Vége a defektnek

Michelin Selfseal abroncs

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.11.25. 06.00

A cím persze túlzás, de ha a gumi futófelületén áthatoló szög nem túl vaskos, akkor elég csak kihúznunk és mehetünk is tovább.

Bár egyre több autón találkozunk defekttűrő abronccsal, ha megvan a baj, azokat is ki kell javíttatni. El kell menni a gumishoz, hogy befoltozza a lyukat és felpumpálja az abroncsot, ahogy az út mellett, a defektjavító készlettel helyrehozott abroncsokkal is hasonló a teendő. Nem is beszélve a pótkerekes megoldásról.

A Michelin más ötlettel rukkolt elő. Bemutatta önjavító abroncsát, amely nagyrészt megszünteti ezt a problémát. A lapos gumi a múlté. A gumi belső felületére felvitt speciális anyag ugyanis a szög kihúzása után egyszerűen betömíti a keletkezett lyukat.

Hogy ez mennyire igaz, azt valóságos körülmények között teszteltük a fenntartható, környezetkímélőbb mobilitás jegyében életre hívott konferencián, a 12. Michelin Challenge Bibendumon. Öt Volkswagen Magotant (a Passat kínai változatát) sorakoztattak fel a szervezők, amelyekbe önként jelentkezőket  – többek között a Vezess.hu újságíróját – ültettek be. Mindegyikkel előre kitervelt szándékkal defektet kellett kapnunk egy erre kialakított rámpán, majd ezt követően autóztunk nagyjából másfél kilométert, végül visszatértünk a kiindulási pontunkra és ott megmérték a kerekek nyomását.

Kiderült, hogy az ötből csupán egy autón – előtte nem tudtuk melyiken – volt az új Selfseal technológiával készült abroncs, a többire hagyományosat szereltek. Utóbbiakon kezdődhetett is azonnal a javítás és a kerékcsere, míg a defekttűrőben megmaradt az eredeti nyomás.

A Vezess.hu kérdésére Dominique Aimon, a Michelin termékfejlesztési vezetője elárulta, hogy az abroncsok a tesztek során 150 szúrás esetén is megtartották a nyomást. Nyári mintázattal próbáltuk, de kérdésünkre Aimon kifejtette, hogy a technológia téli abroncsnál is működik.

A szakember kiemelte: nem barátja a hagyományos – erősített oldalfalú vagy kiegészítő gyűrűvel szerelt – defekttűrő abroncsoknak (A Michelinnek is van ilyenje, nem csak a konkurenciáért bírálta), mert azok egyéb tulajdonságai nem egészen olyanok, mint a normál abroncsoké. “Ezzel az új megoldással ellenben változatlan maradhat a gumi kényelme, tapadása és üzemanyag-takarékossága is” – jelentette ki Aimon.

Ha mindet kihúzzuk, akkor sem ereszt le

További, korántsem elhanyagolható pozitívum, hogy önjavító abroncsok alkalmazása esetén kevesebb abroncsot kell gyártani. Szükségtelenné válik a pótkerék, így nőhet a csomagtartók mérete és csökkenhet a járművek tömege.

Kérdésünkre elmondta: “Jelenleg Európában az új autók 30 százaléka 5 teljes értékű kerékkel kerül forgalomba, 20 százalékuk mankókerékkel, míg a maradék 50 százalékban javítókészlet van. Az új technológiával azonban változhat ez az arány.” 

Persze ez sem tökéletes megoldás. Legfeljebb hat milliméter átmérőjű (ez azért nagyon vastag szög) lyukat képes befoltozni a gumi, és azt is csak a futófelületen. Az oldalfal azonban e tekintetben védtelen. Az újfajta abroncs elsősorban nem Európában lehet sikeres, hiszen mifelénk csak átlagosan 75 000 kilométerenként következik be egy-egy kiszúrás okozta defekt, Ázsiában viszont sokkal gyakrabban: 3-8000 kilométerenként.

DE minek egyáltalán levegő?

Ez egy normál abroncs, itt jöhet a defektjavító-készlet

Már tíz éve is láttunk olyan terveket, amelyekben levegő nélküli abroncsok szerepeltek. Amikor ennek megvalósulására rákérdeztünk, Aimon kifejtette: “Már használjuk ezt a technológiát munkagépeknél és rakodógépeknél. Terepen és lassú tempónál alkalmas ez a megoldás, de közúton, nagy sebességnél nem. Csak a felfújt abroncs alkalmas az üzemanyag-takarékos üzemre, erre a megoldásra van szükség hozzá. Nem gondolom, hogy a következő 15-20 évben megjelenne a személyautókon a levegőmentes abroncs.”

Addig maradnak a defekttűrők, köztük a Selfseal. Az új Michelin-abroncs forgalmazása jövőre, 2015-ben kezdődik.

Kommentek

  • medeati

    Nagyon jó dolog lehetne ez a megoldás, de valószínű az abroncsgyártók nem akarják, hogy elterjedjen az összes autóban. Szerintem ez is ez a technológia, ami már nem mai gyerek. Felhasználása bármilyen normál abroncsnál működik.: http://hegylakok.hu/2014/11/cikkek/rhinotyres-defekt
    De sajnos itt is a keleti országokat hozzák elterjedési pontnak.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.