Nem borult, mégis bukott: Porsche Macan jávorszarvas-teszt

Programozott alulkormányozottság

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.10.14. 12.15

Svédországban beutalták a rettegett kettős kikerülő vizsgálatra a Porsche kis szabadidőjárművét. Az eredmények nem egyértelműek.

Az első generációs Mercedes A-osztály fiaskója óta a szakma és a nagyközönség egyaránt jegyzi azt a radikális kikerülő manővert, amely a járdáról lelépő gyalogos vagy előttünk hirtelen megtorpanó autó esetén a világ minden részén releváns, svéd eredete viszont mindenütt jávorszarvas-tesztként vált ismertté (ha a Magyar Autóklub végzi el először, most talán kivilágítatlan részeg kerékpáros teszt drunk unlit cyclist test, DUCT – néven jegyezné a világ). 

A Porsche Macannal papírforma szerint el sem kellett volna végezni a tesztet, hiszen az autót elektronikus borulásvédelemmel szerelte fel a gyártó. A svéd Teknikens Värld mégis vizsgára fogta a kompakt szabadidőjárművet, és milyen jól tették: az első kikerülési fázist követő egyenesbe hozás során a bal első kerék jó fél métert csúszott kifelé, elhagyva a bólyák által kijelölt, biztonságos sávot – magyarul ha keskeny úton történik a manőver, a Porsche simán belerongyol oldallal az árokba, de szélesebb úton is a kelleténél több időt tölt abban a szembesávban, ahol nyerges vontatótól kerékpározó nagymamáig bármi közeledhet. 
A Porsche közleménye szerint azonban ez rendben van, így tervezték az autót: a bal első kerék pontosan azért blokkolt és csúszott kifelé, mert az aktív borulásvédelmi rendszer így tudta megelőzni az autó átfordulását. A fék három tizedmásodperces, szelektív működtetése a túlkormányzottság, illetve az abroncsnak a keréktárcsáról történő lefordulása ellen hivatott védeni, amit meg is tett – kár, hogy közben egy másfajta veszélyhelyzetet teremtett.
A vizsgálatot dízelmotoros Macánnal végezték el; egyelőre nem tudni, hogy adott helyzetben a benzines modellek is hasonlóan viselkednének-e.
Három szó, ami legalább annyira titokzatos, mint a jávorszarvas-teszt: KODO, SKYACTIV, KARAKURI. Megfejtésükhöz kattintson a képre!

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.