Milyen téli gumit vegyek?

És vegyek-e egyáltalán?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.10.29. 09.32

Van olcsó kínai, van drága tesztgyőztes, és van a négyévszakos, ami egyesek szerint semmire sem jó, mások szerint viszont pont, hogy mindenre jó. Mi az igazság?

Az ökölszabály szerint plusz hét fok alatti hőmérsékleten érdemes átállni nyáriról téli gumira. Ezen a hőfokon már a lágyabb téli keverékkel száraz aszfalton is hamarabb megáll, készségesebben kanyarodik a kocsi, a be-betörő faggyal együtt járó jegesedéseken, esetleg reggeli deres, havas felületen pedig végképp könnyebb a dolgunk a szilikáttal adalékolt, mikrobarázdákkal tagolt téli abronccsal.

A nyári gumi száraz aszfalton télen is egész jól szolgálhat, az olvadós latyakban is biztosít annyi tapadást, amennyi a normál tempójú autózáshoz kell, de hidegben megkeményedő, merev szerkezetében a havat, jeget megtartó anyagával a legkisebb hó- vagy jégfolton is életveszélyessé válhat egy pillanat alatt. Bizonyára sok felelőtlen autóstársunknak megvan az élmény, amit a fennfelejtett nyári gumi alá hullott első hóban való elindulás nehézsége okoz, a küszködés az elforgó gumival, amit nemegyszer frusztráló dudakoncert kísér. És ott a másik véglet, amikor meg szeretnénk állni a hóban, de a kemény textúra eltömődött barázdáival semmit nem lassít, a mozgási energia az istennek sem akar elfogyni, és csak csúszunk-csúszunk, a vészesen közeledő, előttünk álló autó felé.

A téli guminak nem csak hóban kell tudnia jól teljesítenie. Sőt, tavaly hány napig is volt nálunk hó?

Persze az sem mindegy, milyen téli gumit választunk. A márkás abroncsokhoz képest fél-harmad áron kínált kínai gumik például tartogathatnak kellemetlen meglepetéseket, a kisszámú elfogadható minőségű kínai abroncs mellett nagyon sok a hidegben kőkemény, semmilyen tapadást nem biztosító gagyi. A márkás gumik között is komoly különbségek tapasztalhatók, ha tehetjük, megéri a nagy nemzetközi autós szaklapos gumiteszteken jó eredménnyel végzett abroncsok közül választani, nem pedig vakon hinni egy-egy ismert márkanévben.

Ezeken a teszteken kategóriák szerint hasonlítják össze az abroncsokat, a télieket vizsgálják száraz, vizes és havas-jeges úton nyújtott gyorsítási, kanyarodási és lassítási teljesítmény alapján. Az eredményeket érdemes kinek-kinek aszerint értékelnie, hogy ő milyen környéken lakik, milyen körülmények között autózik majd az új abroncsokkal.

A német autóklub, az ADAC tavalyi téligumi-tesztjének eredménytáblája

És ott vannak a négyévszakos gumik, azok az abroncsok, amikről a legtöbb szakértő azt állítja: nyáron rosszabbak a nyárinál, télen rosszabbak a télinél, igazából sosem jók. Ezzel szemben elgondolkodtató, hogy Amerikában nagyon népszerűek ezek a “sosem jó” abroncsok. No persze, hiszen az európai gumiteszteket többnyire német lapok szerkesztőségei írják, márpedig ég és föld a különbség aközött a terhelés között, amit a téli latyakban is limitálatlan sebességű Autobahn, vagy a legfeljebb 70 mph-es, 114 km/h-s sebességhatárral sújtott amerikai országút mér az abroncsra.

Rutintalan autósok, akik autójukat csak Magyarország lankásabb vidékein használják, és nem veszik elő a kocsit, amikor igazán keményen tombol a tél, nem kockáztatnak sokat egy négyévszakos abroncsszettel. Bár a két garnitúra (nyári és téli) gumi összességében nem használódik jobban, mint az egy szett, állandóan használt All Season abroncs, a gumicserék költségét és nyűgét el lehet kerülni egy jó minőségű, megbízhatóan tapadó négyévszakos gumigarnitúrával.

Elárasztják a piacot az olcsó kínai gumik: csínján bánjunk velük, eddig független teszteken nemigen bizonyítottak

Tanácsunk tehát a gumiválasztást illetően a következő: ha sokat autózunk, és télen is bármikor szükség lehet arra, hogy nekivágjunk az országútnak, mindenképp cserélgessük a gumikat tavasszal és ősszel. Ha viszont csak kocaautósok vagyunk, és nem okoz gondot mellőzni a kocsit, amikor igazán tombol a tél, jobban járhatunk egy minőségi négyévszakos gumiszettel.

Használt gumit csak megbízható forrásból, számlával vegyünk, és legyünk tisztában azzal, hogy a gumigyártók szerint a tíz évnél öregebb gumi már nem gumi, ennyi idő alatt az UV-sugárzástól és az anyagok lassú vegyi változásaitól már köszönő viszonyban sem lesznek az abroncs paraméterei az egykori új értékekkel, akkor sem, ha csak nagyon keveset mentek vele és még nem kopott el a felület.

A komoly gumigyártók embertelen körülmények között fejlesztik az egyre jobb, energiatakarékosabb, csendesebb abroncsokat

Gumit csak párban illik cserélni, egy tengelyen nem is lehet eltérő mintázatú abroncs. Ha kényszerhelyzetből két-két különböző képességű abroncsot kell használnunk, hajtástól függetlenül a hátsó tengelyen legyenek a jobban tapadó abroncsok, ellenkező esetben határhelyzetben nagyon könnyen megpördülhet az autó.

Kommentek

  • Funkyman

    Én az előző, átlagos autómon (1.6 benzines alsó-középkategóriás, FWD) Debicákat használtam, és teljesen jók voltak, bár az is igaz, hogy 90%-os városi használatról beszélünk.
    De annál lejjebb soha nem mennék (kínai, koreai gagyi).

    A nagy márkákkal azért jó eséllyel nem lehet mellélőni, ritkán van olyan, hogy nem elöl szerepelnek a teszteken, és valóban jók is a termékeik.

    Az előző két garnitúrám GY volt, de idén kell vennem újat. Szerintem bepróbálok egy szett Firestone-t, ár/érték arányban a legjobb választásnak tűnik.

  • Specialized78

    Funkyman!
    Céges autón volt alkalmam Pirelli téli gumihoz egy Ford Focuson.Kritikán alul teljesített.Emellett még a Falken HS449 téliabroncs volt az,ami borzalmas volt.Emellett számos gumihoz volt már szerencsém és ezen a két abroncson kívül mind jól teljesített.Még a Matador is.Jelenleg Barum Polaris 3 van,ami szintén jó.Ha most kellene vennem gumit,akkor a Firestone Winterhawk 3-ast választanám.Ár-érték aránya nagyon jó és egy Continentalhoz,Michelinhez képest 4 gumi esetén 20.000Ft-al olcsóbb.

  • makkmarci

    Érdekes ez a téli gumi téma… Meg a prémium tesztgyőztes fizetett hirdetések is… Saját tapasztalat, hogy egy méregdrága német prémiumgumi után felszereltetett dunaújvárosi koreai gagyi jobban teljesített egy 300 LE+-os autón, úgy, hogy kb 30000 km-t mentem vele múlt télen, külföldön hegyekben is…

  • Specialized78

    Milyen koreai gagyikról beszéltek?Írjatok már nekem példát erre.Mert én a Kumho-t és a Hankook-ot ismerem.Ezek egyike sem gagyi.

  • Kempelen

    A Hankook pl. számos prémium gyártónak is szállítja az első szerelésű gumikat.
    El kellene már felejteni ezeket a hülye sztereotípiákat.

  • violenza

    A Hankook gumikról csak annyit,hogy mióta arra váltottam nem volt fékcsikorgós vészmegállásom. Ragad az aszfalthoz.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.