Nem borult, mégis bukott: Porsche Macan jávorszarvas-teszt

Programozott alulkormányozottság

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.10.14. 12.15

Svédországban beutalták a rettegett kettős kikerülő vizsgálatra a Porsche kis szabadidőjárművét. Az eredmények nem egyértelműek.

Az első generációs Mercedes A-osztály fiaskója óta a szakma és a nagyközönség egyaránt jegyzi azt a radikális kikerülő manővert, amely a járdáról lelépő gyalogos vagy előttünk hirtelen megtorpanó autó esetén a világ minden részén releváns, svéd eredete viszont mindenütt jávorszarvas-tesztként vált ismertté (ha a Magyar Autóklub végzi el először, most talán kivilágítatlan részeg kerékpáros teszt drunk unlit cyclist test, DUCT – néven jegyezné a világ). 

A Porsche Macannal papírforma szerint el sem kellett volna végezni a tesztet, hiszen az autót elektronikus borulásvédelemmel szerelte fel a gyártó. A svéd Teknikens Värld mégis vizsgára fogta a kompakt szabadidőjárművet, és milyen jól tették: az első kikerülési fázist követő egyenesbe hozás során a bal első kerék jó fél métert csúszott kifelé, elhagyva a bólyák által kijelölt, biztonságos sávot – magyarul ha keskeny úton történik a manőver, a Porsche simán belerongyol oldallal az árokba, de szélesebb úton is a kelleténél több időt tölt abban a szembesávban, ahol nyerges vontatótól kerékpározó nagymamáig bármi közeledhet. 
A Porsche közleménye szerint azonban ez rendben van, így tervezték az autót: a bal első kerék pontosan azért blokkolt és csúszott kifelé, mert az aktív borulásvédelmi rendszer így tudta megelőzni az autó átfordulását. A fék három tizedmásodperces, szelektív működtetése a túlkormányzottság, illetve az abroncsnak a keréktárcsáról történő lefordulása ellen hivatott védeni, amit meg is tett – kár, hogy közben egy másfajta veszélyhelyzetet teremtett.
A vizsgálatot dízelmotoros Macánnal végezték el; egyelőre nem tudni, hogy adott helyzetben a benzines modellek is hasonlóan viselkednének-e.
Három szó, ami legalább annyira titokzatos, mint a jávorszarvas-teszt: KODO, SKYACTIV, KARAKURI. Megfejtésükhöz kattintson a képre!

Kommentek

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.