Tartalék szemüveg? Izzókészlet?

Máris félrecsúszott a rendőrségi kommunikáció

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.11.06. 09.45

A rendőrség jószándékú ellenőrzési kampányával kapcsolatban máris félinformációkat és blődségeket harsog a média. De majd mi megmondjuk a tutit!

Mi is megírtuk pár napja, hogy a rendőrség csütörtöktől, azaz a mai naptól fogva december közepéig fokozottan ellenőrzi a látással és láthatósággal kapcsolatos dolgokat az autókban. Nincs is ezzel semmi baj ezeken a ködös reggeleken, maszatos, korán jövő őszi estéken. De ma reggel azért újra felkaptam a fejem a rádióban ismét beolvasott hírre.

Egyebek mellett azt csicseregte ugyanis a kedves szőke női hang, hogy a rendőrség ellenőrzi majd az izzókészlet meglétét, valamint azt, hogy van-e a szemüveges sofőrnél tartalék szemüveg. Nos, izzókészlet az Úr 2009-edik esztendejének ősze óta nem kötelező tartozék a kocsiban, erről talán ennyit. A tartalék szemüveg pedig akkor kötelező, ha a jogosítványunkban a járműkategória mellett szerepel ennek a vezetési korlátozásnak a kódja, a 110.

Ez a kód egyébként igen ritka, pláne a régi jogsisoknál. Aki olyan öreg, hogy még nem kártyaformátumú jogsit kapott, amikor vizsgázott, és a cserénél csak átvezették az adatokat, a hivatali trehányság miatt jó eséllyel még a kötelező szemüveg-viselés kódját is elveszíthette. Én például szemüveges vagyok, -4 dioptria, ami azt jelenti, hogy öt méterről már Kövér Lászlónak is kezicsókolommal köszönnék szemüveg nélkül. Ennek ellenére nem hogy tartalék szemüveget nem kell hordanom magammal, de még a sima 01.01 kód is lemaradt, ami a szemüveges vezetési kötelezettségről szólna. (A kódlista egyébként ezen a linken megtalálható, a vonatkozó kormányrendelet 8. mellékleteként.) Mutatom az én jogsimon, hol kéne lennie ennek a kódnak, hogy a rendőr számon kérhesse; ott fenn, az 1. egészségügyi osztályba sorolást jelentő 101-es kód mellett, ha kocsival állítanak meg, a B kategória sorában:


Ez persze nem jelenti azt, hogy aki egyedül indul hosszú útra, nem hülye, ha nem visz magával pótszemüveget vagy tartalék kontaktlencsét. És, hogy mi is hozzájáruljunk a Látni és látszani kampány sikerességéhez, még további pár javaslatot tennénk az ügy, a balesetmentes közlekedés érdekében, azon felül is, ami a KRESZ-ben áll:

– ha kivilágítatlan autó jön szembe, ne restelljük egy villantással figyelmeztetni, ez nem zaklatás, hanem jócselekedet
– ha modern, nappali menetfényes autónk van is, ködben, esőben nappal sem árt felkapcsolni a tompítottat, hiszen a menetfény (DRL) csak előre világít
– ha kiégett egy izzónk, ne halogassuk a cserét, mert bár a rendőrnek hazudhatjuk (ami nem helyes), hogy nahát, amikor elindultunk, még égett, de ha kiég az izzó párja is, mondjuk éjjel, a világ peremén, bajban leszünk
– indexeljünk, minden sávváltásnál, vissza is, és minden irányváltásnál, ha tökegyedül vagyunk az úton, akkor is, nem árt, ha automatizmussá válik a dolog
– a ködlámpát, főleg a hátsót csak ködben vagy erős esőben, havazásban használjuk, mert rohadtul zavarja és vakítja a mögöttünk jövőt!

A rendőrségi közleményt a láthatósági kampányról a rádiós hírszerkesztők torzításaitól mentesen itt olvashatjátok el.

Kommentek

  • HakapesziM

    Nem szabad beleíratni a korlátozást a jogsiba. Mikor hosszabbítjuk, jobb doki kérésre megteszi. Persze én is szemüveges vagyok, meg van is tartalék, de ekkor már nem tud “jószándékúan” kötözködni a közeg és bekaphatja.
    Majd még kitalálják, hogy kell egy tartalék – tartalékja szemüveg, orvosi – optikusi igazolás arról, hogy valóban olyan dioptriájú – e mint szükséges (szemüvegenként persze), ez lehetne egy hivatalos okmány, ami pár évente lejár és ezt lehetne kampányszerűen ellenőrizni is. Csupa jóindulatból.

  • Jozscsi

    Szerintem meg te kaphatod be Bekapeszi Maki! Ha vaksi vagy és kukkert kell hordanod a vezetéshez, akkor viseld és legyen benne a jogsidban is! A dokid is bekaphatja, ha nem írja bele! Nem jobb doki, hanem egy lelkiismeret hiányában szenvedő tahó! Milyen alapon veszélyezteted más testi épségét te gyökér??? Örökre el kéne tiltani téged a vezetéstől, a dokidat meg a praktizálástól. Ne adj hülye ötleteket másnak, elég, ha te az vagy!!!

  • Iceman.

    “- a ködlámpát, főleg a hátsót csak ködben vagy erős esőben, havazásban használjuk, mert rohadtul zavarja és vakítja a mögöttünk jövőt!” -Ezt igazán jó volna betartani. A rohadtul nem el-ég erős szó arra, hogy ez mennyire zavaró.

  • HakapesziM

    Jóskám, értesz te magyarul? Ha valaki nem lát, az szemüveget hord a saját jól felfogott érdekében. Nekem is van, hivatásos sofőr vagyok. De most találtak egy okot a kötekedésre, otthon hagyod a tartalék kukkert, mert csak a Tesco – ig mész, és már meg is lehet szívatni az autóst. Ezer és egy testi probléma is lehet, ami nincs beleírva a jogsiba. Nekem pl. magas a vérnyomásom, és gyógyszert kell szednem, lehet valaki cukros, stb. Egyébként nincs “dokim”, akármelyik doki (akinek van erre jogosultsága) meghosszabbítja még a hivatásos jogsit is, rövidebb idő alatt mint ezt leírom, ahhoz szokta menni, aki hamarabb, kevesebb macerával megcsinálja. Ez csak a lóvéról szól, hisz öt évre kapom meg a papírt, és öt év alatt nem romolhat meg az egészségem?

    De ne légy oly’ heves: sok országban egyáltalán nincs is orvosi lejárta a jogosítványoknak. Egyébként messze hétszámjegyű km van mögöttem, PÁV 2 – m, meg minden egyéb vackom is van.

  • theodorus

    Tisztelt Rácz Tamás!
    Apró hiba csúszott a cikkébe:
    A korlátozásokat a 12. sorban (a fotón látható jogsi legalsó sorában) kell feltüntetni! Tehát nem a 12. számú oszlopban, a kategória betűjével egy sorban, hanem legalul, a 12. szám mellett!)
    Kérem, ha nem hiszi, nézzen utána, és ez alapján javítsa a cikket.

  • theodorus

    …egyébként szerintem maga a rendőrségi közlemény nem félreérthető, az meg, hogy a rádióban/tévében hogy kommunikálják le, már más kérdés.

  • Toni27

    A hátsó ködlámpát ködzáró fénynek nevezik hivatalosan. Az utolsó autósnak kell illetve lehet felkapcsolni. Tehát ha valaki utolér akkor le kell kapcsolni és legfeljebb a mögötted lévő használhatja mivel onnantól ő az utolsó és ő ”zár” Erről ennyit.

  • Xebulon

    Szerintem az esőben való ködlámpa használatot nem kellene reklámozni. Mert a hülye csak ezt fogja megjegyezni, és nem azt, hogy erős esőben.
    Sokkal jobb szabály lenne, hogy ködlámpát csak akkor kapcsolj fel, ha már nem mersz menni 50-nél többel. Ez kb. 40m látótávolságot feltételez. Autópályán esetleg 80-nál is érdemes ködlámpát kapcsolni, mert a sok marha még ekkor is megy 130-cal és tényleg nem fog meglátni.
    Én már régóta hiányolom a kreszből a ködlámpák használatának sebességkorláthoz való kötését. Persze a városi ködlámpa használat sajátosságait ez sem fogja megreformálni. Lakott területen 30 alatti sebességkorláthoz kötném a használatát (10 méteres látótávolság).

  • apukád

    Bocs, de a hátsó ködlámpát használja, amikor csak akarja, verőfényben is. De ha utólérik és 10 méterre követik, kapcsolja ki minden esetben, mert az a verőfénynél jobban már csak esőben, ködben és sötétben zavarja leginkább a hátul közlekedőt és ebben a sorrendben. Sokszor gondolkodom azon, hogy amikor 5 méterre másznak egymástól a népek egy boldog piros foltban, vajon nem feltételezik-e, hogy a mögöttük haladó pont annyira nem lát semmit, mint ők maguk?

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.