Fogadjunk, hogy ilyen Škodát még nem láttál!

Škoda 966 Supersport

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.11.14. 11.35

A csehek aprólékos műgonddal helyreállították hatvanéves versenyautójuk egyetlen fennmaradt példányát. Szép.

Az egyedülálló nem érzékelteti pontosan annak az autónak a jelentőségét, amellyel a napokban gyarapodott a Škoda gyári múzeumának gyűjteménye. A 966 Supersport eredetileg mindössze három példányban készült 1950-ben, majd tizenkét éves pályafutás után eltűnt a versenypályákról – az itt látható, eredeti állapotában helyreállított darab az egyetlen, amely fennmaradt a trióból. 

A 966 Supersportot kifejezetten úgy tervezték, hogy több géposztályban is indulhasson: az alumínium karosszériás sportautóról csupán a fényszórókat és sárvédőket kellett leszerelni, valamint az utasülést lefedni, és máris készen állt a versenycélú bevetésre. 
Az 1950 májusában átadott autó ugyanazon év szeptemberében, a Csehszlovák Nagydíjon esett át a tűzkeresztségen. Rögtön a második helyen végzett az 1,1 liternél nem nagyobb géposztályban, majd 1951 elején a sportautó kategóriában diadalmaskodott. Pályafutása harmadik futamán azonban összetört a jármű, így újat állítottak a helyébe, és egy füst alatt legyártottak egy harmadikat is, hiszen a gyár két autóval kívánt indulni a futamokon. 
Ezt az utolsóként gyártott, harmadik autót vásárolták meg még 2007-ben egy szlovák versenyzőtől, és az azóta eltelt hét évben korhű műszaki dokumentumok alapján, minden részletére kiterjedően restaurálták. 
A Škoda az évek során folyamatosan tökéletesítette a versenyautókat, különösen azok motorját. Az 1089 köbcentis erőforrás, amely eredetileg a Škoda Tudorból származott, új alumínium hengerfejet kapott, félgömb alakú égésterekkel. Készült egy dupla karburátoros, szívómotoros verzió, ám építették egy, illetve két kompresszoros kivitelben is – előbbi az 1,1 literes, utóbbi az 1,5 literes géposztályban versenyzett – a két karburátorról a gépházfedélen látható kitüremkedés árulkodik, míg a feltöltött modell motorházteteje alacsonyabb volt. 
Idővel 1,2, sőt, kísérleti jelleggel 1,5 literes motorral is felszerelték az autót, négy karburátoros, illetve két kompresszoros kivitelben. A szívómodell legnagyobb teljesítménye 90 lóerő volt, a feltöltött verzió ennek kétszeresét adta le. Utóbbi 197,8 km/óra mért végsebességével kora leggyorsabb autójának számított Csehszlovákiában. Időközben javítottak a kompresszoros verzió hűtésén, majd lejjebb költöztették a hűtőradiátort, és oválisabbra alakították a légbeömlő nyílást. 
Az autó 1954-ben a szabálymódosításokhoz igazodva a karosszériához rögzített sárvédőket kapott. Egy évvel később még indult a versenyeken a 966, ám 1966-ban megkezdődött az utódmodell Škoda 1100 Special OHC fejlesztése. Innentől reménybeli autóversenyzők oktatására használták a fennmaradó két autót.

Kommentek

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.