A vadonatúj XC90 fedélzetén, 2015 elején debütál az a nagyobb felületű, hatékonyabb légszűrő, amely a mostaninál is nagyobb számban fogja fel a szilárd részecskéket, illetve polleneket, majd a maradék szennyeződést aktív szénréteg segítségével szűri ki. 

A kutatások szerint a 10 mikrométernél (0,01 mm) kisebb átmérőjű porszemcsék és egyéb szilárd anyagok egy sor egészségügyi problémát okozhatnak, a légzési nehézségektől kezdve a tüdőfertőzésekig. A Volvo új rendszere azonban ennél is finomabb szűrőt alkalmaz: alkalmazásával a 0,4 mikrométernél kisebb részecskék részaránya 70 százalékkal csökken egy átlagos autóhoz képest. 


Ez a funkció különösen népszerűnek ígérkezik például Kínában, ahol a légszennyezettség felfoghatatlan mértéket ölt, de a Volvo saját adatai szerint az iparosodott társadalmak lakosságának 45 százaléka asztmás vagy hiperérzékeny a légúti szennyezésekre. 
Az új XC90 beharangozása során több ízben is kiemelt IAQS (Interior Air Quality System) rendszer részeként kínált szűrő működését egy sor egyéb berendezés egészíti ki. Ezek egyike a mérgező anyagok előfordulását figyeli a levegőben, és ha azok koncentrációja meghalad egy értéket, a rendszer automatikusan lezárja a külső légbevezetést (amiben igazából nincs semmi újdonság). 
A Volvo azonban olyan kényelmi funkciókkal is felvértezte az IAQS rendszert, mint a távirányítóról vezérelt szellőztetés, amely az ajtózárak oldását követően egy perc alatt teljesen lecseréli a beltér levegőjét – ezzel lőttek az újautó-szagnak, viszont a párás hajnalok nyomasztó, fülledt levegőjét sem kell szagolnunk menet közben. 
A szagtalanítás egyik legegyszerűbb módja, ha eleve elejét vesszük a szagoknak, ezért a Volvo elkezd átállni a kipárolgásmentes anyagok használatára, továbbá külön szakembereket foglalkoztat, akik az egyes anyagokat előszagolva segítenek kiválasztani a legkevésbé tolakodó illatú nyersanyagokat. 
A tesztek során egyébként a végletekig elmegy a stáb, 65 fokra melegítik például az utasteret, és ebben a tűző napon hagyott autót szimuláló környezetben ellenőrzik a kipárolgások mértékét.