Holnaptól kötelező az ESP és a TPMS

Fontos biztonsági plusz

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.10.31. 13.00

Az EU területén holnaptól nem hozható forgalomba olyan új autó, amelyet nem szereltek fel menetstabilizáló és abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel.

Jövőre lesz húsz éve, hogy megjelent a piacon az első ESP, azaz elektronikus menetstabilizáló berendezés. Ez idő alatt a szakértők számításai szerint csak Európában mintegy 190 000 balesetet előzött meg és hatezer ember életét mentette meg a fékeket kerekenként működtető, ezzel az autót a megfelelő irányba fordító technológia. 

Az EuroNCAP független járműbiztonsági szervezet évek óta kardoskodik azért, hogy kötelező tartozékká tegye. Most hátradőlhetnek: holnaptól kizárólag olyan személyautó és kis-haszonjármű helyezhető forgalomba az EU területén, amelyet felszereltek az életmentő technológiával. 
Bár az USA és Kanada három évvel megelőzte Európát a törvényi szabályozással, nem állunk rosszul: a 2014-ben az itt forgalomba helyezett autók 84 százalékában dolgozott ESP, míg az egész világra vetítve ez az arány csupán 59 százalék. Egy év múlva egyébként minden más közúti járműtípus számára is kötelezővé teszik a menetstabilizálót. 
Egy másik fontos biztonsági rendszer beépítését is előírja november 1-től az Unió: az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer (TPMS) az abroncson belülre szerelt jeladó (direkt TPMS) vagy az ABS vezérlő egységétől kapott jelek (indirekt TPMS) alapján tájékoztatja a vezetőt az aktuális nyomásról. 
A TPMS-t a Porsche alkalmazta először, 1986-ban, tömeggyártónál 1999-ben jelent meg először, a Peugeot 607 fedélzetén. A technológia nem csak biztonsági, de költségcsökkentési szempontból is fontos: ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési ellenállás miatt többet fogyaszt. 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt. Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, és a futómű is gyorsabban kopik.

Kommentek

  • Iceman.

    “Jövőre lesz tíz éve, hogy megjelent a piacon az első ESP…” -Jó lesz az 20 évnek is. 1995-ben jelent meg az első.

  • Vorserie

    Gergő biztosan húsz évet akart írni ugye?!

    Ebből látszik hogy vagy a szakértelem hiányzik,hogy nem tűnik fel mit írsz vagy oda sem figyelsz és el sem olvasod mielőtt feltöltöd.
    Persze mindenki hibázhat,nyilván véletlen volt.

  • Alkatreszmagus

    Abs, kormányszög jeladó minden autóban van már. A hátsó ülésre beraknak egy 500ft-os g-sensort amit egy első éves technikus beprogramoz. Nagy ügy. Utána sikeresen kikerülöd az eléd kijövő autót a 810kg-os Seichentodal, Na de szembe pont egy 1200kg-os John Deere 9630 orrsúlya jön, mögötte maga a traktor 16,9! tonnával és a ráakasztott két gabonás pótkocsi Kb 30! tonna, lazán kilencven kilométer per órával. Nem jobb lett volna egy koccanás.

  • Alkatreszmagus

    Európában mintegy 190 000 balesetet előzött meg? Egy balesetet se lehet megelőzni. Azok általában maguktól jönnek. Ha meglehetne előzni nem lenne baleset, de ha nincs baleset nincs mit megelőzni. Sima paradoxon. Tehát nem 190 000 de egy balesetett se lehet megelőzni.

  • kisssfero

    Arra azért kíváncsi volnék, hogyan tudnak ilyesmit megállapítani, már mint hogy ennyi balesetet megelőzött az ESP. Jók ezek a kötelezően előírt biztonsági dolgok, de szerintem nagy biznisz is meghúzódik ezek mögött, mert jó pénzért ránk tukmálnak ilyesmiket. Gondolom a keréknyomás ellenőrzőt és az ESP-t ugyan is megjelentetik az árban. Talán inkább kicsit az egyszerűsítés irányában haladva is lehetne csökkenteni a baleseteket.A mai sebesség határok és a normális közlekedés számára bőven elegendő egy 80 lóerő körüli motor,de felpumpált teljesítményű, nagy sebességű autókkal halmoznak el, amik tele vannak mindenféle figyelemelterelő kütyüvel. Elég megnézni egy mai autót, aminek a műszerfala olyan akár egy repülőgépé, a sofőr menet közben azzal “szórakozik”, navigációzik, útvonalat tervezetet, telefonál, s közben rádiót tekerget, állítgatja a klímát, nézegeti a fedélzeti számítógép kijelzőjét. Mindezek bőven elterelik a figyelmet.

  • Kempelen

    Alkatrészmágus! Azt ugye tudod, hogy a baleset megelőzhetőségével kapcsolatos eszmefuttatásod egy irgalmatlan nagy hülyeség?

  • menőmanó

    Alkatreszmagus

    Szerintem inkább maradj a mágiánál (talán ahhoz jobban értesz), mert ez a két eszmefuttatás nagyon szánalmasra sikerült. :)

  • tgu.ts

    Alkatreszmagus-sal teljesen egyetértek, jól beszél! :)
    Ezekkel az elektronikai vacakokkal ugyanaz a lesz a probléma mint az okos telefonokkal.
    Az emberek 90%-ának semmi szüksége rá, sőt kihasználni sem tudja a funkciók 10%-át sem.
    Azon kívül, hogy drágán megfizetik a nagy semmit, mellé még megkapod a hibalehetőségek végtelen sorát, amit majd irgalmatlan módon megfizettetnek a szervizek.
    Nem tudom valaki belegondolt már abba, hogy ezek a parkoló asszisztensekkel felszerelt autók karbantartási és javítási költségei mibe kerülnek majd.
    Ezeket a rendszereket már szerelik az alsó középkategóriás autókba is, rémálom lesz egy felvillanó lámpa a műszerfalon.

  • menőmanó

    tgu.ts

    Valóban van igazság abban amit írsz, és egyet is értek vele, de az ne zavarjon, hogy szó sem volt ilyesmiről, sem a mágusnál sem a cikkben. :D

  • tgu.ts

    menőmanó, nem zavar!
    De lehet egy kicsit túlgondolkodtam a dolgokat. :)

  • boszep

    Üdv. Nem akarok marha kérdést feltenni, de ezek szerint, a 92-es gyártmányú Swiftem jövőre nemfog átmenni a műszakin?

  • subtotal

    boszep: lehet, hogy nem fog átmenni.
    De nem azért mert nincs benne ESP :).

    Ezek csak az újonnan forgalomba helyezett autóknál kötelezőek (értsd a használtan importáltakra sem vonatkozik).

  • boszep

    hát azért remélem hogy jövőre simán áttmegy, de azért köszönöm a választ megkönnyebbültem.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.