Ismeretlen legenda

Panoz Esperante Spyder

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.11.07. 09.00

Az amerikai motorsport-élet egyik meghatározó figurája építi ezt a sajátos külsejű, méregdrága roadstert, mindössze 25 példányban.

Neve alapján spanyolnak gondolnánk, fizimiskája olyan, mintha egy japán sportautó megrontott volna egy Ferrarit, és mégis: a Panoz Esperante Spyder az egyik legegzotikusabb roadster ma a világon. 
Az idén huszonöt éves Panoz az USA Georgia államában működő családi vállalkozás, amely miután megépítette fura kinézetű, de alumíniumban bővelkedő Roadsterjét, tizenöt éve semmi mást nem csinál, mint az Esperante különböző variánsait csiszolgatja. Ilyen paraméterekkel tucatnyi cégecske működik világszerte, ez azonban különleges: alapítója, Don Panoz volt az, aki 1999-ben létrehozta az American Le Mans Series (ALMS) bajnokságot, az USA saját hosszú távú szériáját. 
Az Esperante kupé nyomán létrehozott, jubileumi Esperante Spyder tehát nem akármilyen pedigréjű autó, nem akármilyen műszaki tartalommal, amely bár formájában hű maradt ezredfordulós őséhez, gyakorlatilag minden elemében új konstrukció. 
Vázszerkezete alumíniumból, szénszálas és egyéb kompozit anyagokból áll, tömege így csupán 1419 kg, amit leggyengébb kivitelében is egy 430 lóerős szívómotor mozgat, míg a csúcsverzió 560 lovas, kompresszoros erőforrást kap. Utóbbival 3,7 másodperc körül gyorsul 100 km/órára az autó, végsebessége 277 km/óra. Alapkiépítésben hatfokozatú kézi váltó jár a kétüléses roadsterhez, felárért kormányról kapcsolható automata is rendelhető. Félig gyári opcióként egyébként 800 lóerőt meghaladó kivitelben (alábbi képen) is elkészíthető az Esperante. 
Az utastér a spártai funkcionalitás és a fényűző luxus sajátos keverékét kínálja. A burkolatok és kárpitok terén nem köti meg megrendelői kezét a Panoz, alapértelmezésben fával, fémmel, Alcantarával dolgoznak. A műszerezettséget egyetlen hatalmas, 10,6 colos képernyőre bízták, ezen jeleníthető meg minden kritikus üzemi és menetdinamikai adat, fekete vagy fémhatású háttérrel. 
A jubileumi Esperante Spyder vételára meredek 179 120 dollár (44,8 millió Ft). További 25 630 dollárért (6,4 millió Ft) már a Sypder GT (képeinken a sárga autó) verzióba ülhetünk bele, ami a nagyobbik V8 mellett kiszélesített karosszériát, a cég Le Mans-i versenyautóját idéző, szénszálas aerodinamikai kiegészítőket és oldalt kivezetett kipufogót, Sabel versenyöveket, 19 colos keréktárcsákat és böszme nagy Brembo fékeket kínál.

Kommentek

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

F1: Világbajnok tanácsadó segíti Bottast

A 2017-re a Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas nagyon örül neki, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen segíti majd őt a háttérből.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.