Milyen téli gumit vegyek?

És vegyek-e egyáltalán?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.10.29. 09.32

Van olcsó kínai, van drága tesztgyőztes, és van a négyévszakos, ami egyesek szerint semmire sem jó, mások szerint viszont pont, hogy mindenre jó. Mi az igazság?

Az ökölszabály szerint plusz hét fok alatti hőmérsékleten érdemes átállni nyáriról téli gumira. Ezen a hőfokon már a lágyabb téli keverékkel száraz aszfalton is hamarabb megáll, készségesebben kanyarodik a kocsi, a be-betörő faggyal együtt járó jegesedéseken, esetleg reggeli deres, havas felületen pedig végképp könnyebb a dolgunk a szilikáttal adalékolt, mikrobarázdákkal tagolt téli abronccsal.

A nyári gumi száraz aszfalton télen is egész jól szolgálhat, az olvadós latyakban is biztosít annyi tapadást, amennyi a normál tempójú autózáshoz kell, de hidegben megkeményedő, merev szerkezetében a havat, jeget megtartó anyagával a legkisebb hó- vagy jégfolton is életveszélyessé válhat egy pillanat alatt. Bizonyára sok felelőtlen autóstársunknak megvan az élmény, amit a fennfelejtett nyári gumi alá hullott első hóban való elindulás nehézsége okoz, a küszködés az elforgó gumival, amit nemegyszer frusztráló dudakoncert kísér. És ott a másik véglet, amikor meg szeretnénk állni a hóban, de a kemény textúra eltömődött barázdáival semmit nem lassít, a mozgási energia az istennek sem akar elfogyni, és csak csúszunk-csúszunk, a vészesen közeledő, előttünk álló autó felé.

A téli guminak nem csak hóban kell tudnia jól teljesítenie. Sőt, tavaly hány napig is volt nálunk hó?

Persze az sem mindegy, milyen téli gumit választunk. A márkás abroncsokhoz képest fél-harmad áron kínált kínai gumik például tartogathatnak kellemetlen meglepetéseket, a kisszámú elfogadható minőségű kínai abroncs mellett nagyon sok a hidegben kőkemény, semmilyen tapadást nem biztosító gagyi. A márkás gumik között is komoly különbségek tapasztalhatók, ha tehetjük, megéri a nagy nemzetközi autós szaklapos gumiteszteken jó eredménnyel végzett abroncsok közül választani, nem pedig vakon hinni egy-egy ismert márkanévben.

Ezeken a teszteken kategóriák szerint hasonlítják össze az abroncsokat, a télieket vizsgálják száraz, vizes és havas-jeges úton nyújtott gyorsítási, kanyarodási és lassítási teljesítmény alapján. Az eredményeket érdemes kinek-kinek aszerint értékelnie, hogy ő milyen környéken lakik, milyen körülmények között autózik majd az új abroncsokkal.

A német autóklub, az ADAC tavalyi téligumi-tesztjének eredménytáblája

És ott vannak a négyévszakos gumik, azok az abroncsok, amikről a legtöbb szakértő azt állítja: nyáron rosszabbak a nyárinál, télen rosszabbak a télinél, igazából sosem jók. Ezzel szemben elgondolkodtató, hogy Amerikában nagyon népszerűek ezek a “sosem jó” abroncsok. No persze, hiszen az európai gumiteszteket többnyire német lapok szerkesztőségei írják, márpedig ég és föld a különbség aközött a terhelés között, amit a téli latyakban is limitálatlan sebességű Autobahn, vagy a legfeljebb 70 mph-es, 114 km/h-s sebességhatárral sújtott amerikai országút mér az abroncsra.

Rutintalan autósok, akik autójukat csak Magyarország lankásabb vidékein használják, és nem veszik elő a kocsit, amikor igazán keményen tombol a tél, nem kockáztatnak sokat egy négyévszakos abroncsszettel. Bár a két garnitúra (nyári és téli) gumi összességében nem használódik jobban, mint az egy szett, állandóan használt All Season abroncs, a gumicserék költségét és nyűgét el lehet kerülni egy jó minőségű, megbízhatóan tapadó négyévszakos gumigarnitúrával.

Elárasztják a piacot az olcsó kínai gumik: csínján bánjunk velük, eddig független teszteken nemigen bizonyítottak

Tanácsunk tehát a gumiválasztást illetően a következő: ha sokat autózunk, és télen is bármikor szükség lehet arra, hogy nekivágjunk az országútnak, mindenképp cserélgessük a gumikat tavasszal és ősszel. Ha viszont csak kocaautósok vagyunk, és nem okoz gondot mellőzni a kocsit, amikor igazán tombol a tél, jobban járhatunk egy minőségi négyévszakos gumiszettel.

Használt gumit csak megbízható forrásból, számlával vegyünk, és legyünk tisztában azzal, hogy a gumigyártók szerint a tíz évnél öregebb gumi már nem gumi, ennyi idő alatt az UV-sugárzástól és az anyagok lassú vegyi változásaitól már köszönő viszonyban sem lesznek az abroncs paraméterei az egykori új értékekkel, akkor sem, ha csak nagyon keveset mentek vele és még nem kopott el a felület.

A komoly gumigyártók embertelen körülmények között fejlesztik az egyre jobb, energiatakarékosabb, csendesebb abroncsokat

Gumit csak párban illik cserélni, egy tengelyen nem is lehet eltérő mintázatú abroncs. Ha kényszerhelyzetből két-két különböző képességű abroncsot kell használnunk, hajtástól függetlenül a hátsó tengelyen legyenek a jobban tapadó abroncsok, ellenkező esetben határhelyzetben nagyon könnyen megpördülhet az autó.

Kommentek

  • Funkyman

    Én az előző, átlagos autómon (1.6 benzines alsó-középkategóriás, FWD) Debicákat használtam, és teljesen jók voltak, bár az is igaz, hogy 90%-os városi használatról beszélünk.
    De annál lejjebb soha nem mennék (kínai, koreai gagyi).

    A nagy márkákkal azért jó eséllyel nem lehet mellélőni, ritkán van olyan, hogy nem elöl szerepelnek a teszteken, és valóban jók is a termékeik.

    Az előző két garnitúrám GY volt, de idén kell vennem újat. Szerintem bepróbálok egy szett Firestone-t, ár/érték arányban a legjobb választásnak tűnik.

  • Specialized78

    Funkyman!
    Céges autón volt alkalmam Pirelli téli gumihoz egy Ford Focuson.Kritikán alul teljesített.Emellett még a Falken HS449 téliabroncs volt az,ami borzalmas volt.Emellett számos gumihoz volt már szerencsém és ezen a két abroncson kívül mind jól teljesített.Még a Matador is.Jelenleg Barum Polaris 3 van,ami szintén jó.Ha most kellene vennem gumit,akkor a Firestone Winterhawk 3-ast választanám.Ár-érték aránya nagyon jó és egy Continentalhoz,Michelinhez képest 4 gumi esetén 20.000Ft-al olcsóbb.

  • makkmarci

    Érdekes ez a téli gumi téma… Meg a prémium tesztgyőztes fizetett hirdetések is… Saját tapasztalat, hogy egy méregdrága német prémiumgumi után felszereltetett dunaújvárosi koreai gagyi jobban teljesített egy 300 LE+-os autón, úgy, hogy kb 30000 km-t mentem vele múlt télen, külföldön hegyekben is…

  • Specialized78

    Milyen koreai gagyikról beszéltek?Írjatok már nekem példát erre.Mert én a Kumho-t és a Hankook-ot ismerem.Ezek egyike sem gagyi.

  • Kempelen

    A Hankook pl. számos prémium gyártónak is szállítja az első szerelésű gumikat.
    El kellene már felejteni ezeket a hülye sztereotípiákat.

  • violenza

    A Hankook gumikról csak annyit,hogy mióta arra váltottam nem volt fékcsikorgós vészmegállásom. Ragad az aszfalthoz.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.