Fogadjunk, hogy ilyen Škodát még nem láttál!

Škoda 966 Supersport

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.11.14. 11.35

A csehek aprólékos műgonddal helyreállították hatvanéves versenyautójuk egyetlen fennmaradt példányát. Szép.

Az egyedülálló nem érzékelteti pontosan annak az autónak a jelentőségét, amellyel a napokban gyarapodott a Škoda gyári múzeumának gyűjteménye. A 966 Supersport eredetileg mindössze három példányban készült 1950-ben, majd tizenkét éves pályafutás után eltűnt a versenypályákról – az itt látható, eredeti állapotában helyreállított darab az egyetlen, amely fennmaradt a trióból. 

A 966 Supersportot kifejezetten úgy tervezték, hogy több géposztályban is indulhasson: az alumínium karosszériás sportautóról csupán a fényszórókat és sárvédőket kellett leszerelni, valamint az utasülést lefedni, és máris készen állt a versenycélú bevetésre. 
Az 1950 májusában átadott autó ugyanazon év szeptemberében, a Csehszlovák Nagydíjon esett át a tűzkeresztségen. Rögtön a második helyen végzett az 1,1 liternél nem nagyobb géposztályban, majd 1951 elején a sportautó kategóriában diadalmaskodott. Pályafutása harmadik futamán azonban összetört a jármű, így újat állítottak a helyébe, és egy füst alatt legyártottak egy harmadikat is, hiszen a gyár két autóval kívánt indulni a futamokon. 
Ezt az utolsóként gyártott, harmadik autót vásárolták meg még 2007-ben egy szlovák versenyzőtől, és az azóta eltelt hét évben korhű műszaki dokumentumok alapján, minden részletére kiterjedően restaurálták. 
A Škoda az évek során folyamatosan tökéletesítette a versenyautókat, különösen azok motorját. Az 1089 köbcentis erőforrás, amely eredetileg a Škoda Tudorból származott, új alumínium hengerfejet kapott, félgömb alakú égésterekkel. Készült egy dupla karburátoros, szívómotoros verzió, ám építették egy, illetve két kompresszoros kivitelben is – előbbi az 1,1 literes, utóbbi az 1,5 literes géposztályban versenyzett – a két karburátorról a gépházfedélen látható kitüremkedés árulkodik, míg a feltöltött modell motorházteteje alacsonyabb volt. 
Idővel 1,2, sőt, kísérleti jelleggel 1,5 literes motorral is felszerelték az autót, négy karburátoros, illetve két kompresszoros kivitelben. A szívómodell legnagyobb teljesítménye 90 lóerő volt, a feltöltött verzió ennek kétszeresét adta le. Utóbbi 197,8 km/óra mért végsebességével kora leggyorsabb autójának számított Csehszlovákiában. Időközben javítottak a kompresszoros verzió hűtésén, majd lejjebb költöztették a hűtőradiátort, és oválisabbra alakították a légbeömlő nyílást. 
Az autó 1954-ben a szabálymódosításokhoz igazodva a karosszériához rögzített sárvédőket kapott. Egy évvel később még indult a versenyeken a 966, ám 1966-ban megkezdődött az utódmodell Škoda 1100 Special OHC fejlesztése. Innentől reménybeli autóversenyzők oktatására használták a fennmaradó két autót.

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.