Az ökölszabály szerint plusz hét fok alatti hőmérsékleten érdemes átállni nyáriról téli gumira. Ezen a hőfokon már a lágyabb téli keverékkel száraz aszfalton is hamarabb megáll, készségesebben kanyarodik a kocsi, a be-betörő faggyal együtt járó jegesedéseken, esetleg reggeli deres, havas felületen pedig végképp könnyebb a dolgunk a szilikáttal adalékolt, mikrobarázdákkal tagolt téli abronccsal.

A nyári gumi száraz aszfalton télen is egész jól szolgálhat, az olvadós latyakban is biztosít annyi tapadást, amennyi a normál tempójú autózáshoz kell, de hidegben megkeményedő, merev szerkezetében a havat, jeget megtartó anyagával a legkisebb hó- vagy jégfolton is életveszélyessé válhat egy pillanat alatt. Bizonyára sok felelőtlen autóstársunknak megvan az élmény, amit a fennfelejtett nyári gumi alá hullott első hóban való elindulás nehézsége okoz, a küszködés az elforgó gumival, amit nemegyszer frusztráló dudakoncert kísér. És ott a másik véglet, amikor meg szeretnénk állni a hóban, de a kemény textúra eltömődött barázdáival semmit nem lassít, a mozgási energia az istennek sem akar elfogyni, és csak csúszunk-csúszunk, a vészesen közeledő, előttünk álló autó felé.

A téli guminak nem csak hóban kell tudnia jól teljesítenie. Sőt, tavaly hány napig is volt nálunk hó?

Persze az sem mindegy, milyen téli gumit választunk. A márkás abroncsokhoz képest fél-harmad áron kínált kínai gumik például tartogathatnak kellemetlen meglepetéseket, a kisszámú elfogadható minőségű kínai abroncs mellett nagyon sok a hidegben kőkemény, semmilyen tapadást nem biztosító gagyi. A márkás gumik között is komoly különbségek tapasztalhatók, ha tehetjük, megéri a nagy nemzetközi autós szaklapos gumiteszteken jó eredménnyel végzett abroncsok közül választani, nem pedig vakon hinni egy-egy ismert márkanévben.

Ezeken a teszteken kategóriák szerint hasonlítják össze az abroncsokat, a télieket vizsgálják száraz, vizes és havas-jeges úton nyújtott gyorsítási, kanyarodási és lassítási teljesítmény alapján. Az eredményeket érdemes kinek-kinek aszerint értékelnie, hogy ő milyen környéken lakik, milyen körülmények között autózik majd az új abroncsokkal.

A német autóklub, az ADAC tavalyi téligumi-tesztjének eredménytáblája

És ott vannak a négyévszakos gumik, azok az abroncsok, amikről a legtöbb szakértő azt állítja: nyáron rosszabbak a nyárinál, télen rosszabbak a télinél, igazából sosem jók. Ezzel szemben elgondolkodtató, hogy Amerikában nagyon népszerűek ezek a “sosem jó” abroncsok. No persze, hiszen az európai gumiteszteket többnyire német lapok szerkesztőségei írják, márpedig ég és föld a különbség aközött a terhelés között, amit a téli latyakban is limitálatlan sebességű Autobahn, vagy a legfeljebb 70 mph-es, 114 km/h-s sebességhatárral sújtott amerikai országút mér az abroncsra.

Rutintalan autósok, akik autójukat csak Magyarország lankásabb vidékein használják, és nem veszik elő a kocsit, amikor igazán keményen tombol a tél, nem kockáztatnak sokat egy négyévszakos abroncsszettel. Bár a két garnitúra (nyári és téli) gumi összességében nem használódik jobban, mint az egy szett, állandóan használt All Season abroncs, a gumicserék költségét és nyűgét el lehet kerülni egy jó minőségű, megbízhatóan tapadó négyévszakos gumigarnitúrával.

Elárasztják a piacot az olcsó kínai gumik: csínján bánjunk velük, eddig független teszteken nemigen bizonyítottak

Tanácsunk tehát a gumiválasztást illetően a következő: ha sokat autózunk, és télen is bármikor szükség lehet arra, hogy nekivágjunk az országútnak, mindenképp cserélgessük a gumikat tavasszal és ősszel. Ha viszont csak kocaautósok vagyunk, és nem okoz gondot mellőzni a kocsit, amikor igazán tombol a tél, jobban járhatunk egy minőségi négyévszakos gumiszettel.

Használt gumit csak megbízható forrásból, számlával vegyünk, és legyünk tisztában azzal, hogy a gumigyártók szerint a tíz évnél öregebb gumi már nem gumi, ennyi idő alatt az UV-sugárzástól és az anyagok lassú vegyi változásaitól már köszönő viszonyban sem lesznek az abroncs paraméterei az egykori új értékekkel, akkor sem, ha csak nagyon keveset mentek vele és még nem kopott el a felület.

A komoly gumigyártók embertelen körülmények között fejlesztik az egyre jobb, energiatakarékosabb, csendesebb abroncsokat

Gumit csak párban illik cserélni, egy tengelyen nem is lehet eltérő mintázatú abroncs. Ha kényszerhelyzetből két-két különböző képességű abroncsot kell használnunk, hajtástól függetlenül a hátsó tengelyen legyenek a jobban tapadó abroncsok, ellenkező esetben határhelyzetben nagyon könnyen megpördülhet az autó.