Katasztrófát rendeztek az M6-oson

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.10.23. 12.45

Gyakorlatot hajtottak végre az esetleges veszélyhelyzetek elhárítására az M6-os autópálya alagútjában.

Alagút-biztonsági gyakorlat miatt zárták le az M6-os autópályát, a Bátaszéki és a Véméndi csomópontok között 2014. október 21-én, este. A gyakorlat során egy feltételezett balesetből fakadó vészhelyzetet szimuláltak.
A feltételezés szerint az autópálya egyik alagútjában egy nagy mennyiségű veszélyes anyagot szállító tartálykocsi a vezető rosszulléte miatt az alagút falának csapódik, amelynek következtében több gépjármű is összeütközik, a veszélyes anyag pedig szivárogni kezd. 
Az eseményen az esetleges veszélyhelyzetek elhárításában résztvevő szervezetek – a katasztrófavédelem, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az alagutak kezelője, biztonsági tisztje és diszpécserei, a rendőrség és a mentőszolgálat – képviselték magukat a beavatkozói állomány mellett.
 
A gyakorlat sajtótájékoztatóval kezdődött este kilenc órakor, amelyen Szemeti Gábor, a Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a szakasz átadása óta nem volt komolyabb, nagyobb erők bevonását igénylő baleset. Az alagutakba a legmodernebb technológiát építették be, kamerával figyelik a forgalmat, baleset esetén pedig hangosbeszélőn utasítják az autósokat. 
Bérczi László tűzoltó dandártábornok röviden ismertette az alagutak biztonsági berendezéseit, és azt, hogy ezek milyen módon szolgálják az utazók biztonságát. A főfelügyelő elmondta, a mostanihoz hasonló gyakorlatok célja a balesetek során közösen dolgozó szervezetek valós együttműködésének gyakorlása és annak vizsgálata, hogy a tervekben foglaltak a valóságban hogyan teljesülnek. 
A rendőrség feladata a balesetek megakadályozása, a többi résztvevő szervezet munkájának biztosítása, valamint az esetleg bekövetkező baleseteket követően azok körülményeinek, okainak feltárása.
 
Ezt követően a füstgép beindításával kezdetét vette a gyakorlat. A forgatókönyv szerint a “C” alagút bal pályáján haladó, 30 ezer liter ammóniát szállító tehergépjármű Tolna és Baranya megye határán a gépjárművezető rosszulléte miatt az alagút falának ütközik. A forgatókönyv szerint a baleset idején éppen folyik a kamerarendszer karbantartása, így a balesetet a segélykérő telefonon jelzik a hatóságoknak. A helyzetet súlyosbítja, hogy a tartálykocsi mögött haladó két személyautó későn észleli a balesetet és a teherautó hátuljába csapódnak. 
Az ütközés következtében az egyik autó a tartálykocsi alá szorul, a tartály megsérül, és ammónia szivárog belőle. Az ammóniát az alagútban uralkodó légmozgás a teherautó vezetőfülkéje felé viszi. A balesetben mindhárom személygépjármű utasai megsérülnek, a járművekbe szorulnak, a tűzoltóknak kell őket kiszabadítaniuk. A tartálykocsi vezetője beszorult a vezetőfülkébe, életveszélyben van. Az alagút bal pályáján érkező járművek a pálya mindkét forgalmi sávját elfoglalják, ezért az alagúton nem lehet áthaladni. 
Az uralkodó légmozgás megfordul és az intenzív keleti szél hatására a kiáramló ammónia a feltorlódott járművek felé halad, életveszélyes helyzetet teremtve. Az ilyen helyzetekre kidolgozott tervek alapján a gyakorlatban a környéken lévő tűzoltóságok vettek részt nagy erőkkel, így a véméndi, a szekszárdi, a mohácsi, a pécsi, a bajai hivatásos és a bátaszéki önkormányzati tűzoltók érkeztek a helyszínre. 
Tolna és Baranya megye katasztrófavédelmi műveleti szolgálata is a helyszínen dolgozott, a katasztrófavédelmi mobil laborok pedig méréseket végeztek. A tűzoltók végül tizennégy sérültet mentettek ki és adtak át a mentőknek, egy embert azonban nem tudtak megmenteni. A káresetet este tizenegy órára sikerült felszámolni.
 
A gyakorlat végrehajtását Fülep Zoltán, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltósági főosztályvezetője megfeleltre értékelte.

Forrás: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

Képek: Tolna MKI / Boros Brigitta tűzoltó főhadnagy

Kommentek

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.