Fogadjunk, hogy ilyen Škodát még nem láttál!

Škoda 966 Supersport

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.11.14. 11.35

A csehek aprólékos műgonddal helyreállították hatvanéves versenyautójuk egyetlen fennmaradt példányát. Szép.

Az egyedülálló nem érzékelteti pontosan annak az autónak a jelentőségét, amellyel a napokban gyarapodott a Škoda gyári múzeumának gyűjteménye. A 966 Supersport eredetileg mindössze három példányban készült 1950-ben, majd tizenkét éves pályafutás után eltűnt a versenypályákról – az itt látható, eredeti állapotában helyreállított darab az egyetlen, amely fennmaradt a trióból. 

A 966 Supersportot kifejezetten úgy tervezték, hogy több géposztályban is indulhasson: az alumínium karosszériás sportautóról csupán a fényszórókat és sárvédőket kellett leszerelni, valamint az utasülést lefedni, és máris készen állt a versenycélú bevetésre. 
Az 1950 májusában átadott autó ugyanazon év szeptemberében, a Csehszlovák Nagydíjon esett át a tűzkeresztségen. Rögtön a második helyen végzett az 1,1 liternél nem nagyobb géposztályban, majd 1951 elején a sportautó kategóriában diadalmaskodott. Pályafutása harmadik futamán azonban összetört a jármű, így újat állítottak a helyébe, és egy füst alatt legyártottak egy harmadikat is, hiszen a gyár két autóval kívánt indulni a futamokon. 
Ezt az utolsóként gyártott, harmadik autót vásárolták meg még 2007-ben egy szlovák versenyzőtől, és az azóta eltelt hét évben korhű műszaki dokumentumok alapján, minden részletére kiterjedően restaurálták. 
A Škoda az évek során folyamatosan tökéletesítette a versenyautókat, különösen azok motorját. Az 1089 köbcentis erőforrás, amely eredetileg a Škoda Tudorból származott, új alumínium hengerfejet kapott, félgömb alakú égésterekkel. Készült egy dupla karburátoros, szívómotoros verzió, ám építették egy, illetve két kompresszoros kivitelben is – előbbi az 1,1 literes, utóbbi az 1,5 literes géposztályban versenyzett – a két karburátorról a gépházfedélen látható kitüremkedés árulkodik, míg a feltöltött modell motorházteteje alacsonyabb volt. 
Idővel 1,2, sőt, kísérleti jelleggel 1,5 literes motorral is felszerelték az autót, négy karburátoros, illetve két kompresszoros kivitelben. A szívómodell legnagyobb teljesítménye 90 lóerő volt, a feltöltött verzió ennek kétszeresét adta le. Utóbbi 197,8 km/óra mért végsebességével kora leggyorsabb autójának számított Csehszlovákiában. Időközben javítottak a kompresszoros verzió hűtésén, majd lejjebb költöztették a hűtőradiátort, és oválisabbra alakították a légbeömlő nyílást. 
Az autó 1954-ben a szabálymódosításokhoz igazodva a karosszériához rögzített sárvédőket kapott. Egy évvel később még indult a versenyeken a 966, ám 1966-ban megkezdődött az utódmodell Škoda 1100 Special OHC fejlesztése. Innentől reménybeli autóversenyzők oktatására használták a fennmaradó két autót.

Kommentek

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.