Ennyire soha nem kamuztak a fogyasztásról

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.09.29. 08.45

A valaha elért legnagyobb mértékre emelkedett tavaly a különbség az autók tényleges és a gyártók által megadott fogyasztása között.

A valaha elért legnagyobb mértékre emelkedett tavaly a különbség az autók tényleges és a gyártók által megadott fogyasztása között. Az International Council on Clean Transportation (ICCT) kutatóintézet több különböző forrásra támaszkodó tanulmánya szerint a járművek átlagosan 38 százalékkal fogyasztottak többet a gyártók által megadott értéknél. A különbség egy évvel korábban még 30 százalék, tíz évvel ezelőtt pedig 10 százalék volt.

Csökkent a normál benzin fogyasztása, a jóval drágább prémiumé viszont jelentősen nőtt. A gázolajfogyasztás másmilyen számokat mutat.


A szervezet szerint az eltérés több okkal magyarázható. Egyrészt a szabványosított teszteken túl nagy tűréshatárokkal dolgoznak, amelyeket az autógyártók kihasználnak, másrészt ezeken a teszteken jelentős megtakarítást lehet elérni olyan technológiákkal, amelyek hétköznapi körülmények nem jelentenek igazi spórolást. A tanulmány ezek közül külön kiemelte a start-stop rendszert.

Az ICCT tanulmánya szerint egyéb tényezők is felelősek a gyári és valós adatok közötti rés szétnyílásáért, például a vezetői szokások megváltozása. Az autósok egyre többet használják például a klímát, a teszteken pedig az összes extra kikapcsolásával mérnek. A szervezet elismeri, hogy a fogyasztás függ a vezetési stílustól is, ez azonban – a nagy átlagot nézve – a kutatók szerint nem változhatott akkora mértékben az elmúlt években, amely indokolná a jelentős különbséget.

Az ígértnél magasabb valós fogyasztásnak számos hátrányos következménye lehet: az autósok számára például az, hogy évente átlagosan 450 euróval (140 ezer forint) többet kell kiadniuk üzemanyagra, mint amire az autó vásárlásakor számítottak. A társadalom egésze szempontjából pedig azt, hogy több mint a felével lesz alacsonyabb a tényleges szén-dioxid-kibocsátási megtakarítás annál, ami egyébként a gépkocsi típusengedélye alapján elérhető lenne.

Államigazgatási szempontból a különbség leginkább adóbevétel-kiesést jelent, mivel az országok többségében a járművek üzemben tartásával kapcsolatos adók a típusengedélyben megadott fogyasztási értékeken alapulnak. Hollandiában például a bevételkiesés meghaladhatja az évi 3,4 milliárd eurót is, Németországban pedig – ahol viszonylag alacsony a gépkocsikra kivetett adó – a 240 millió eurót. Az ICCT szerint az autógyártóknak egyenként is, de az egész iparágnak is nagy presztízsveszteséget okozhat a megadott és a tényleges fogyasztás között jelentkező ilyen nagymértékű eltérés.

Kommentek

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.