpán, majd ezt követően autóztunk nagyjából másfél kilométert, végül visszatértünk a kiindulási pontunkra és ott megmérték a kerekek nyomását.

Kiderült, hogy az ötből csupán egy autón – előtte nem tudtuk melyiken – volt az új Selfseal technológiával készült abroncs, a többire hagyományosat szereltek. Utóbbiakon kezdődhetett is azonnal a javítás és a kerékcsere, míg a defekttűrőben megmaradt az eredeti nyomás.

A Vezess.hu kérdésére Dominique Aimon, a Michelin termékfejlesztési vezetője elárulta, hogy az abroncsok a tesztek során 150 szúrás esetén is megtartották a nyomást. Nyári mintázattal próbáltuk, de kérdésünkre Aimon kifejtette, hogy a technológia téli abroncsnál is működik.

A szakember kiemelte: nem barátja a hagyományos – erősített oldalfalú vagy kiegészítő gyűrűvel szerelt – defekttűrő abroncsoknak (A Michelinnek is van ilyenje, nem csak a konkurenciáért bírálta), mert azok egyéb tulajdonságai nem egészen olyanok, mint a normál abroncsoké. “Ezzel az új megoldással ellenben változatlan maradhat a gumi kényelme, tapadása és üzemanyag-takarékossága is” – jelentette ki Aimon.

Ha mindet kihúzzuk, akkor sem ereszt le

További, korántsem elhanyagolható pozitívum, hogy önjavító abroncsok alkalmazása esetén kevesebb abroncsot kell gyártani. Szükségtelenné válik a pótkerék, így nőhet a csomagtartók mérete és csökkenhet a járművek tömege.

Kérdésünkre elmondta: “Jelenleg Európában az új autók 30 százaléka 5 teljes értékű kerékkel kerül forgalomba, 20 százalékuk mankókerékkel, míg a maradék 50 százalékban javítókészlet van. Az új technológiával azonban változhat ez az arány.” 

Persze ez sem tökéletes megoldás. Legfeljebb hat milliméter átmérőjű (ez azért nagyon vastag szög) lyukat képes befoltozni a gumi, és azt is csak a futófelületen. Az oldalfal azonban e tekintetben védtelen. Az újfajta abroncs elsősorban nem Európában lehet sikeres, hiszen mifelénk csak átlagosan 75 000 kilométerenként következik be egy-egy kiszúrás okozta defekt, Ázsiában viszont sokkal gyakrabban: 3-8000 kilométerenként.

DE minek egyáltalán levegő?

Ez egy normál abroncs, itt jöhet a defektjavító-készlet

Már tíz éve is láttunk olyan terveket, amelyekben levegő nélküli abroncsok szerepeltek. Amikor ennek megvalósulására rákérdeztünk, Aimon kifejtette: “Már használjuk ezt a technológiát munkagépeknél és rakodógépeknél. Terepen és lassú tempónál alkalmas ez a megoldás, de közúton, nagy sebességnél nem. Csak a felfújt abroncs alkalmas az üzemanyag-takarékos üzemre, erre a megoldásra van szükség hozzá. Nem gondolom, hogy a következő 15-20 évben megjelenne a személyautókon a levegőmentes abroncs.”

Addig maradnak a defekttűrők, köztük a Selfseal. Az új Michelin-abroncs forgalmazása jövőre, 2015-ben kezdődik.

Kommentek

  • medeati

    Nagyon jó dolog lehetne ez a megoldás, de valószínű az abroncsgyártók nem akarják, hogy elterjedjen az összes autóban. Szerintem ez is ez a technológia, ami már nem mai gyerek. Felhasználása bármilyen normál abroncsnál működik.: http://hegylakok.hu/2014/11/cikkek/rhinotyres-defekt
    De sajnos itt is a keleti országokat hozzák elterjedési pontnak.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

Borsos áron eladó a Need For Speed egyik sztárja

A GTA Spano másolata igazi sztár. Nem csak a Need For Speed moziban tűnt fel, de a világ egyik legnépszerűbb előadójának klipjében is. Most bárki licitálhat rá.

F1: Itt van Vettel és Räikkönen új Ferrarija

A Ferrari is leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen új járgánya az SF70H névre hallgat.

F1: Hamiltonnak nem hiányzik Rosberg

Lewis Hamilton azt mondja, kicsit furcsa lesz, hogy immár Valtteri Bottas dolgozik a garázs túlfelén, de nem igazán izgatja a dolog.

F1: Besült a Toro Rosso első futása

A Toro Rosso csütörtökön küldte pályára első ízben 2017-es modelljét, de motorhiba miatt nem jutott messzire az STR12-es.

Szavazz! Melyik legyen Az Év Autója?

Március 6-án kiderül, melyik típus nyeri a hét döntős közül Az Év Autója 2017 címet. Addig szavazzon Ön is!

Videóra vették, ahogy a rendőr beléjük rohan a Kálvárián

Kollégánk feleségének autójába rongyolt egy szirénázó rendőr a Kálvária téren, miközben gyermekük az első ülésen utazott, gyerekülésben.

A legerősebb Porsche… egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100 km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozicionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.